Autotest – DS 7 Crossback (2018)
Charme-offensief voor Frans comfort
Bijzonder soepele vering en een eigenzinnige styling, daarmee wil DS clientèle verleiden. De nieuwe DS 7 Crossback slaagt daar verdraaid goed in.
DS 7 Crossback eigen en uniek
De DS 7 Crossback bespeelt de zintuigen. Kijk maar eens naar de koplampen, de grille en de achterlichten. Ongekend en niet afgekeken van een ander merk of model. Dit is een eigen en uniek designstatement en dat maakt de hele auto. Dat is de weg die DS inslaat. Zich onderscheiden met charme, stijl, klasse en comfort als een waardig premium merk binnen de Groupe PSA.
Van verleden naar heden
Even terug in de tijd: Citroën lanceerde in 1955 zijn DS, bijgenaamd de Snoek. Een eigenzinnig model met de gestroomlijnde vorm van een waterdruppel. Van voren breed en hoog, aan de achterzijde smaller en lager. Een design dat je destijds alleen een beetje zag bij de Saab 9-2. DS is door Citroën als modelnaam weer van stal gehaald in 2009. Toen is de DS 3 uitgebracht. Nu timmert PSA hard aan de weg met DS als merknaam.
Frappante technische snufjes
De DS 7 Crossback is het paradepaard van het merk. Niet alleen opvallend design, ook tal van werkelijk frappante technische snufjes houden je aandacht vast. Zoals bijvoorbeeld het nachtzichtsysteem. Dat is de best mogelijke optie die je kunt kiezen. Je ziet in het pikkedonker onverlichte voetgangers, fietsers en dieren geprojecteerd op de display in het instrumentarium recht voor je neus. Tot wel honderden meters voor de auto dus ver buiten bereik van de koplampen. Het nachtzichtbeeld verschijnt automatisch als het systeem met een infraroodcamera een bewegend levend wezen signaleert.
Deze masseur wil je hebben
Je hebt massage en massage, maar de mechanische variant in de voorstoelen van de DS 7 Crossback komt dicht in de buurt van het menselijke. Zo subtiel zijn de bewegingen in de rug alsof achter het soepele leder werkelijk een paar handen aan het werk zijn.
Vederzachte vering
Het onderstel biedt comfort, veel comfort. Alsof de hoogtijdagen van de hydropneumatische vering terug zijn. Het systeem dat Citroën in het verleden op veel modellen toepaste. Vering en schokdemping zijn bijna vederzacht op de DS 7 Crossback, zonder dat sprake is van overhellen in bochten of invloed op de stabiliteit.
Leuke gadgets
De DS 7 Crossback is ook een auto van leuke gadgets, zoals het analoge uurwerkje midden op het dashboard dat tevoorschijn ‘kantelt’ na het starten van de motor. Dat starten gaat met een knop onder dat klokje. Op die schakelaar prijkt het DS-logo. Eigenwijs is ook de plaatsing van de schakelaars voor de ruitbediening. Die zitten in de middenconsole, waar veel andere merken al lang hebben gekozen voor bediening in de portieren.
En dan die koplampen
De in de bochten meedraaiende koplampen doen denken aan de laatste generatie van de Citroën DS. Die had ze ook. Die bewogen mechanisch mee bij het sturen. De DS 7 Crossback heeft in de koplampunits drie kantelende en draaiende kubussen die projectie van licht en de richting van de bundels bepalen. Ze worden elektronisch aangestuurd.
Diesel of toch benzine?
De DS 7 Crossback in deze test had een BlueHDI diesel gekoppeld aan een achttraps automaat. Dat is een zuinige en vooral comfortabele combinatie. Veel kracht bij lage toeren en qua verbruik is in de praktijk 1 op 16 haalbaar. Dat is gunstig, want de DS 7 Crossback is een behoorlijk grote auto. De diesel hoor je wel wat bij het wegrijden. Niet hinderlijk, maar het past niet zo bij het karakter en de belevingssfeer van deze auto. We zouden de voorkeur geven aan de nieuwe benzinemotor: de PureTech van 225 pk met automaat. Daarmee rijden is helemaal een feest.