
Autotest – Ford KA+ (2018)
Een kwestie van plussen en minnen, of gewoon kopen?

Ford noemt de opvolger van zijn meest compacte model KA+. ‘Maar wat houdt de plus in?’ krijgen we als vraag van een KA-fan.
De Ford KA+ in 5 plussen!
De nieuwe KA+ is groter en ruimer dan zijn voorganger KA. Hij is zelfs bijna even lang als de Ford Fiesta. Mooi? dat is een kwestie van smaak. Functioneel? Zeker, want hij heeft nu twee achterportieren, wat instappen achterin makkelijker maakt. Wat maakt hem nog meer aantrekkelijk?



+ Rijgedrag en wegligging
Ford heeft onderstel en wielophanging van de in India gebouwde KA+ aangepast naar Europese smaak. Om ervoor te zorgen dat hij ook bij hogere snelheden prima op de weg ligt. Het resultaat: de vering is niet te slap, maar ook niet te stug. De besturing is direct. Hij ligt comfortabel op de weg. Eigenlijk koop je een fijn rijdende auto, een eigenschap die vrijwel alle modellen van Ford siert.
+ Motor en transmissie
De driecilinder benzinemotor van 1,2-liter is er met 70 of 85 pk. Hij is stil en trilt nauwelijks. De eraan gekoppelde vijf versnellingsbak schakelt best soepel. Wij reden met de 85 pk versie. De beste optie, omdat de prestaties dan voldoende zijn om in het Nederlandse verkeer, ook op de snelweg, met de stroom mee te komen.




+ Brandstofverbruik
Een compacte auto moet zuinig zijn. De Ford KA+ scoort hier punten. Hij is zuinig. Zonder overdreven spaarzaam te rijden is bijna 1 op 20 in de praktijk haalbaar. Door keurig te schakelen op het moment dat de schakelindicator dat aangeeft, ging het verbruik bij ons richting 1 op 22. P.S. de versie met 85 pk is papier net iets zuiniger dan de 70 pk-uitvoering.
+ Binnenruimte
Ook achterin hebben volwassenen redelijk wat beenruimte en ruimschoots voldoende hoofdruimte. De kofferbak heeft en inhoud van 270 liter. Dat is groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Met de achterbank plat biedt hij zelfs 849 liter.


+ Opties
Die zijn er veel en de meerprijs valt mee. Voor 550 euro heb je een Interior Pack met automatische airco, uitgebreide infotainment met DAB+ radio en bediening op het stuurwiel. Een Winter Pack is 450 euro en dan krijg je stoelverwarming voor, middenarmsteun en een verwarmbare voorruit.
Zijn er ook minnen aan de KA+?
Niet als het gaat om rijden, ruimte en uitrusting. De prijs is echter een dingetje. Daarmee heeft de KA+ niet direct de wind mee. Hij is er vanaf 14.900 euro. Dat is prijziger dan compacte modellen van andere merken. De Volkswagen up! heb je bijvoorbeeld vanaf 11.750 euro en een Opel Karl vanaf 12.699 euro. Deze laatste is qua model, formaat en uitrusting vergelijkbaar met de KA+. Oké, de bagageruimte van de Karl is met 215 liter wat kleiner.

