Autotest – Ford Transit Custom (2017)
Dit heeft de vernieuwde Ford Transit Custom (2017) te bieden
De Ford Transit is een begrip in bestelautoland, maar ook bij stellen die ambitieus zijn geweest met het produceren van nageslacht. Alle fans moeten nu even opletten, want Ford introduceert de vernieuwde Transit Custom. Om uit te zoeken wat er allemaal in zo’n vernieuwde Ford Transit, reizen we naar Frankfurt. Dit zijn onze bevindingen.
Woordgrapje over Transit
Ford heeft flink werk gemaakt van de stevige opfrisbeurt van de Transit Custom, want het busje werd op meer dan tweeduizend punten vernieuwd. Niet alleen aan de buitenkant, maar vooral in het interieur. Zodra we zijn ingestapt, valt op dat zo’n beetje alles wel in de vernieuwde Transit. Zit. Oké, laten we nu maar ophouden met dat woordgrapje.
LEES OOK: Autotest – Opel Vivaro Combi (2017)
Transit Custom heeft Nederlands tintje
Saillant detail: aan het interieur kleeft een Nederlands tintje, want landgenoot Amko Leenarts, Director Global Interior Design bij Ford, is verantwoordelijk voor de look and feel van de inwendige Transit. Amko haalde inspiratie uit tablets en andere bureaugadgets en heeft geprobeerd een mobiel kantoor te ontwikkelen. Het interieur is afgewerkt met robuuste harde plasticsoorten, zoals normaal is in bedrijfswagenland. Maar alles steekt degelijk in elkaar en sluit mooi op elkaar aan. Het is best een fijne plek om te zitten.
“Ford denkt dat Transit Custom-rijders nogal dorstige types zijn en installeert daarom niet twee of drie maar zelfs acht (!) bekerhouders.”
Ford Transit Custom (2017) – AutoRAI TV
Eerste levensbehoefte
In een kantoor op wielen heb je ook bergruimte nodig. Welnu, die is er ook. Het dashboardkastje heeft een inhoud van 25 liter – groter kan haast niet – en het dashboard zelf heeft drie vakken voor klemborden of mobiele apparaten. Natuurlijk zijn er ook USB-poorten, tegenwoordig toch een soort van eerste levensbehoefte met al die smartphones, tablets en laptops. Ford denkt dat Transit Custom-rijders nogal dorstige types zijn en installeert daarom niet twee of drie bekerhouders. Welnee! In het interieur vind je maar liefst acht beker- en flessenhouders. Kom maar op met die flessen!
SYNC 3
Je hebt de touchscreen centraal op de middenconsole waarschijnlijk al gezien. Realiseer je wel dat je voor dit aanraakscherm een luxere Transit Custom moet bestellen. Je krijgt dan een 4- of 8-inch kleurentouchscreen en het infotainmentsysteem SYNC 3, geschikt voor Android Auto en Apple CarPlay. Met dit systeem kun je audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen, naar wens via spraakopdrachten in spreektaal.
“Zo’n Transit Custom is een prima busje, of je hem nu als bedrijfs- of gezinsvervoer inzet.”
“Transit, ik heb zin in koffie”
Zeg “Ik heb brandstof nodig”, “Ik heb zin in koffie” of “Zoek een adres” en het systeem zoekt en vindt tankstations, cafés in de buurt of het juiste adres. Op liefdesverklaringen als “Ik hou van jou” krijg je helaas geen gepast antwoord. En nee, schelden heeft ook geen zin. Het is bovendien niet nodig, want het systeem werkt best goed. Al moet je wel duidelijk ar-ti-cu-le-ren.
Dockingstation
En wat als je niet een van de topversies met 8-inch touchscreen koopt? Dan krijg je een dockingstation voor het plaatsen van een smartphone, MP3-speler of navigatiesysteem. Onze tip: neem altijd een versie met 8-inch touchscreen. Het is niet alleen mooi, maar geeft je ook de mogelijkheid om de Rear View Camera met duidelijke camera te gebruiken. Best handig bij zo’n bus. Andere systemen zijn dodehoekdetectie, een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning en Cross Traffic Alert, dat waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto.
“De nieuwe stoelen zitten heel prettig, maar zoals gewoonlijk in bestelauto’s zit je vrij rechtop en is de zitting vrij kort.”
