Autotest – Hyundai i30 Fastback N (2019)
Heerlijke rijdersauto
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Topman Thomas A. Schmid van Hyundai Europe is glashelder: een sportief imago maakt of breekt automerken, niemand wil immers saai zijn. Dat is voor de Koreaanse fabrikant Hyundai dan ook het belangrijkste argument voor de lancering van de ultra sportieve N-modellen.
Trio ultra sportieve Hyundai’s
In Europa kennen we al de i30 N hatchback. Wel in Zuid-Korea en de Verenigde Staten, maar niet in onze contreien: de Veloster N. Met de recente lancering van de i30 Fastback N is nu dus sprake van een trio ultra sportieve auto’s binnen het gamma van Hyundai. Met die laatste variant hebben wij kennis gemaakt op het ook in januari zonnige Gran Canaria. En we hoeven het niet onder stoelen of banken te steken: ook die kersverse i30 Fastback N is een heerlijke rijdersauto die de bestuurder uitdaagt maar tegelijkertijd heel veel vertrouwen inboezemt.
“Een beetje kinderachtig wellicht, maar vooral ook erg geinig: tussen het schakelen door hoor je de motor als het ware grommen.”
AutoRAI TV: Hyundai i30 Fastback N (2019)
Pure sportwagen
Op Gran Canaria vind je prachtige bergwegen waar je als automobilist je grenzen wilt opzoeken. Als Hyundai dan ook nog eens een kilometer of tien, elf mag afsluiten voor het overige verkeer kan de pret natuurlijk niet meer op. Ogenschijnlijk is deze i30 Fastback N een heethoofd, met onder de motorkap een viercilinder turbobenzinemotor die goed is voor 275 pk en een koppel van 378 Nm. In de praktijk is het een pure sportwagen die uitstekend voldoet voor dagelijks gebruik maar ronduit zeer geschikt is voor het betere (lees: snelle) bochtenwerk en zelfs op een circuit goed uit de voeten kan.
Korte slag
Moeiteloos schakel je door de zes versnellingen, de korte slag sluit perfect aan bij het sportieve gevoel. Een leuke gadget is de tussengasfunctie die je met een simpele druk op een knop inschakelt. Een beetje kinderachtig wellicht, maar vooral ook erg geinig: tussen het schakelen door hoor je de motor als het ware grommen.
Kenmerkende designdetails
Zelf claimt Hyundai dat dit de eerste sportieve vijfdeurs hatchback met coupéstyling is in het C-segment. De auto is gebaseerd op de ‘gewone’ i30 Fastback maar heeft net als zijn zusje, de i30 N hatchback, wat kenmerkende designdetails die het sportieve karakter benadrukken. Zoals een rode bies onderlangs, alsmede een opvallende bumper en grote luchtinlaten voor. Naar keuze 18- of 19-inch lichtmetalen wielen (met rode remklauwen prominent in het zicht) staan de auto stoer, matzwarte dorpels accentueren dat. De in verhouding lange motorkap en de aflopende daklijn laten het uiterlijk neigen naar een vijfdeurscoupé.
“Al die ingrediënten maken dit deze sportieve Hyundai tot een bijzonder plezierig voertuig voor de sportieve autorijder”
Twee varianten
De Fastback N kent twee varianten, de al genoemde versie met 275 pk (met performance package) en een instapvariant met 250 pk, standaard 353 Nm koppel maar met overboost-functie (als de motor maximaal presteert) zelfs 375 Nm. De auto katapulteert in 6,1 seconden (275 pk) of 6,4 seconden (250 pk) van 0 tot 100 km/u. De verlaagde en verstijfde carrosserie draagt bij aan het piekfijne weggedrag.
Het innerlijk deugt
Ook het innerlijk van de i30 Fastback N deugt in alle opzichten. Zeker, achterin hebben volwassenen best moeite een goeie zithouding te vinden; dat is gewoon krap als je langer bent dan pakweg 1,60 meter. Maar achter het stuur is het geweldig. De sportstoelen zitten top, de instrumenten zijn overzichtelijk, fraaie rode omlijstingen en stiksels geven een premium uitstraling, het karakteristieke N-stuurwiel ligt perfect in de handen.
Infotainmentsystemen
Kopers kunnen kiezen uit twee infotainmentsystemen, beide met 8-inch touchscreen. De meest uitgebreide biedt touchscreen, een geïntegreerde achteruitrijcamera en Bluetooth, de tweede een navigatiesysteem. Uiteraard beide met Apple CarPlay en Android Auto, maar ook met draadloze inductie-oplaadpad voor smartphones en een USB-poort op de middenconsole.
Elektronica
Qua elektronica is de i30 Fastback N werkelijk van alle gemakken voorzien. De set veiligheidsvoorzieningen is schier oneindig, je kunt in een overzichtelijk menu kiezen voor een passende rijmodus, van Eco of Normal tot Sport of zelfs tot de ultrasportieve N. Dankzij ECS (Electronic Controlled Suspension) past de wielophanging zich automatisch aan de manier waarop de bestuurder bochten aansnijdt, accelereert en remt. Ja, de i30N denkt met je mee. Of, misschien nog beter: denkt voor jou, want het gebeurt ogenschijnlijk allemaal vanzelf.
“Dansend door de mooie snelle bochten, fel accelererend als het gaspedaal wordt ingedrukt, soepel reagerend als wordt geremd”
Vergevingsgezind
Al die ingrediënten maken dit deze sportieve Hyundai tot een bijzonder plezierig voertuig voor de sportieve autorijder. Wij kregen de gelegenheid een aantal rondes te rijden op het aan de Atlantische Oceaan grenzende circuit van Maspalomas. En dan blijkt pas echt hoe vergevingsgezind de auto dankzij de techniek is, maar ook hoe hard je er werkelijk mee kunt rijden. Dansend door de mooie snelle bochten, fel accelererend als het gaspedaal wordt ingedrukt, soepel reagerend als wordt geremd, hier laat de i30 Fastback N zich uitstekend gelden.
Wel zuur
Het is dan best zuur om te moeten constateren dat deze auto voor de Nederlandse markt best wel duur is als gevolg van de zware CO2-heffing. Volgens fabrieksopgave heeft de standaard motor een gecombineerd gebruik van 8,1 l/100 km en een CO-2 uitstoot van 186 g/km. De zwaardere variant gebruikt 8,2 l/100km en stoot 188 g/km CO2 uit. Daar houdt Nederland niet van en dat voel je terug in de belastingen.
Schatkist
Waar onze Belgische buren iets minder dan 34.000 euro moeten betalen voor de i30N Fastback met 275 pk blijven de prijzen voor de versie met 250 pk in Nederland met moeite onder de 50.000 euro. Zo profiteert de schatkist bij ons lekker mee. Maar het komt de verkoop natuurlijk niet ten goede.