Autotest – Ford GT (2021), de opper-Ford
Volgas over het circuit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ford is een merk van uitersten. Van een bereikbare Fiesta tot een exorbitant dure Ford GT. In die laatste mogen we een aantal rondes volgas over het Circuit La Ferté Gaucher. Een buitenkans, maar ook een openbaring.
Je kans is vergeven
Rijden in een Ford GT doe je niet elke dag, want probeer er in de eerste plaats maar eens eentje te kopen. Ford produceert slechts 1.350 exemplaren van deze derde generatie GT, waarvan 350 stuks in het laatste productiejaar. Daarna is het over en uit. Alle exemplaren zijn reeds vergeven.
Ford GT (2021), volgas over het circuit – AutoRAI TV
Complete screening door Ford
Indien je een GT wilde kopen, dan moest je van goeden huize komen. Je moest allereerst een aanvraag indienen, vervolgens bekeek Ford wat voor auto’s je hebt of hebt gehad, wie je bent, hoe oud je bent, wat voor werk je hebt, waar je woont en hoeveel huisdieren je hebt. Als alles beviel, dan mocht – met de nadruk op ‘mocht’ – je een Ford GT kopen. In Nederland was je dan ongeveer 680.000 euro lichter, inclusief alle belastingen. Je leest het goed: bijna zeven ton. Oef!
Ford GT tot het uiterste
Het specifieke exemplaar waarin wij rijden, is in handen van Ford Europa en verhuist na zijn publieksoptredens en persevenementen naar de collectie van Ford USA, waar ze hem voorgoed zullen koesteren. Eigenlijk zonde, want een Ford GT is gemaakt om in te knallen, om elke centimeter van het circuit tot het uiterste te gaan.
Le Mans 1966
Bij Ferrari is de 250 GTO de ‘heilige Graal’, bij Ford is dat de GT. Alles aan de GT ademt performance. Dat begint al met de looks. Het is de spirituele opvolger van de iconische GT40 waarmee Henry Ford de spectaculaire overwinningen op Ferrari behaalde tijdens de 24h van Le Mans in 1966. De nieuwste versie is een GT vanuit alle opzichten.
669 pk sterke EcoBoost V6
Uniek is de aerodynamica, getuige de vele openingen, spoilers en randen. Allemaal met als doel maximale performance. De nieuwe Ford GT – die overigens 4,76 meter lang is – is volledig opgebouwd uit koolstofvezel en heeft een 669 pk en dik 750 Nm sterke 3,5-liter V6 EcoBoost-motor. Tel daar een gewicht van slechts 1.385 kilogram bij op en je hebt een auto met verbluffende prestaties. Een topsnelheid van 348 km/u bijvoorbeeld of een 0-100-tijd van slechts drie klokslagen.
Circuit Rapide
Het is racetijd. De Ford GT heeft eerder al warm kunnen draaien, dus alle GT-sappen zijn op bedrijfstemperatuur. We kunnen direct stampen. Dat moet ook wel, want Ford geeft ons slechts een paar rondjes over het ‘Circuit Rapide’ van Circuit La Ferté Gaucher. Een traject van 2,0 kilometer met een aantal rechte stukken en een paar technische bochten. Volop uitdaging dus.
Alles op scherp in de Track-stand
De pitstraat zijn we uit, de lichten staan op groen, we kunnen los! De Ford GT is gemeen snel, maar niet gemeen wat betreft rijgedrag. Sterker nog: hij is heel eerlijk en laat zich goed corrigeren, ook als het achterwerk in de zijspiegel opduikt. Je kunt hem keurig opvangen en met het gas controleren. Toch knap van Ford dat ze zoveel power zo goed beheersbaar weten te maken, zelfs met vrijwel alle hulpmiddelen uitgeschakeld, want we rijden in de Track-stand. In die stand ligt de Ford GT lager bij het asfalt en staat alles op scherp.
Hels gebrul
Wat direct opvalt is de zeventrapsautomaat die razendsnel van versnelling wisselt, in een fractie van een seconde. Ook opvallend is de hoofdruimte aan boord. We rijden met helm op waardoor je eigenlijk al meer onderuit gezakt plaatsneemt in de gefixeerde zetels. De koolstofvezel cabine vult zich met hels gebrul van de V6. Wat een soundtrack! Lekker rauw, ongefilterd, woest ook.
Akrapovic-uitlaatsysteem
De Ford GT is uitgerust met een Akrapovic-uitlaatsysteem. Deze produceert 109 dB. Een probleem, want op het circuit is slechts 95 dB toegestaan, dus moeten we bij de geluidsmeting even van het gas af. Toch pieken we – voordat we de Brembo-klauwen laten vastbijten in de koolstofkeramische remschijven – al op 210 km/u, zelfs op zo’n klein stukje. Het geeft aan wat voor stappen deze Ford GT zet.
Intense beleving
De rijbeleving is puur en race. Feitelijk zit je gewoon in een Le Mans-auto met kenteken. Het is een en al agressie, zonder de verfijning van een Ferrari, Lamborghini, Porsche. Laten we het houden op ‘Amerikaans’. Dus iets softer, maar wel net zo spannend. Het is met een paar hotlaps vooral een intense beleving. Je brein moet opnieuw kalibreren, want het bochtentempo ligt hoog. De remmen zijn van een andere planeet en laten je ingewanden tegen de buikwand drukken. Focus, focus, want bocht-uit is opnieuw de krachtsexplosie voelbaar, keer op keer, verzet na verzet. De Ford GT is met recht een opper-Ford.
Koelen maar
Tijd om alle techniek weer op adem te laten komen en vooral de remmen te koelen, hoewel die door de koolstof-keramische remschijven geen enkel teken van fading hebben laten zien.
Bloedstollend snelle hypercar
Tijd om even te beseffen wat we zojuist hebben ervaren. In ieder geval een bloedstollend snelle hypercar, maar wel eentje die zich laat temmen en het beste in je naar boven haalt. Je bent een met de auto, het is een verlengstuk van je lichaam en daardoor voel je precies aan waar de grens legt of hoe je gecontroleerd over die grens kan gaan. Het is vooral genieten, rijden in een Ford van bijna 700.000 euro.
Conclusie test Ford GT
Het is bijzonder jammer dat maar bar weinig mensen hem daadwerkelijk als daily zullen gebruiken. Tuurlijk is het een collector’s item, dat snappen wij ook wel, maar als je hem alleen maar laat staan er niet mee rijdt, dan doe je jezelf te kort en de auto ook. Hulde aan Ford voor het produceren van deze GT. Het is magistraal automobiel erfgoed.