Autotest – Dacia Duster TCe 130 (2019)
Another one drives a Duster
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
“De eerste Dacia waarmee je 200 km/u kunt rijden.” Met die opmerking krijgen wij deze Duster mee van de importeur. We hebben de topsnelheid niet uit kunnen proberen, maar gingen wel op ontdekking of de nieuw toegevoegde TCe 130 turbobenzinemotor bij legale snelheden weet te overtuigen.
Bijzondere toevoegingen
Het motorenaanbod van de nieuwe Dacia Duster begon met een zeer bescheiden omvang, maar langzaamaan worden meer smaken toegevoegd. De laatste toevoegingen zijn de TCe 130 en TCe 150 turbobenzinemotoren, typeaanduidingen die verwijzen naar het aantal pk’s dat de motoren leveren. Het zijn in zekere zin best bijzondere toevoegingen: met deze motoren komt de topsnelheid van de Duster tegen de 200 km/u te liggen (fabrieksopgave 191 km/u). Daarmee is de Duster met deze twee motoren de snelste productie-Dacia ooit.
Linker baan
Aan zo’n topsnelheid heb je echter alleen iets als je in of vlakbij Duitsland woont. Wij gaan eens kijken of de TCe 130 ook nog een beetje overtuigt in het Nederlandse verkeer. Het antwoord? Jazeker! De (al dan niet spreekwoordelijke) stoplichtsprintjes zal je mede door de vrij korte eerste drie versnellingen nog steeds niet snel winnen, maar in hogere verzetten kom je probleemloos mee met het overige verkeer. Zelfs inhaalacties in de zesde versnelling zijn op de snelweg geen probleem. Met deze Duster kan je dus prima ‘meedoen’ op de linker baan.
Licht, maar prettig
De pedalen hebben een lichte bediening, maar toch schakel je prettig door de zes versnellingen. Zeker als je de schakelindicator aanhoudt – die al snel vindt dat je te laat opschakelt – ben je wel vrij veel aan het schakelen, maar hoewel de eerste drie versnellingen vrij kort zijn kan je daarboven vaak best een versnelling overslaan.
Eco-scoren
Uiteindelijk hebben we een verbruik weten neer te zetten van 1 op 17,2. Een nette waarde, zeker vergeleken met de prestaties die daar tegenover staan. Het infotainment van de Dacia geeft je ook een Eco Score over de gereden rit(ten). Zonder al te veel ons best te doen haalden wij uiteindelijk een score van 69%. Het infotainment is overigens het bekende R-Link-systeem van moederbedrijf Renault, zij het met een iets aangepaste vormgeving.
Comfort
Bij het optrekken is bij de hogere toerentallen zo nu en dan een lichte resonantie te horen, waarvan niet helemaal duidelijk is waar die vandaan komt. Verder is de auto echter keurig piep- en kraakvrij en bovendien opvallend stil en comfortabel. Oneffenheden worden goed weggewerkt, overigens niet vreemd als je bedenkt dat de auto in de eerste plaats is ontwikkeld voor de vaak slechte Oost-Europese en Zuid-Amerikaanse wegen. Tijdens het rijden hoor je alleen wat geruis van de banden en – bij hogere snelheden – de rijwind. De motor laat alleen bij het optrekken zachtjes van zich horen, maar als de radio op een redelijk volume aanstaat wordt schakelen op gehoor al snel lastig.
Keyless entry
‘Onze’ Duster is voorzien van de optionele Dacia handsfree card. Daarmee kan je instappen en wegrijden zonder hem uit je zak te hoeven halen en dat werkt allemaal vlekkeloos. Door twee keer zacht te toeteren bevestigt de auto dat hij zichzelf inderdaad heeft afgesloten nadat je wegloopt. Als je wil kan je de Key Card ook als afstandsbediening gebruiken. Wel duurt het dan vaak even voor de auto je dichtbij genoeg vindt staan om te ontgrendelen.
Geen ‘budget-uitstraling’
De Duster heeft een overzichtelijk een goed geordend dashboard. Dat bestaat grotendeels uit vrij harde plastics, maar die voelen wel prettig aan. Al met al maakt de Duster nergens een echt goedkope indruk, ook al is het dan een ‘budgetmodel’. Ook aan de uitrusting is de relatief lage aanschafprijs niet te merken, want zelfs zaken als digitale DAB+-radio en het genoemde Keyless Entry zijn aanwezig.
Zitcomfort
De stoelen bieden goed comfort, ook op langere ritten. Daarnaast is er voldoende zijdelingse steun bij normaal genomen bochten. Zowel voor- als achterin biedt de Duster genoeg zitruimte. Met 1,80 m lengte kunnen we bijvoorbeeld prima ‘achter onszelf’ zitten. De knieën raken daarbij de rugleuning van de bestuurder nauwelijks.
Ergonomie
Op gebied van ergonomie vallen wel een aantal zaken op. Voor langere bestuurders zit de binnenspiegel wat in het gezichtsveld en het in hoogte en diepte verstelbare stuur zou nog wat verder naar de bestuurder mogen kunnen. Vreemd: het knopje waarmee je de (niet-adaptieve) cruise control of snelheidsbegrenzer in- en uitschakelt zit zo’n beetje naast je heup op de middenconsole tussen de voorstoelen. Dat terwijl de knopjes waarmee je de snelheid vervolgens instelt gewoon op het stuur zitten en daarnaast genoeg ruimte is om daar ook de aan-/uitknopjes een plekje te geven.
Navigatie
De ingebouwde TomTom-navigatie laat zich goed bedienen en doet zijn werk vrijwel foutloos. De enige echte aanmerking op het systeem is de waarschuwing voor naderende stoplichten en flitspalen. Zeker voor die eerste waarschuwt het systeem wel heel uitgebreid, het is soms bijna een alarm dat af gaat. Het is even zoeken naar het juiste menu, maar de waarschuwing kan ook uitgeschakeld.
Prijzen
De Dacia Duster is er in het algemeen vanaf 18.830 euro, met deze TCe 130 wordt de vanafprijs 20.030 euro. Kies je vervolgens voor de door ons geteste Serie Limitée Tech Road, dan ben je minimaal 23.530 euro kwijt. Daar krijg je dan onder andere mistlampen, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter, Pack Comfort, voorbereiding voor Android Auto en Apple Carplay en de Dacia handsfree card voor terug. Na het toevoegen van de optionele 360 multiview camera en stoelverwarming vóór komt de prijs voor de testauto op 25.116 euro.
Conclusie
Dacia weet met de nieuwe Duster nog altijd veel voor weinig te bieden. We hebben geen moment het idee gehad in iets (relatief) goedkoops te rijden en de concurrentie weet voor hetzelfde bedrag zelden net zo veel te bieden. Het is dus niet zo wonderlijk dat de auto al goed verkoopt. De TCe 130 gaat dat vast nog verder versterken, want de motor is een welkome toevoeging aan het aanbod. De tijd dat Dacia’s vooraan in de file reden is nu echt voorbij. Another one bites the dust…