Best gezond, zo’n Transit Custom
De stoelen, ook niet onbelangrijk. Ford ontwikkelde nieuwe exemplaren met verbeterde schuimkussens en afmetingen voor betere ondersteuning. Ze zitten heel prettig, maar zoals gewoonlijk in bestelauto’s zit je vrij rechtop en is de zitting vrij kort. Je zit vooral in een actieve houding. Goed voor de rug en de bloedsomloop. Best gezond dus, zo’n Transit Custom. Hij is arbowet-proof.
Goede rijpositie
Ook heel fijn: het stuurwiel is zowel in diepte als hoogte te verstellen. Je kunt dus altijd een geschikte rijpositie creëren. De positie van de pedalen vraagt wellicht even om wat gewenning, omdat ze nogal vlak zijn geplaatst. Je moet er voor je gevoel dus echt op gaan staan. Na verloop van tijd weet je niet beter.
“Het stuurwiel is zowel in diepte als hoogte te verstellen.”
EcoBlue-dieselmotor
Het motorenprogramma bestaat uit een 2,0-liter Ford EcoBlue TDCi-dieselmotor. Deze motor is er in de smaken 77, 96 en 125 kW (105, 130 of 170 pk) in de Custom Sport. Er is keuze uit een handgeschakelde en automatische (SelectShift) zesbak. Wij reden in de versies met 105 en 170 pk. De 170 pk-versie blijkt een ware koppelkoning dankzij 405 Nm, maar net zo indrukwekkend is de 105 pk-variant. Het is bijzonder dat deze motor al vanaf 1.375 toeren per minuut maar liefst 360 Nm levert . Kortom: aan de basisvariant heb je in feite al genoeg. De handgeschakelde zesbak schakelt prettig en trefzeker.
Plug-in Hybrid
En voor de volledigheid: in 2019 introduceert Ford een Transit Custom Plug-in Hybrid, voorzien van een 1.0 EcoBoost-driecilinder benzinemotor met 74 kW (100 pk) en een elektromotor. De puur elektrische range moet uitkomen op zo’n 50 kilometer.
“De 170 pk-versie blijkt een ware koppelkoning dankzij 405 Nm, maar net zo indrukwekkend is de 105 pk-variant.”
Hoe rijdt het?
Hoe rijdt zo’n Transit Custom? Tja, hij ligt als een bus (lees: blok) op de weg en de besturing is ook best prettig. Er is zelfs wat gevoel in de besturing te bespeuren. Comfortabel, dat is de Transit Custom absoluut. Zo’n Transit Custom is een prima busje, of je hem nu als bedrijfs- of gezinsvervoer inzet. Hij rijdt comfortabel van A naar B, dat zal voor de meeste kopers het meest van belang zijn.
“De laadruimte wordt uitstekend verlicht door felle LED-lampen.”
De keuze is reuze
Ford levert de Transit Custom in diverse uitvoeringen. Er is keuze uit twee dakhoogten en maten wielbasis, een maximaal toelaatbaar totaalgewicht (voertuiggewicht + maximum laadvermogen) van 2,6 tot 3,4 ton en een laadvermogen van maximaal 1.450 kilogram. Verder is er keuze uit de carrosserievarianten Bestelauto, Kombi en Dubbele Cabine. De laadruimte van elke uitvoering is uitstekend verlicht door felle LED-lampen.
Conclusie
De prijzen van de vernieuwde Ford Transit Custom zijn nog niet bekend. Bestellen kan echter al, maar de levering start pas in maart 2018. Is dat het wachten waard? Absoluut. De Ford Transit Custom overtuigt op vrijwel alle fronten, maar de concurrentie in bedrijfswagenland is fel. Wat dat betreft heeft Ford geluk dat het kan teren op een grote groep Transit-fans.
5 pluspunten
+ SYNC 3-infotainmentsysteem
+ Goede rijpositie
+ Koppel van basisdieselmotor met 105 pk
+ Goed afgewerkt interieur
+ Voelt zeer degelijk aan
3 minpunten
– Ietwat korte zittingen
– 8-inch touchscreen niet standaard
– Kan iets meer geluidsisolatie voor motor gebruiken