Autotest – Ford Transit Trail (2021)
Geen gewone Transit en dat zie je al aan de voorzijde
Een volledig zwarte grille met daarin grote letters F O R D kenmerkt de uitvoering Trail van de Transit, Fords grootste bestelbus.
Bij de Ford Transit Trail gaat het niet enkel om stoer uiterlijk vertoon. De aandrijving heeft een mechanisch sperdifferentieel. Dat komt in actie zodra een van de aangedreven voorwielen grip verliest en begint te slippen. Op dat moment wordt aandrijfkracht geleid naar het andere wiel dat nog wel grip heeft.
Transit Trail krachtpatser op de bouwplaats
De Transit Trail komt op losse ondergrond, zoals bijvoorbeeld op een bouwterrein, makkelijker vanuit stilstand weg. Daarnaast zorgt het mechanische sperdifferentieel ervoor dat de Transit stabieler rijdt in bochten. De meeste trekkracht gaat immers altijd naar het wiel met de meeste grip. In de bocht is dat het buitenwiel. Dat wordt krachtiger op het wegdek gedrukt, terwijl het binnenwiel juist druk verliest en eerder tot slippen zal neigen als je gas geeft om weer op te trekken.
Meer uiterlijk vertoon
Terug naar het uiterlijk. We nemen je even mee rond de Transit Trail. De voorbumper is anders gevormd en heeft aan de onderzijde een metaalkleurige beschermplaat. Ook de zwarte flankbeschermers onderlangs de carrosserie zijn specifiek voor deze uitvoering, net zoals de glanzend zwarte lichtmetalen wielen.
Laadvloerlengte van meer dan 4 meter!
De Ford Transit is in deze vorm inmiddels al weer enkele jaren op de markt. Het is nog steeds een van de bestverkopende grote bestelwagens en dat dankt dit model vast en zeker aan een gedegen reputatie van voorgaande generaties. Het is van de ruimste in zijn soort. De Transit in deze test is de variant H3/L3. Dan is de laadruimte al immens. Ford levert nog een L4-versie met 15,1 kubieke meter laadruimte en een laadvloerlengte van 4.217 mm!
Tot 2.397 kg laadvermogen
De Ford Transit is ook als een van de weinige grote bestellers leverbaar in een 5-tons variant. Het laadvermogen komt dan aan 2.397 kg. Handig is ook het ingebouwde opstapje in de achterbumper. De geteste Transit had de optionele elektrisch te openen en sluiten schuifdeur aan de rechterzijde. En kort rukje aan de hendel en de deur schuift rustig zelfstandig open. Je kunt het ook doen met de afstandsbediening op de contactsleutel. Of met een schakelaar op het dashboard.
Bestuurdersstoel
De cabine is behoorlijk ruim. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Bij de Trail is de aankleding vrij luxe. Beide stoelen hebben verstelbare armsteunen. De stoelbekleding is van leer. Bij de basisuitvoering is er naast de bestuurdersstoel een bankje voor twee personen.
Opbergvakken en meer
Gebruikelijk in bestelbussen van dit formaat is een arsenaal aan opbergvakken: in de portieren, bovenop het dashboard, tegen het dak en in het dashboard. Aan de voorzijde boven in de portieren zit een vakje waarin prima een mobieltje past. Kennelijk hebben gebruikers dat ook gedacht, want er prijkt hier een waarschuwingssticker dat je dat niet moet doen. Bij het sluiten van het portier komt de telefoon klem en dat vindt hij niet fijn.
Lage paaltjes en stoepranden
De buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar, dat geldt voor het bovenste deel. De kleinere panoramaspiegels daaronder moet je met de hand richten. Ze geven een ultrabreed beeld en laten ook de grond naast de bus goed zien, dus ook lage paaltjes en stoepranden. Bij achteruit rijden komt de camera in werking, waarvan het beeld is te zien op het grote centrale display.
Lekker groot display
Het aanraakscherm is een van de fijnere in zijn soort. De hogere plaatsing maakt het goed bereikbaar en zichtbaar. Door de grotere afmetingen zijn navigatie en bijvoorbeeld gekozen radiostation gelijktijdig te zien en dan ook nog goed afleesbaar.
48 volt milde hybride
De Ford Transit Trail wordt geleverd met een 130 pk sterke 2,0-liter dieselmotor met milde hybride-technologie. Dat is met een starter-generator en een 48 volt accu voor de voeding. De unit ondersteunt de verbrandingsmotor, bijvoorbeeld bij optrekken en het weer starten van de motor als die is uitgezet door het stop-startsysteem. Bij afremmen wordt de accu bijgeladen.
Brandstofverbruik?
Ford levert de 48 volt milde hybride-aandrijflijn ook voor de kleinere Transit Custom. Scheelt het? Het brandstofverbruik komt lager uit en de Transit doet de herstart van de motor inderdaad erg vlot en soepel. Wij noteerden trouwens een gemiddeld verbruik van 8,5 liter op 100 kilometer. Met overwegend wat kortere ritten en ook met belading. Het zal minder zijn bij constante snelheid op de snelweg.
Conclusie
De Ford Transit in Trail-uitdossing is beslist het aanzien waard. De zwarte grille en de zwarte stroken rondom zorgen voor een robuust uiterlijk. De zwarte glanzende wielen passen er erg goed bij. De aandrijflijn met mechanisch sperdifferentieel zorgt merkbaar voor een portie extra tractie, die zeker van pas komt om vanuit stilstand met een zware aanhanger weg te rijden. De 130 pk sterke diesel levert met 360 Nm genoeg trekkracht. De handgeschakelde zesbak schakelt licht en makkelijk. De eerste versnelling is trouwens opvallend kort, waardoor je heel langzaam kunt rijden zonder gebruik van de koppeling. De draaicirkel is kort. De stuurbekrachtiging reageert snel. Dat wil zeggen dat de wielen vlot van links naar rechts zijn te wenden en dat helpt bij het manoeuvreren. Feit is: de Ford Transit is een duizendpoot doordat hij in veel varianten leverbaar is. Dat verklaart waarom dit model nog altijd een van de bestverkochte is in dit segment. De Trail is een leuke toevoeging. Meer weten over mogelijkheden en prijzen? Kijk even op de bedrijfswagenpagina van de Ford website.