Autotest – Hyundai i30 N (2017)
Maar Hyundai, wat doet u nu?
Hyundai wil overduidelijk af van het 50-plus-imago. Hoe? Onder meer door een hippe compacte SUV als de Kona te introduceren, en de sexy i30 Fastback. Laat die jonge(re) kopers maar komen! En Hyundai gaat verder met zijn ‘verjongingskuur’. De nieuwe Hyundai i30 N – de eerste hot hatchback – moet het imago van Hyundai doordrenken met sportiviteit. We voelen hem aan de tand op Circuit Zolder in België. Topentertainment of mediocre fun?
Kennis is te koop
Alles is te koop toch? Kennis in ieder geval wel. Het zal je daarom niet verbazen dat Hyundai de one and only Albert Biermann heeft weggekaapt bij BMW. Biermann vervulde bij BMW de rol van Vice President Engineering BMW M Automobiles. Een rol die je niet zomaar krijgt. Je moet kennis hebben van hoe je de performance van een auto naar een nog hoger niveau tilt. Daarin slaagde Biermann met verve, want de BMW M-modellen staan bekend om hun brede performancepalet.
“Er volgen in de toekomst meer N-modellen van Hyundai.”
Het N-project
Biermann was daarom bijzonder interessant voor Hyundai en hij maakte na een goed aanbod de overstap naar Hyundai en Kia. Hij ontfermde zich allereerst over de Kia Stinger: een sportieve gran turismo van Kia met een werkelijk ge-wel-dig rijgedrag, zo bleek uit onze rijtest. Ook het N-project stond op de to do list van Biermann. N is het sportieve label van Hyundai. Zie N maar als tegenhanger van RS van Ford, GTI van Volkswagen, AMG van Mercedes-Benz en M van BMW. Er volgen in de toekomst meerdere N-modellen. De nieuwe Hyundai i30 N is het eerste lid van de N-familie.
N staat voor Namyang
De N staat voor Namyang, de stad in Noord-Korea waar Hyundai een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum heeft. Niet zomaar eentje, want het is een van de grootste en modernste R&D-centra voor auto’s ter wereld. Hyundai N-modellen blinken volgens Hyundai uit door hun aansprekende prestaties en uitmuntende weggedrag. De prestaties moeten volgens Hyundai circuitwaardig zijn. Verrek, vandáár dat Hyundai ons uitnodigt om op Circuit Zolder de Hyundai i30 N te testen. Een aanbod dat we natuurlijk niet kunnen weigeren.
AutoRAI TV: Hyundai i30 N (2017)
“Belangrijk in een hot hatchback: uitdaging.”
Tijd voor actie!
Na een korte kennismaking is het meteen tijd voor een paar snelle rondes. Na twee oefenrondes krijgen we groen licht en stormen we direct na de startstreep volgas af op de Earste, een stevige bocht naar links die je met ongeveer 110 tot 130 km/u kunt nemen, mits je goed aanremt en de bocht goed aansnijdt. Vervolgens even kort remmen, goed insturen naar rechts en volgas uitaccelereren in de Sterrenwachtbocht richting de eenvoudige Kanaalbocht. Nu zijn het rempunt en instuurmoment essentieel om de Lucien Bianchibocht goed aan te snijden. Peanuts, zo blijkt in de i30 N, maar wel uitdagend. Dat is belangrijk in een hot hatchback: uitdaging.
High-performance remmen
De Hyundai i30 N volgt uitstekend het door de bestuurder gewenste spoor en het tempo klimt op het lange stuk richting de Kleine Chicane naar een kleine 160 km/u. De versie met 202 kW (275 pk) – er is ook een 184 kW-versie (250 pk) – maakt indrukwekkend grote stappen. We moeten vol in de ankers, want de Kleine Chicane is een verraderlijk bochtje. We vragen het uiterst van de remmen. Het rempedaal geeft veel gevoel, de kont wordt wat zoekerig, maar is eenvoudig te corrigeren. Nu niet te veel over de curbstones, want die zijn in deze bocht vrij fors.
