Autotest – Ford Fiesta ST (2018)
Missie geslaagd voor Ford Fiesta ST?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Ford Fiesta ST heeft een naam hoog te houden in het segment van snelle hatchbacks. In de nieuwste Fiesta ST vaart Ford een iets andere koers. Termen als een driecilinder en cilinderuitschakeling zijn nu van toepassing op deze hot hatchback. Zet dat de Fiesta ST op voorhand buitenspel of pakt alles verrassend goed uit? Tijd voor actie.
Rallystage
En wat voor actie! Ford heeft voor ons de beroemde Col de Venice – een dik 950 meter lange bergetappe – in petto waar toevallig in het weekend na ons bezoek een serieuze rallyrit wordt verreden. Dat zegt wat over de route: het is gewoon een rallystage.
“De nieuwe Fiesta ST is in Nederland alleen leverbaar als vijfdeurs hatchback en niet als driedeurs.”
James Bond
Ook de beroemde D2 en D21 in de omgeving van Nice staan op het programma. De D2 kun je kennen van de James Bond-film Casino Royale waarin de weg uitgebreid aan bod komt tijdens een spectaculaire achtervolgingsscene. Alles bij elkaar rijden we dik 190 kilometer aan asfaltslierten, hairpins, doordraaiers en up tempo bochtenwerk met als decor de prachtige zuidelijke Alpen. Zullen we dan maar instappen?
Ford Fiesta ST interieur
Wie plaatsneemt in de nieuwe Fiesta ST heeft al snel een vertrouwd gevoel. De stuurkolom en fijne Recaro-sportkuipen zijn perfect in te stellen zodat je een goede zitpositie kunt vinden. De zijdelingse steun van de Recaro’s is goed in orde en de zittingen en wangen zijn ook aangenaam stevig. Een goede stoel dus, ook als het wat serieuzer wordt. Het ST-sportstuur ligt lekker in de hand – een maatje kleiner mag – en biedt goede grip. De versnellingspook van de prettige handgeschakelde zesbak is wat korter dan voorheen maar nog steeds goed bereikbaar. De pook – met vrij lange slagen – zou misschien wat korter mogen zijn voor nog directere schakelacties.
“De stuurkolom en fijne Recaro-sportkuipen zijn perfect in te stellen.”
Rijmodi
Voordat we wegrijden, neuzen we nog even door de rijmodi – een primeur op de Fiesta ST. Er is keuze uit Normal, Sport en Track. Alle modi hebben invloed op het stuurgedrag en de gaspedaalrespons. In standje Normal staan het motormanagement, de tractiecontrole, stabiliteitscontrole, de uitlaat, Electronic Sound Enhancement (ESE) en de elektronische bekrachtigde stuurinrichting in de normale stand voor een natuurlijk rijgedrag.
Niet nep, gelukkig
In Sport wordt het motormanagement en de gaspedaalrespons aangescherpt, geeft de stuurinrichting meer feedback, opent de vlinderklep in de uitlaat en benadrukt de auto het sportieve motorgeluid in de cabine via de geluidsboxen (ESE). Dit klinkt gelukkig niet nep, maar heel natuurlijk. Dat komt ook doordat Ford minder geluidsisolatie heeft toegepast onder de achterbank zodat de uitlaatroffel beter hoorbaar is. In modus Track (circuit) staan alle systemen in de auto op scherp. Tractiecontrole is uitgeschakeld en het stabiliteitssysteem (ESP) grijpt later in zodat uitbreken van de auto mogelijk is. Indien gewenst is ESP volledig uitschakelbaar door de ESP-knop langer ingedrukt te houden.
AutoRAI TV: Hoe goed is de nieuwe Ford Fiesta ST? (2018)
Alleen de vijfdeurs komt naar Nederland
Ford stelt tijdens de introductie driedeurs en vijfdeurs Fiesta ST’s ter beschikking. Kiezen is simpel: de nieuwe Fiesta ST is in Nederland alleen leverbaar als vijfdeurs hatchback en niet als driedeurs. Om die reden valt de keuze op de vijfdeurs versie. Die is als ST-uitmonstering net zo praktisch en ruim als de normale Fiesta. Een groot verschil: bij de Fiesta ST schuilt er achter de grille met opvallende ST-badge een aangename krachtpatser.
“De EcoBoost-driecilinder in de nieuwe Fiesta ST heeft cilinderuitschakeling.”
Een driecilinder, best leuk eigenlijk
De motor – want daar doelen we op – vormt een van de highlights van de nieuwe Fiesta ST. Het is voor het eerst dat Ford in de Fiesta ST een driecilinder installeert. De 1,5-liter grote driepitter produceert 200 pk en het koppel van de EcoBoost-motor komt uit op 290 Nm. De 0-100-sprinttijd bedraagt 6,5 tot 6,7 seconden, dat is 0,2 tot 0,4 seconde sneller dan de vorige generatie Fiesta ST. Het vorige type Fiesta ST had een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 182 pk en 240 Nm. In landen buiten Nederland leverde Ford ook een Fiesta ST200 met 200 pk en 290 Nm (215 pk en 320 Nm met overboost).
