Autotest – Hyundai i30 Fastback (2018)
Nieuwe wegen: vierdeurscoupé met sportieve styling
Met de lancering van de i30 Fastback slaat Hyundai nieuwe wegen in. We hebben het hier over een vierdeurscoupé met een lekker eigenwijze, sportieve styling. Hoe goed is ‘ie?
Zijn er concurrenten voor de Hyundai i30 Fastback?
In dit segment is er voor dit type auto (met het sportieve design van een coupé of een GT) welbeschouwd geen directe concurrent. Misschien zou je de Mercedes-Benz CLA nog onder dezelfde noemer kunnen scharen, maar die is in elk geval een flink stuk duurder. Okay, de Honda Civic is min of meer qua uitvoering vergelijkbaar en ook in die auto beweegt de achterruit mee bij het openen van de achterklep. Maar Honda noemt het zelf een hatchback, dus dat moeten we respecteren. LEES OOK: Autotest – Hyundai i30 N (2017)
Niet alledaags
De Hyundai i30 Fastback is duidelijk niet bedoeld voor kopers die vooral op zoek zijn naar een alledaags vervoermiddel. Hyundai voorziet de auto standaard van een uitgebreide uitrusting, met allerlei elektronische bijzonderheden als Forward Collision Avoidance (FCA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA) en Lane Keeping Assist (LKA) en een 5-inch aanraakscherm met Bluetooth-connectiviteit. Eveneens beschikbaar: cruisecontrol en radarfunctie, Smart Device Integration (inclusief smartphone) en een navigatiesysteem met TomToM Live Services.
“Als bestuurder voel je je onmiddellijk thuis in de auto, die is afgewerkt met degelijke en mooi uitziende materialen.”
Verschillen
Hoewel de i30 Fastback op hetzelfde platform is gebouwd als de i30 Hatchback en Wagon zijn er wel degelijk verschillen. Om het sportieve karakter te onderstrepen is het onderstel van de Fastback met 15 millimeter verlaagd. Verder is de wielophanging 15 procent stijver dan die van zijn familieleden. De Fastback is ook nog eens 115 mm langer en 30 mm lager dan zusje Hatchback: de lengte is 4.450 mm, de hoogte 1425 mm. Standaard zijn 16-inchvelgen gemonteerd, maar de duurdere uitvoeringen hebben 17- of zelfs 18-inch lichtmetaal.
Geslaagde missie
De doorlopende daklijn, de kloeke wielen (17- en 18-inch bij de testuitvoering) de korte kont en de subtiele spoiler geven de i30 Fastback een eigengereid sportief uiterlijk, zonder dat het overdreven wordt. De kenmerkende Cascade-grille is wat lager geplaatst, zodat de motorkap langer en breder lijkt. De luchtinlaten vóór en de donkere behuizing van de led-lampen leveren ook een subtiele bijdrage aan de sportieve uitstraling. Misschien moet je het ingetogen design noemen, in dat geval is de ontwerper geslaagd in zijn missie.
“Misschien moet je het ingetogen design noemen.”
Sportieve allures
De praktijk leert dat deHyundai i30 Hatchback de sportieve allures waarmaakt. Vooral de versie met de 103 kW (140 pk) sterke 1.4 T-GDi motor gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak laat zich heerlijk rijden door het (berg)landschap en de grote snelwegen rondom het Spaanse Valencia. De versie met zeventrapsautomaat en dubbele koppeling is ook al bepaald geen straf. De motor toont een grote souplesse met veel trekkracht onderin en krachtig als je wat hoger in de toeren rijdt. Volgens de opgave sprint de Fastback in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 208 km/u. Volgens de fabrieksopgave komt het gemiddeld verbruik uit op 5,5 liter per 100 km, dan stoot je 129 gram CO2 per kilometer uit.
“De praktijk leert dat de Hyundai i30 Hatchback de sportieve allures waarmaakt.”
Alleen benzinemotoren
Kopers kunnen vanaf medio april behalve voor de uitvoering met de 1,4-liter viercilinder óók kiezen voor een 88 kW (120 pk) sterke 1.0 T-GDi benzinemotor. Daarmee presteert de i30 Fastback ook prima. De prijzen voor die versie beginnen bij 27.795 euro, de 1.4 T-GDi staat voor prijzen vanaf 29.795 euro in de prijslijst. De automaat kost 3.000 euro meer. Hoe goed is de Hyundai i30 Fastback dan? Degelijk is hier de beste omschrijving. De i30 is van zichzelf al een zeer degelijke allemansvriend. De i30 Fastback biedt dezelfde kwaliteiten, maar dan in een iets meer uitdagende outfit, zonder afbreuk te doen aan het gebruiksgemak.