“Een kwispelende staart staat garant voor plezier, precies zoals bij een hond.”
Kwispelende staart
Daarna weer volgas de heuvel op richting Butte, een flauwe bocht naar links. Het is belangrijk om boven op de heuvel niet het gas los te laten, want anders verdwijnt de balans in de auto. Direct na het hoogste punt volgt een stevige afdaling naar links. Dat bemoeilijkt het bepalen van het rempunt, maar de i30 N geeft geen krimp, al wordt de achterkant ook hier weer wat zoekerig. Een kleine stuurcorrectie is voldoende om de achterzijde weer in het gareel te krijgen. Best leuk eigenlijk, want de auto geeft op deze manier aan dat onder leiding van Biermann een speels weggedrag is gerealiseerd. Een kwispelende staart staat garant voor plezier, precies zoals bij een hond.
Topentertainment
Van fading is ook na een aantal intensieve bochten geen sprake. De remmen blijven voldoende krachtig en gevoelig. Na Butte volgt de Terlamenbocht: een aaneenschakeling van korte bochten. Eerst rechts, direct links en vervolgens weer een pittige vrij trage rechtse bocht. Ook hier geldt: zo laat mogelijk insturen en mooi uitkomen op de curbs. Volgas richting de Bolderberghaarspeldbocht! Daarna volgt nog de flauwe Jochen Rindtbocht, een kort recht stuk en als laatste nog door de S-vormige Jacky Ickxbocht. De finish is in zicht, na een intensieve vier kilometer lange, maar absoluut bevredigende ronde op Circuit Zolder. Topentertainment, misschien is dat nog wel de beste omschrijving, al hebben we wel gemerkt dat de besturing vrij licht is, maar wel voldoende gevoel biedt.
“Hulde aan de analoge handrem! Gelukkig geen knopje.”
Slalom- en uitwijkproef
Goed, dat was de versie met 275 pk. Op een slipterrein ervaren we de wendbaarheid van de i30 N door middel van een slalom- en uitwijkproef. Hier is het al snel duidelijk: de i30 N klopt als een bus. Hij biedt veel stuurgevoel, is eenvoudig te corrigeren, je hebt goed overzicht. En hulde aan de analoge handrem. Geen zielig knopje, maar een échte handrem. Een zeldzaamheid tegenwoordig.
“Het zal ons niets verbazen als Hyundai binnen afzienbare tijd de 250 pk sterke variant van de 2.0 T-GDI uit het leveringsprogramma haalt.”
Neem de versie met 275 pk
Het zal ons overigens niets verbazen als Hyundai binnen afzienbare tijd de 250 pk sterke variant van de 2.0 T-GDI uit het leveringsprogramma haalt. Iedereen kiest toch voor de topversie met 275 pk. Die is een paar mille duurder en mensen die een hot hatchback kopen, willen vaak gewoon de topversie. Een praktijkvoorbeeld heeft Peugeot al gegeven met de 308 GTi. Die was er voorheen met 250 en 270 pk. Wat bleek? Iedereen kocht de 270 pk-versie. Met de komst van de vernieuwde 308 GTi is de 250 pk-variant verleden tijd. Je koopt nu altijd de topversie. Hyundai bewijst nu al dat de versie met 275 pk de voorkeur heeft bij klanten, want alle ongeveer dertig exemplaren die al verkocht zijn in Nederland, zijn inderdaad de topversie.
De vanafprijs
De vanafprijs van de Hyundai i30 N (N1-versie), dus met 250 pk, begint bij 39.995 euro. De basisuitrusting is, zoals je mag verwachten, zeer rijk. Een touchscreen-navigatiesysteem, Apple CarPlay-ondersteuning, automatische airconditioning, parkeersensoren voor én achter, een achteruitrijcamera, DAB+-audio en privacy glass zijn allemaal standaard.
“Het N2-optiepakket legt de nadruk op extra luxe en is alleen leverbaar in combinatie met 250 pk.”
