Autotest – Is de DS 9 E-Tense 225 (2021) echt zo bijzonder?
De Rolls-Royce van het D-segment?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
DS Automobiles hoopt dat je na het zien van de DS 9 je order voor een Audi A4, Mercedes-Benz C-Klasse of BMW 3 Serie annuleert. Heeft de DS 9 genoeg in huis om hard tegen de schenen van ’team Duitsland’ te schoppen? Dat zoeken we uit in deze review van de DS 9 E-Tense 225.
Vlaggenschipmodel
De DS 9 vormt het vlaggenschipmodel voor DS Automobiles. Met name in China – waar de DS 9 ook gebouwd wordt – heeft het merk grote verwachtingen van het model. In dat land zijn ze namelijk stapelzot op forse limousines. In Europa is de vraag naar luxury sedans wat minder, maar er bestaan nog altijd liefhebbers voor. Liefhebbers die nu vooral in Duitsland of Zweden shoppen. DS wil die trend doorbreken met de 9: een statige, luxueuze limousine met een wielbasis van 2,9 meter en een overall lengte van dik 4,9 meter.
DS 9: de kosten
Dan wil je natuurlijk ook direct weten wat zo’n DS 9 moet kosten. De prijs van de DS 9 E-Tense 225 Performance Line+ start bij 57.890 euro. De extra luxe Rivoli+ is er vanaf 60.790 euro. Gezien de extreem rijke uitrusting en het ruimte-aanbod is dat ten opzichte van Duitse alternatieven een eerlijke prijs.
Is de DS 9 E-Tense 225 (2021) echt zo bijzonder? – REVIEW – AutoRAI TV
Complimenten
Op cosmetisch vlak verdient DS echt de nodige complimenten. Ze zetten een onderscheidend vormgegeven sedan op de weg met diverse designkenmerken en een zeer ruim en luxe interieur, helemaal als je 3.500 euro extra hebt uitgegeven aan een Opera-interieurthema. Daarover later meer. Eerst even die designdetails.
Designovereenkomsten met klassieke DS
Het design van de nieuwe DS 9 zit vol met subtiele designverwijzingen naar de klassieke DS 19, die op 6 oktober 1955 in Parijs debuteerde. Kijk bijvoorbeeld even naar de C-stijl. Bovenin – links en rechts naast de achterruit – is oranje positieverlichting verwerkt. Een knipoog naar de kegelvormige knipperlichten aan de uiteinden van het dak bij de originele DS 19. Nog een overeenkomst met die klassieke DS: de spoorbreedte van de 9 is voor breder dan achter, waardoor het idee van een sloep ontstaat.
DS 9 is een auto met een verhaal
Je begrijpt: de DS 9 is een auto met een verhaal. Nog eentje dan: de chromen sierstrip op de motorkap en de sierstrips die onder de achterlichten overlopen in de zijkant van de bumper zijn een eerbetoon aan de stijlelementen van de grote Franse carrosseriebouwers uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Wie een DS 9 koopt, heeft tijdens een verjaardag dus het nodige uit te leggen. Vertel iedereen dan ook over de LED Matrix-verlichting met drie draaibare elementen die in werking treden na het ontgrendelen van de auto. Een prachtig lichtshowtje. Dat geldt overigens ook voor de achterlichten, ook die vallen op met een apart schubbenpatroon.
Opera
Genoeg over het design. Want over de binnenkant valt nog veel meer te vertellen. DS laat met deze 9 zien wat het merk in huis heeft op het gebied van afwerking. Leder, alcantara, aluminium, alles is in overvloed gebruikt. Standaard is de DS 9 al zeer fraai afgewerkt, maar je kunt jezelf nog een tikkeltje extra verwennen. Dan moet je wel wat extra investeren in de Rivoli+. Die wordt geleverd met het Opera-thema met naar wens rouge rubis nappaleder. Deze wijnrode lederkleur geeft het interieur van de DS 9 een unieke uitstraling. Het Opera-thema heeft overigens ook het voor DS typische horlogebandmotief in de stoelbekleding.
Massagefunctie
Opvallend is de aandacht voor de kleinste details. Kijk bijvoorbeeld naar de kristalvormige aanraakgevoelige knoppen, het alcantara voor de hemelbekleding en zonnekleppen en de met leder omwikkelde handgrepen. Extra’s blijven er altijd over, want de achterbank is leverbaar met massagefuncties en stoelventilatie. We kunne je melden: achterin is het heerlijk zitten. De beenruimte is vergelijkbaar met die van een Skoda Superb, een goedkopere auto die dezelfde interieurruimte biedt. Wie met een DS 9 all-in gaat en dus alle opties aanvinkt, komt uit op ongeveer 70.000 euro.
Stellantis
Uiteraard heeft DS ook onderdelen gebruikt die ook in andere Stellantis-producten worden gebruikt. Het infotainmentsysteem kennen we bijvoorbeeld al van de Peugeot 508. Werkt prima hoor, alleen gun jezelf wel wat tijd om aan het systeem te wennen. In Duitsland zijn betere en snellere infotainmentsystemen leverbaar. Het infotainmentsysteem van DS ondersteunt overigens Apple CarPlay en Android Auto, dat is altijd lekker. Het digitale instrumentarium kreeg van DS nieuwe graphics die goed aansluiten bij de look & feel van de auto.
