Autotest – Hyundai i30 N Performance
Koreaans merk maakt indruk bij eerste poging.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Je zou wellicht denken dat de allereerste ‘hot hatchback’ van een automerk niet helemaal top is ten opzichte van de concurrentie met tientallen jaren ervaring. Maar Hyundai bewijst het tegendeel met de i30 N Performance.
Sportieve ambities
Hyundai heeft ambitieuze groeiplannen en wil de grootste Aziatische autofabrikant in Europa worden. Dat betekent dat het merk in alle delen van de automarkt een rol van betekenis moet gaan spelen, ook op het gebied van sportauto’s.
Om de sportieve aspiraties van Hyundai te verwezenlijken, stapte het merk in 2014 in het World Rally Championship (WRC) en werd niemand minder dan Albert Biermann door het Koreaanse concern binnengehaald. De Duitser was jarenlang hoofd van de M-divisie van BMW en weet als geen ander hoe je indrukwekkende performancemodellen moet bouwen.
Onder leiding van Biermann werd de Hyundai i30 N ontwikkeld die regelrecht de strijd aangaat met geduchte concurrenten zoals de Volkswagen Golf GTI TCR (290 pk), en Renault Mégane R.S. (280 pk).
i30 N Performance
De vijfdeurs hatchback werd voorzien van een verlaagd sportonderstel met elektronisch instelbare dempers, aangepaste besturing en extra krachtige remmen. De ‘N’ heeft ook Launch Control om maximaal te kunnen accelereren vanuit stilstand en de motor geeft automatisch tussengas om soepeler terug te schakelen tijdens sportief rijden.
Voor de aandrijving dient een 2,0-liter turbomotor die in de standaardversie een vermogen van 250 pk en een maximumkoppel van 353 Nm levert. Standaardversie? Ja, want er is ook een Performance-versie, waarmee wij rijden, en waarbij de motor zelfs 275 pk en 353 Nm naar de wielen stuurt. Op papier is de i30 N Performance goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Dat niet alleen. De Performance-versie is ook voorzien van grotere remschijven, een elektronisch sperdifferentieel (E-LSD) en 19-inch wielen (i.p.v. 18-inch) met kleverige Pirelli P Zero-banden. Tevens is het uitlaatsysteem voorzien van ingebouwde kleppen, waarmee je het uitlaatgeluid harder of zachter kunt laten klinken.
LEES OOK: Extra snelle Ford Focus ST (2019) komt deze zomer
Uitgesproken sportief
De uitstraling is precies zoals je verwacht van een auto in deze klasse. De agressieve voorzijde met grote luchtinlaten, de opvallende wielen, zwarte zijskirts, achterspoiler en dubbele uitlaten maken direct duidelijk dat dit geen standaard Hyundai i30 is.
Zelfde verhaal voor het interieur. Hier zien we dikke sportstoelen met geprononceerde wangen voor extra steun en een sportstuur met bedieningsknoppen om te schakelen tussen de rijstanden Eco, Normal, Sport, N en N Custom.
Een heerlijk recept voor een smaakvolle ‘hot hatch’ dus, als je dit zo allemaal leest. Maar het sportieve sausje waarmee de Hyundai i30 N is overgoten, is nagenoeg hetzelfde als bij de concurrentie. Dus wat maakt de Hyundai i30 N extra leuk?
N-modus
Laten we beginnen met de grote lichtblauwe N-knop op het stuurwiel. Hiermee schakel je onmiddellijk de agressiefste rijmodus in zonder het stuur te hoeven loslaten en eerst de andere rijstanden te hoeven doorlopen. En je schakelt net zo snel weer terug naar de ‘normale’ rijmodus die je eerder geselecteerd had.
Als je onderweg bijvoorbeeld een mooie kronkelweg tegenkomt en de omstandigheden laten het toe, druk je met je rechter duim op de N-knop om als een racecoureur (en met een grote grijns) een paar bochten aan te snijden, waarna je weer terugschakelt om beschaafd verder te rijden.
Die snelle overgang door middel van een paar duimbewegingen is heel prettig, omdat je niet continu opgefokt op de openbare weg gaat racen. Je kiest de momenten waar de weg en het verkeer het toelaat om het prestatiepotentieel te benutten. En dat is vaak kortstondig. Dus als dat moment aanbreekt, wil je wel dat de auto onmiddellijk doet wat jij wilt.
Wat ook opvallend is bij de i30 N: het uitlaatgeluid. Allemachtig wat een geplof en geknal komen uit die twee eindpijpen, soms tegen het ordinaire aan. Vooral als je bij hoge toerentallen het gaspedaal loslaat, dreunt het geknetter luid door de cabine. In de normale rijmodus zijn de kleppen in de uitlaat gesloten en klinkt de i30 N een stuk bescheidener.
LEES OOK: Autotest – Hyundai i30 Fastback 1.0 T-GDi
Niet onderschatten
De Hyundai i30 N is nieuw in dit segment en voor velen nog onbekend. Hyundai staat niet bekend om zijn indrukwekkende sportauto’s, maar dat is een kwestie van tijd. Want het Koreaanse merk maakt bij zijn eerste optreden direct een geweldige indruk. Of de i30 N je aanspreekt of niet – het is een auto die je absoluut niet mag onderschatten.
Als je alle facetten bekijkt, van stuurgedrag tot wegligging, de tractie van de voorwielen, snelheidsbeleving, remkracht of praktische bruikbaarheid voor iedere dag – de i30 N verrast op alle fronten. Hij presteert gewoon veel beter dan je zou verwachten bij de eerste poging van een automerk.
Prijzen
Of de Hyundai i30 N Performance met zijn 275 pk sterke turbomotor en hightech onderstel nou wel of niet beter is dan zijn directe concurrenten, kun je alleen beoordelen in een directe vergelijking, het liefst op het circuit. Maar ze ontlopen elkaar nauwelijks.
Het gaat bij je keuze toch vooral om smaak. En prijs natuurlijk, waarmee de i30 N iets minder goed uit de bus komt. Met prijzen die beginnen bij 48.595 euro voor de standaardversie (N1) en oplopen tot 55.095 euro voor de meest aangeklede Performance-versie (N2) is de i30 N een stuk duurder dan zijn belangrijkste tegenhangers.
LEES OOK: Groen licht voor Hyundai N supercar!