Autotest – Fiat Fullback
Japans werkpaard met Italiaans sausje
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Er is iets opvallends aan de hand in het pick-upsegment. In korte tijd hebben meerdere merken waarvan je het niet snel zou verwachten, zo’n model uitgebracht. Renault en Mercedes-Benz bijvoorbeeld, maar ook Fiat met de Fullback.
Vraag naar pick-ups groeit
De wereldwijde markt voor pick-ups met een laadvermogen van ten minste 1 ton groeit. Niet alleen ondernemers die een robuust werkpaard nodig hebben, ook particulieren die op zoek zijn naar iets stoers zoeken het vaker in de hoek van de pick-up.
Op wereldniveau is dit een segment waar je als grote autobouwer niet afzijdig kunt blijven. Reden voor Fiat om het aanbod uit te breiden met de Fullback, die officieel deel uitmaakt van de Fiat Professional-bedrijfswagenfamilie.
LEES OOK: Fiat Fullback komt ook als extra stoere ‘Cross’
Japanse techniek
Fiat heeft de Fullback echter niet zelf ontwikkeld. De oplettende kijker had het wellicht al in de gaten, maar de Fullback is grotendeels identiek aan de Mitsubishi L200. De Fullback wordt ook door Mitsubishi in de L200-fabriek in Thailand gebouwd.
Dat Fiat de samenwerking is aangegaan met Mitsubishi Motors, is in ieder geval een verstandige keuze. Het Japanse merk is een gerenommeerd 4×4-specialist en de L200 staat al tientallen jaren bekend als uiterst betrouwbaar en onverwoestbaar.
Weinig spaghetti
Als we kijken naar de daadwerkelijke verschillen tussen de Fiat Fullback en de Mitsubishi L200, dan zijn we snel klaar. Fiat heeft nauwelijks moeite gedaan en alleen de grille, voorbumper, wielen en logo’s gewijzigd. Ook de motoren zijn hetzelfde. De 2,4-liter turbodiesel van Mitsubishi is er in twee smaken: met 110 kW (150 pk) en 380 Nm of 132 kW (180 pk) en 430 Nm.
Het feit dat er nauwelijks verschillen zijn, heeft wel effect op de prijs. Die is met een bedrag vanaf 24.990 euro (excl. BTW/BPM) zeer gunstig en vrijwel gelijk aan die van de Mitsubishi L200.
Eerste indruk?
De Fiat Fullback is een pick-up van de traditionele soort, waarbij functionaliteit en robuustheid voorrang kregen boven al het andere. Je merkt aan alles dat de Fullback is ontworpen om jarenlange mishandeling te weerstaan.
Het interieur oogt netjes en is keurig afgewerkt, maar eenvoudiger van opzet dan bij de meeste concurrenten. Saai kunnen we deze Fiat Fullback echter niet noemen. Want kijk toch eens wat voor ’n exemplaar wij meekrijgen. Voorzien van allerlei accessoires voor een extra stoere uitstraling. Vooral die grove terreinbanden met witte letters en die verchroomde sportbar bij de achterruit staan hem goed.
Welke uitvoering is dit?
Wij zijn op pad met een Verlengde Cabine in LX-uitvoering, die voor prijzen vanaf 26.990 euro (ex/ex) in de boeken staat. Deze heeft ietsje meer voorzieningen dan de basisversie SX, waaronder een met leder bekleed stuurwiel, Bluetooth en een achteruitrijcamera. Hij oogt ook iets dikker dankzij de standaard gemonteerde sidebars, in kleur gespoten spatbordverbreders en verchroomde spiegelkappen. Verder komt de LX altijd met de 180 pk sterke dieselmotor en inschakelbare 4WD en vergrendeld differentieel met hoge of lage gearing.
De Verlengde Cabine is eigenlijk een soort anderhalve cabine, met twee kleine portieren die in tegengestelde richting openen. Om de Fullback op grijs kenteken (BPM-vrij) te krijgen, is de achterbank eruit gehaald en heb je achter de twee voorstoelen redelijk wat ruimte om spullen op te bergen.
De laadbak is 1,85 meter lang en 1,47 meter breed. Het laadvermogen bedraagt 1.110 kg en in de open bak zitten meerdere sjorogen om lading vast te zetten. Ook niet onbelangrijk: de Fullback mag maximaal 3.100 kg trekken.
Er is ook een Dubbele Cabine met vier volwaardige portieren en twee of vijf zitplaatsen. In het laatste geval krijgt de Fullback een geel kenteken en is de koper BPM-plichtig. De laadbak is 1,52 meter lang en het laadvermogen komt uit op 1.130 kg.
Wie kiest voor de Dubbele Cabine LX automaat krijgt ook Lane Departure Warning, elektrisch in klapbare buitenspiegels en een ingebouwd navigatiesysteem met touchscreen en usb-aansluiting.
LEES OOK: Autotest – Mercedes-Benz X-klasse pick-up (2018)
Hoe rijdt de Fullback?
Net zo robuust als hij eruit ziet. De Fullback staat op een ladderchassis en heeft een starre achteras. IJzersterk en oerdegelijk, maar daardoor heeft de pick-up (vooral zonder lading) snel de neiging om te stuiteren bij oneffenheden.
Tevens produceren de BF Goodrich-banden een hoop rolgeluiden en vanaf zo’n 100 km/u op de snelweg hoor de je wind gieren in de laadbak. Een cover is wat dat betreft geen overbodige luxe.
De handbediende zesversnellingsbak laat zich een tikkeltje zwaar bedienen en de dieselmotor is niet de stilste in deze klasse, maar wel goed krachtig. Meer dan deze highpower dieselversie heb je echt niet nodig.
De Fiat Fullback is soms een tikkeltje onbehouwen, maar dat hoort bij een pick-up als deze. Verder rijdt hij hartstikke prima. Je zit lekker hoog, hij laat zich eenvoudig parkeren en het is soms zelfs een beetje vermakelijk.
Samen met het feit dat de Fiat Fullback excelleert als werkpaard en voor een gunstige prijs wordt aangeboden, maakt hij een goede kans van slagen in het drukke pick-up segment.