Cilinderuitschakeling
De EcoBoost-driecilinder in de nieuwe Fiesta ST heeft cilinderuitschakeling. Als het volledige vermogen niet wordt gevraagd, bijvoorbeeld op de snelweg, zijn de zuigers in slechts twee cilinders actief. Het opnieuw inschakelen van de derde cilinder kost slechts 14 milliseconden: twintig keer sneller dan je met je oog kan knipperen. Dat wisselen tussen twee of drie cilinders is niet merkbaar. Heel af en toe hoor je dat de motor op twee cilinders ‘loopt’. Het geluid is dan vergelijkbaar met dat van een Fiat 500 TwinAir. Best bijzonder in een Fiesta ST.
Feestvreugde
De motor is lekker koppelrijk, typisch voor een turbomotor. Doorhalen tot de red line is voor het gehoor vermakelijk, maar uit het oogpunt van efficiency onnodig. Tussen 1.600 en 4.000 toeren per minuut is het partytime, want dan profiteer je van alle newtonmeters. Daarboven zwakt het af. Het piekvermogen van 200 pk is voorhanden bij 6.000 toeren per minuut. Daarboven neemt de fijne push in de rug af. Voor de fun nog even doortrekken, daarna weer snel naar het volgende verzet om de feestvreugde opnieuw aan te wakkeren. Zo’n Fiesta ST blijft maar gaan.
“Tussen 1.600 en 4.000 toeren per minuut is het partytime, want dan profiteer je van alle newtonmeters.”
Plashouding
Ook noemenswaardig: de nieuwe Ford Fiesta ST – een project van Ford Performance – krijgt van Ford een stijver chassis. Ford heeft vooral werk gemaakt van de wielophanging. Geweldig werk, zo blijkt tijdens de intensieve testrit. Er is een mooie mix tussen stevige demping en comfort. Vooral de achteras is extreem stijf en speels. Een van de achterwielen liften is kinderspel. Hard een bocht induiken, vol op het gas en als een hond in plashouding lift de Fiesta een van de achterpoten. Heerlijk vermaak. Toch blijft de Fiesta ST vooral toegankelijk. Hij is goudeerlijk. Leuk en veilig voor normale bestuurders en belonend voor de gevorderde stuurman of -vrouw.
Performance Pack
Ook present is Torque Vectoring Control. Dit systeem past het vermogen op de beide voorwielen continu aan voor maximale grip en controle, maar ook om onderstuur te beperken. De echte fan vinkt nog even het Performance Pack met Quaife Limited Slip Differential aan. Je krijgt dan ook nog Launch Control – te acriveren via de boordcomputer – en Performance Shift Lights. Dit pakket kost je 950 euro: een bescheiden meerprijs waar je vooral in bochten bakken plezier voor terugkrijgt want je kan eerder op het gas waarna het systeem je letterlijk door de bocht trekt. Bij een Fiesta ST zónder LSD is gedoseerd gas geven het advies, ook heel vermakelijk. Maar toch, wie dik 31 mille te besteden heeft kan vast ook die 950 euro nog missen.
Ford Fiesta ST prijs
De Ford Fiesta ST kost in Nederland 31.970 euro, inclusief alle belastingen. Dankzij de CO2-emissie van 136 g/km betaalt de koper 7.359 euro BPM. Ford levert de Fiesta ST altijd als uitgebreide ST3-versie, met zaken als 18 inch lichtmetalen velgen in Magnetied Machined, een 8-inch Touch&Swipe screen met navigatie (West-Europa), het audiosysteem B&O Play met 9 luidsprekers en 1 subwoofer en automatische airconditioning standaard. Er zijn nauwelijks opties.
“De Fiesta ST met Performance Pack kost 32.920 euro.”
Ford Fiesta ST concurrenten
De prijzen van concurrenten? De Volkswagen Polo GTI met 200 pk moet 30.191 euro kosten. Een Peugeot 208 GTi met 208 pk kost 30.170 euro en de Renault Clio RS 200 kost je 30.290 euro. Voor de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport en Renault Clio RS Trophy 220 met sperdifferentieel betaal je respectievelijk 34.170 euro en 33.990 euro. De Fiesta ST met Performance Pack is met 32.920 euro dan weer wat goedkoper. Het scheelt qua prijs allemaal niet veel van elkaar.
Conclusie
Je kan er sceptisch over zijn: een hot hatchback met een driecilinder. Toch bewijst Ford dat je ook met een cilinder minder een verrassend lekker scheurijzer kunt maken. De Fiesta ST behoort nog altijd tot de top in de wereld van snelle hatchbacks. Alle ingrediënten resulteren in een heerlijk gerecht waar zowel de fijnproevers als aardappeleters van gaan genieten. Missie geslaagd. De nieuwe Fiesta ST is een hele echte hot hatchback.