Autotest – Fiat 500X Opening Edition (2019)
Met nieuwe FireFly-turbobenzinemotor
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Vorig jaar was het tijd voor een tussentijdse facelift voor de in 2014 geïntroduceerde Fiat 500X. Het faceliftmodel wordt ingeluid door een speciale Opening Edition. Wat heeft die te bieden?
Introductiemodel
De Fiat 500X kwam in 2014 op de markt als laatste aanvulling op de 500-familie, verder bestaande uit de ‘gewone’ 500 en de ruime 500L. Vorig jaar onderging de 500X een tussentijdse facelift, waar we al uitgebreid kennis mee maakten. Om het faceliftmodel te introduceren komt Fiat met een speciale Opening Edition. Deze tijdelijke uitvoering brengt een speciale samenstelling van uitrusting met zich mee. Na de Opening Edition – leverbaar voor de 500X Urban en 500X City Cross – volgen de reguliere uitvoeringen voor de gefacelifte 500X.
Modulaire driecilinder
Het grootste nieuws is te vinden onder de motorkap. Daar ligt de 1.0-liter driecilindermotor met de naam FireFly Turbo, met een vermogen van 120 pk. De nieuwe krachtbron heeft een modulaire bouw, wat inhoudt dat de motor als het ware bestaat uit drie cilindermodules. Besluit Fiat de motor ook als vier- of tweecilinder te leveren, dan is er dus ‘eenvoudig’ een cilinder toe te voegen of weg te halen. Onder de naam 1.0 TwinAir is deze motor overigens ook te vinden in de recent gefacelifte Jeep Renegade, de technische tweelingbroer van de 500X.
Op gang komen
Hoe bevalt de nieuwe motor? Onder de grofweg 2.000 toeren zit er weinig pit in, maar daarboven heeft de motor er geen enkele moeite mee om de Fiat van zijn plaats te krijgen. De 0-100-sprint duurt volgens de fabrieksopgave 10,9 seconden. Een stoplichtsprinter is het daarmee niet, maar je komt ook niet snel vermogen tekort. Wel moet je voor vlotte inhaalacties even terugschakelen.
Fiat 500X (2019) – Lekker Praktisch #16 – AutoRAI TV
Stille werker
Stationair en bij lage toeren laat de motor het voor een driecilindermotor kenmerkende tokkelende geluid horen, maar het blijft mooi op de achtergrond. Bij het optrekken gromt de driecilinder wat harder, maar nog steeds zonder hinderlijk te zijn. Op constante snelheid is de driecilinder nauwelijks tot niet te horen. Tijdens het rijden hoor je eigenlijk alleen de banden en tegen de 80 km/u komt daar wat subtiel windgeruis rond de spiegels bij. Het praktijkverbruik kwam na de testweek – met gevarieerde wegsoorten en gemiddeld rijgedrag – uit op 1 op 13,3. We hadden eigenlijk wel een iets betere score verwacht, dichter bij de fabrieksopgave van 1 op 17,1.
Altijd handgeschakeld
De testauto is voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak, in Nederland de enige combinatie voor deze motor. De koppeling laat niet altijd even goed weten wanneer hij precies aangrijpt, maar toch is de 500X een prettig schakelende auto. De pook gaat soepel langs de versnellingen, hoewel het inleggen van specifiek de tweede versnelling nog wel eens wat hakerig gaat. Het kwam ook voor dat we die tweede versnelling blijkbaar net niet helemaal goed inlegden.
Ruimte
Voorin de 500X zit men ruim, met zowel voor hoofd, schouders als benen meer dan voldoende ruimte. Als we met 1,80 m lengte ‘achter onszelf’ gaan zitten, dan raken de knieën net aan de voorstoel van de bestuurder, maar zonder dat je daar echt last van hebt. Hetzelfde geldt voor het hoofd, dat net aan het dak raakt. Achterin hebben de schouders net als voorin genoeg ruimte. Weer terug achter het stuur zit je gevoelsmatig vrij ver van de voorkant van de auto vandaan, terwijl dat in de praktijk wel meevalt. De neus is in de praktijk ook korter dan je denkt. Dat is beter dan andersom, maar het blijft even opletten met parkeren.
Te water?
Met de (optionele) TomTom 3D-navigatie van de Fiat hebben we wisselende ervaringen. Over het algemeen werkt het systeem gewoon goed en geeft het heldere route-instructies met, zoals de naam al aangeeft, 3D-weergaven van bijvoorbeeld gebouwen langs de route. Niet alleen leuk, maar ook handig als extra herkenningspunt. Enkele nieuwe wegen kent het systeem echter nog niet en binnen de ring van Amsterdam kwam het met wonderlijke routes op de proppen. De navigatie was zelfs van plan om ineens het IJ over te steken. Met de auto op het pondje, of zoiets. We hebben de auto maar even aan de kant gezet en de route met Google Maps op de smartphone uitgezocht…
Prijs en uitrusting
Wij reden met een Fiat 500X Urban Opening Edition, die in de prijslijst staat voor 25.895 euro. Standaard is een Opening Edition voorzien van onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, LED-verlichting, een met ‘ecoleder’ bekleed stuurwiel, Uconnect Live-infotainment met 7-inch touchscreen en Apple CarPlay-/Android Auto-voorbereiding, verkeersbordenherkenning, lane assist en parkeersensoren achter. Zaken als de genoemde navigatie, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control zijn optioneel. Hoe deze uitrusting zich verhoudt tot het uiteindelijke uitvoeringenaanbod van de vernieuwde 500X, is op moment van schrijven nog niet bekend.