Autotest – Ford Mondeo Wagon Hybrid (2019)
Ford Mondeo Wagon Hybrid
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Met de Ford Mondeo Wagon Hybrid heeft Ford sinds begin dit jaar een vrij unieke auto in huis. Want zoveel stationwagons met een hybride-aandrijflijn (dus zónder stekker) zijn er niet beschikbaar anno 2019. Sterker nog: op de redactie van AutoRAI.nl kwamen we er tot één, de Toyota Corolla TS Hybrid. We testten de Mondeo Wagon Hybrid een week lang in regenachtig Nederland.
Ford Mondeo Wagon Hybrid: concurrentie
Kia heeft z’n Optima Sportswagon Plug-in Hybrid en Volkswagen z’n Passat Variant GTE, maar dat zijn plug-in hybrides. Nee, de enige stationwagon die enigszins lijkt op de Ford Mondeo Wagon Hybrid is de Toyota Corolla TS Hybrid. Wel hybride, geen stekker. Al zijn er ook meer dan genoeg verschillen tussen de twee. Zo is de Toyota zuiniger (krachtigere elektromotor), ruimer in de kofferbak en aantrekkelijker geprijsd, maar pakt de Mondeo Wagon Hybrid de punten op rijbeleving, infotainment, vermogen en ruimte op de achterbank.
Hoe zuinig is de Ford Mondeo Wagon Hybrid (2019) – AutoRAI TV
https://youtu.be/kZ0QoiZmCBQ
Ford Mondeo Wagon Hybrid: infotainment
Het infotainmentsysteem van de Ford Mondeo Wagon Hybrid werkt heel fijn. Het 8-inch touchscreen met Ford SYNC 3 reageert zonder vertraging op aanrakingen en vooral de koppeling met Android Auto en Apple Carplay is perfect. Ook leuk: de efficiëntiebladeren in het instrumentarium. Hoe zuiniger je rijdt, hoe meer bladeren je verzamelt. Zo wordt het een sport om je verbruik zo laag mogelijk te krijgen. De ‘remcoach’ daagt je op zijn beurt uit om elke keer zo efficiënt mogelijk te remmen (en dus zoveel mogelijk elektriciteit terug te winnen).
Ford Mondeo Wagon Hybrid: gadgets
Gadgets zijn opties die een auto net dat beetje leuker maken. In het geval van de Ford Mondeo Wagon Hybrid zit dat ‘m bijvoorbeeld in een automatisch wegklapbare trekhaak (kan tot 750 kg trekken), massagefunctie op de voorstoelen, panoramadak, elektrische achterklep en stoelventilatie. Deze extraatjes geven je – samen met de hoogwaardige afwerking – een premium gevoel. Bovendien zit het stuur vol met handige knoppen, die, als je eenmaal doorhebt waar ze allemaal voor dienen, ervoor zorgen dat je de hele auto kunt bedienen met je handen op de plek waar ze horen: op het stuur.
Ford Mondeo Wagon Hybrid: ruimte
Een stationwagon koop je vooral voor z’n ruimte. Comfortabel zitten op de achterbank, veel spullen in de kofferbak. Nu zit dat comfortabel zitten op de achterbank – en uiteraard op de voorstoelen – helemaal goed. Zelfs met 1,91 meter is er nog speling voor de knieën en het hoofd. De bagageruimte valt met 403 liter ietwat tegen en dat komt vooral door het accupakket. De aanwezigheid van het pakket aan de achterkant van de auto zorgt ervoor dat de bodem van de kofferbak met ongeveer 10 centimeter verhoogd is. Dat kost liters ruimte. Toch kom je, als je de achterbank neerklapt, op een nette 1508 liter aan ruimte.
Ford Mondeo Wagon Hybrid: veiligheid
Van een Amerikaans auto als de Ford Mondeo Wagon Hybrid, die overigens in Europa wordt gebouwd, mag je verwachten dat het qua veiligheidssystemen dik in orde is. En we kunnen je geruststellen: dat is het het ook. Dodehoek-assistent, rijbaan-assistent, automatisch in- en uitparkeren, achteruitrijcamera, parkeersensoren, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, detectie van voetgangers en fietsers; vrijwel alles is (deels optioneel) aanwezig. Toch is de Mondeo Wagon Hybrid niet volledig onschendbaar, want een opengewaaide deur van een andere auto liet toch echt een deukje achter in de testauto.
Ford Mondeo Wagon Hybrid: verbruik
De Ford Mondeo Wagon Hybrid beschikt over een benzine-elektrische aandrijflijn en achttraps eCVT-automaat met 140 kW (187 pk). Dat is inclusief de elektromotor, die goed is voor 50 pk. Op papier is het verbruik 4,4 l/100 km (grofweg 1 op 22), maar in de praktijk halen we dat niet. Althans, gemiddeld gezien. In het stadse verkeer, waar de elektromotor krachtig genoeg is om bij te springen, schommelen we wel rond het opgegeven verbruik. Op de snelweg kruipt het gemiddeld verbruik richting 1 op 16. Dat maakt de Mondeo Wagon Hybrid licht tegenstrijdig, want qua rijcomfort is-ie op lange afstanden een verademing; stil, fijne stoelen, goede vering, fijne wegligging. En dat ondanks z’n relatief zware gewicht van 1716 kg.
Ford Mondeo Wagon Hybrid: prijs
De Ford Mondeo Wagon Hybrid is er in twee uitvoeringen: de Titanium (36.690 euro) en Vignale (44.050 euro). Wij reden de compleet uitgeruste Vignale-versie, met onder meer chromen exterieurdetails, 18-inch lichtmetalen velgen, Ford Dynamic LED-koplampen, Active Park Assist en alle denkbare veiligheidssystemen. De Mondeo Wagon Hybrid zit net iets boven de Corolla TS Hybrid, die je vanaf 33.395 euro voor de deur hebt staan. Of hij die meerprijs waard is? Dat ligt geheel aan waar je de meeste waarde aan hecht. Spijt van je uitgave krijg je in geen van de gevallen.