Twee optiepakketten
Hyundai levert twee optiepakketten. Het N2-optiepakket legt de nadruk op extra luxe en is alleen leverbaar in combinatie met de 250 pk-versie. N2 biedt onder meer alcantara bekleding, elektrisch verstelbare stoelen voor de bestuurder en passagier, elektrisch bedienbare lendensteunen, verwarmbare voorstoelen, stoelen waarvan het zitvlak is te verlengen, een verwarmbaar stuurwiel en draadloos opladen van de smartphone. Het N2-pakket kost 2.500 euro. Dat tilt de vanafprijs naar 42.495 euro.
“De vanafprijs van de Hyundai i30 N (N1-versie) begint bij 39.995 euro.”
Performance Pack
De echte liefhebber laat zijn keuze vallen op het Performance Pack. Je krijgt dan de upgrade naar 275 pk (koppel stijgt van 353 naar 378 Nm in overboostmodus) maar ook lichtmetalen 19-inchwielen, fijne Pirelli P-Zero-banden, grotere remschijven (18 inch vóór, 17 inch achter) met rode N-remklauwen, een N Corner Carving Differential (elektronisch geregeld slipdifferentieel), een actief uitlaatsysteem – lekkerrr! – en een Rear Stiffness Bar die de bodystijfheid vergroot. De kosten daarvan bedragen 3.000 euro. Een echt lekkere maar complete i30 N kost daardoor 42.995 euro.
Duur?
Is dat dan duur? Een Volkswagen Golf GTI Performance met 245 pk begint bij 40.390 euro, een Peugeot 308 GTi 270 is er voor prijzen vanaf 43.160 euro en een Seat Leon Cupra 300 met standaard AWD kost op z’n minst 41.900 euro. De vanafprijs van 39.995 euro en de prijs van 43 mille voor de topversie met alle opties is dus absoluut netjes. Doe jezelf een plezier en gun jezelf de 275 pk-variant. Die is feller: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt 6,1 seconden. De versie met 25 pk minder heeft 0,3 seconde meer nodig. In beide gevallen bedraagt de topsnelheid 250 km/u.
“De besturing is vrij licht, maar heeft wel voldoende gevoel.”
Loeihard uitlaatgeluid
Het Performance Pack heeft zoveel lekkere goodies dat ook het rijplezier exponentieel toeneemt. De Pirelli P-Zero-banden bieden uitstekende grip, maar nog leuker is het actieve uitlaatsysteem. Zet hem in de luidste stand en het schaamrood verschijnt automatisch op je kaken. Het uitlaatgeluid is loeihard, bijna ordinair. Maar leuk is het wel! De auto produceert een haast rally-achtige brom, zeer verslavend!
Thierry Neuville
Over rally gesproken. We lopen Thierry Neuville, een van de WRC-coureurs van Hyundai, tegen het lijf. Een mooi moment om even aan hem te vragen wat hij van de Hyundai i30 N vindt. “Het is een erg fijne auto. Compact en met een zeer potente motor. De Blue Performance-kleur vind ik top. Ik heb al met de auto op het circuit gereden. Bijzonder fijn is dat je de performance van de auto kan instellen naar eigen smaak. De respons van de motor, de set-up van het onderstel, het uitlaatgeluid, alles is te regelen”, zegt Neuville.
“Bij nul beginnen en direct een steengoede hot hatchback afleveren.”
Een topentertainer
Hyundai heeft het gewoon geflikt. Bij nul beginnen en direct een steengoede hot hatchback afleveren. Het speelse weggedrag, de goede stoelen, de talloze instelmogelijkheden, vooral het uitlaatgeluid, de looks, het automatische tussengas bij terugschakelen: het klopt gewoon. Het is een van de lekkerste snelle hatchbacks van dit moment. Geen middelmatige fun, maar top-entertainment!
Pluspunten
+ Uitlaatgeluid!
+ Uitstekende prestaties
+ Helemaal compleet
+ Automatisch tussengas
+ Speels weggedrag
Minpunten
– Vrij lichte besturing
– Versie met 250 pk heeft géén Pirelli P-Zero banden
“Het uitlaatgeluid is loeihard, bijna ordinair. Maar leuk is het wel!”