Ergonomie interieur
Ergonomisch steekt het interieur goed in elkaar. De knopjes onder het touchscreen zijn wel wat klein uitgevallen en DS gebruikt voor de 9 nog een ‘ouderwetse’ bedieningsunit voor de cruise control. Valt allemaal mee te leven overigens. Helemaal opvallend is het standaard aanwezige B.R.M R180-klokje dat zich op een sierlijke manier tevoorschijn tovert op het dashboard. Het zijn de kleine dingen in de DS 9 die zorgen voor dat geluksgevoel. Het is verwennerij voor het oog. En voor het oor ook overigens, want het 515W Focal Electra-hifisysteem klinkt subliem.
Superstil!
Maar hoe zit het met verwennerij van je overige zintuigen? Rijdt zo’n DS 9 ook een beetje? Het antwoord daarop is vrij simpel: ja. Het is met recht een zalige auto. Superstil ook. Dat laatste komt onder meer door de gedeeltelijk gelaste en gelijmde carrosserieconstructie. Verder heeft de DS 9 gelaagde ruiten rondom – met een geluiddempende folie voor een effectieve demping van trillingen en geluid. Het resultaat mag er zijn: het is een extreem stille auto. Helemaal als je elektrisch rijdt.
DS Active Scan Suspension
Het veercomfort is goed voor elkaar. Dat komt onder meer door het standaard aanwezige DS Active Scan Suspension. Dit systeem heeft een boven aan de voorruit geplaatste camera die samen met vier standsensoren en drie versnellingsmeters het wegdek vóór de auto scannen op oneffenheden. Alle informatie gaat naar een elektronische eenheid die de vering van elk wiel afzonderlijk aanstuurt, zodat de schokdemping continu verstevigd en versoepeld wordt voor optimaal rijcomfort. Drempels lijken niet te bestaan.
Stuurgevoel van de DS 9
Het stuurgevoel in de DS 9 E-Tense 225 is wat afwezig, maar dat past juist weer prima bij het karakter van de auto dat duidelijk op comfort is gericht. De versie met 225 pk is geen scheurneus. Dan kun je beter kiezen voor de DS 9 E-Tense 360 4×4-versie met een systeemvermogen van 265 kW (360 pk), vierwielaandrijving, een 11,9 kWh-accupakket en een elektrische range van 40 kilometer (WLTP). In een prototype van die variant konden we kort proefrijden. Bijzonder vlot, ook heel stil. Het grootste verschil is het stuurgevoel. Bij die versie heb je beduidend een zwaarder stuurgedrag. De vanafprijs van de 360 pk sterke versie die later komt, is nog niet bekend. Reken op een meerprijs van ongeveer 10.000 euro ten opzichte van de E-Tense 225.
DS 9 E-Tense 250 in 2022
Overigens komt DS in het eerste kwartaal van 2022 ook met een 9 E-Tense 250 met een 15,6 kWh-accu. Dit model kan naar verwachting 60 kilometer afleggen op een volle accu (WLTP).
DS 9 E-Tense 225
De door ons gereden DS 9 E-Tense 225 heeft een systeemvermogen van 225 pk. De aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter PureTech turbobenzinemotor met 132 kW (180 pk) én een elektromotor met 81 kW (110 pk) en 320 Nm koppel. De elektromotor – gekoppeld aan de automatische 8-traps transmissie – wordt gebruikt om vanuit stilstand weg te rijden, ondersteunt de benzinemotor tijdens acceleraties en maakt volledig elektrisch rijden met snelheden tot 135 km/u mogelijk.
Batterij opladen
Dankzij een 11,9 kWh lithium-ion-batterij kan de DS 9 E-Tense 225 op papier 48 kilometer (WLTP) elektrisch rijden. In de praktijk moet je rekenen op ongeveer 30 tot 42 kilometer. Het gemiddelde verbruik (WLTP) komt uit op 1,5 l/100 km, gelijk aan een CO2-emissie van 33 tot 34 g/km. Met de ingebouwde lader van 7,4 kW (3-fase) kan de batterij in 1 uur en 45 minuten worden opgeladen via de standaard bijgeleverde laadkabel bij een laadpunt thuis of op straat.
Rolls-Royce van het D-segment
Het samenspel tussen de benzinemotor en elektromotor bij de 9 E-Tense 225-versie verloopt schokvrij. Dat komt het comfort ten goede. Hard rijden past niet bij het karakter van deze auto. In de 9 wil je flaneren, genieten van muziek, kijken naar het bijzondere interieur, daarop pas je automatisch je rijtempo en rijstijl aan. Wat dat betreft is de missie van DS dus geslaagd: iets anders bieden dan de rest. Je koopt iets speciaals. Het gevoel dat de DS 9 je geeft in het interieur, doet geen andere auto in dit segment. Hoewel sommige concurrenten betere infotainment hebben, maakt de DS 9 veel goed met zijn uitstraling en afwerking. Het is op het gebied van luxegevoel, ruimte-aanbod en stilte aan boord de Rolls-Royce van het D-segment.