Autotest – Ford Focus Active (2019)
Active, een nieuwe focus
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ford levert voor de nieuwe Focus een nieuwe uitvoering: de Active, gericht op ‘mensen met een actieve levensstijl’. Is deze nieuwe variant alleen maar leuk of heeft de Active ook daadwerkelijk praktisch voordeel te bieden?
Vier smaken
Ford levert de Focus tegenwoordig in vier smaken. Het standaardmodel als allrounder, de ST voor de sportieve rijder en de Vignale voor wie vooral zoekt naar luxe. De laatste toevoeging is de Active, voor ‘mensen met een actieve levensstijl’. In de praktijk houdt dat in dat de Active in de smaak zal vallen bij wie geregeld op slechte of onverharde wegen rijdt, of wie gewoon een iets hogere instap wel prettig vindt.
Onderscheidend
De Active staat zo’n vier centimeter hoger op de wielen dan de standaard Focus en het onderstel is iets minder stevig afgesteld om de verwachte oneffenheden comfortabel te verwerken. De carrosserie is vooral rond de wielkasten voorzien van stoere en beschermende kunststofdelen. Opvallend is het (optioneel) in zwart uitgevoerde dak, dat aan de buitenkant de suggestie van een panoramadak wekt. Al met al heeft de Active een duidelijk onderscheidende uitstraling, ten opzichte van de andere Focus-modellen, maar ook in het algemeen.
Highlights Ford Focus Active (2019) – AutoRAI TV
Op onverhard
In vergelijking met de andere Focus-modellen is wel te merken dat de auto iets hoger is en het onderstel zachter is afgesteld. Zo helt de auto iets meer in bochten. De besturing voelt ietwat kunstmatig aan – een beetje als een gamestuur – maar dat went snel. De Focus blijft een strak sturende auto met een prettig bochtgevoel. Zoeken we daadwerkelijk de slechte en onverharde wegen op, dan blijft het comfortabel aan boord. Natuurlijk zijn grote oneffenheden nog steeds voelbaar, maar de inzittenden zitten zeker niet te stuiteren.
“De Active-uitvoering is er vanaf 27.960 euro.”
Adaptieve cruise control
De rijhulpsystemen doen hun werk keurig op de achtergrond, je merkt hun aanwezigheid bijna niet. Als je de rijstrook dreigt te verlaten wordt je subtiel teruggestuurd en voor snelheidsoverschrijdingen wordt je duidelijk maar niet opdringerig gewaarschuwd. Prettig is de adaptieve cruise control. Deze remt vloeiend af voor langzamere voorgangers en raakt bovendien niet meteen in paniek van anderen die voor je duiken. Wel zou het systeem iets eerder mogen beginnen met snelheid maken bij inhaalacties.
In de war
Het is overigens aan te raden om de automatische maximumsnelheidsaanpassing van de cruise control uit te laten. Zeker wanneer matrixborden een andere snelheid aangeven dan de borden langs de weg raakt het systeem nog wel eens in de war, maar ook in andere situaties vergist het systeem zich toch nog wel geregeld in de geldende maximumsnelheid.
“De adaptieve cruise control remt vloeiend af en raakt niet in paniek van auto’s die voor je duiken.”
Alleen koppelen
Hoewel de adaptieve cruise control de snelheid zelf regelt en de auto tot 20 km/h zelf kan afremmen, blijft het gezien de handmatige transmissie natuurlijk wel nodig om zelf van versnelling te wisselen. Nieuw is dat je het gaspedaal hierbij niet meer aan hoeft te raken, alleen koppelen en schakelen. Ook blijft de adaptieve cruise control na de schakelactie gewoon actief, ook al heb je aan de pedalen gezeten en dus ‘ingegrepen’. Schakelen zonder gasgeven is om het idee heel even wennen, maar het werkt gewoon goed.
Speciale bekleding
In het interieur houdt Ford rekening met degenen die daadwerkelijk buiten de gebaande paden komen. Ford voorziet de Active namelijk van extra eenvoudig schoon te maken bekleding. Verder blijven natuurlijk alle andere praktische aspecten van het Focus-interieur behouden. De vormgeving van de infotainment-interface zou wat overzichtelijker kunnen, sommige gegevens zijn niet in één oogopslag direct te vinden. Hetzelfde geldt voor de fysieke knoppen op dashboard en stuur. De bediening van het systeem daarentegen werkt helder en vergt geen gewenning. Eenmaal ontdekt waar bepaalde functies zitten, bedien je deze vervolgens wel ‘blind’. Ook handig: een aantal functies zijn direct via het stuur te bedienen.
Prijzen
De Active-uitvoering is er vanaf 27.960 euro, wat betekent dat de uitvoering een meerprijs heeft van 3.800 euro ten opzichte van een volledig standaard Focus. Verder is de testauto een Business-uitvoering, wat de basisprijs op 29.460 euro brengt. Inclusief de toegevoegde opties (o.a. head-up display, B&O-audio en Winter, Parking en Technology Packs) komt de testauto uit op 35.322 euro.
Veel schakelen?
Onder de kap ligt de driecilinder 1.5 EcoBoost benzinemotor met 150 pk, waar we al eerder kennis mee maakten. De motor is gekoppeld aan een fijn schakelende handbak met zes verzetten. Volg je de schakelindicator en wil je (dus) zo zuinig mogelijk rijden, dan ben je wel veel aan het schakelen. De versnellingen zijn echter lang genoeg om redelijk schakellui te rijden en/of zelfs een versnelling over te slaan. De koppeling is licht, maar laat zich toch prettig bedienen. Van de cilinderuitschakeling bij lage motorbelasting merk je niets en dat is positief. Het gemiddelde verbruik tijdens de testweek kwam, zonder ons best te doen op zuinig rijden, uit op een ruime 1 op 15.
Conclusie
Terug naar de vraag waar de test mee begon: is de Active alleen maar leuk, of heeft de nieuwe uitvoering ook echt voordelen te bieden? Dat laatste blijkt toch wel het geval. Wie met zijn Focus geregeld slechte wegen moet trotseren of zelfs het asfalt verlaat, heeft in de Active zeker een comfortabele toevoeging. Nu is dit met het goede Nederlandse wegennet slechts beperkt van toepassing, maar voor wie op het asfalt blijft heeft de auto nog steeds zijn iets hogere instap te bieden. Tot slot kan de stoere uitstraling van zichzelf ook de nodige klanten over de streep trekken.