Autotest – Dacia Duster dCi 110 EDC 4×2 Blackshadow
Bomvolle uitrusting met bijna alle mogelijke opties
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Als je op zoek bent naar een ruime SUV voor een aantrekkelijke prijs en maling hebt aan een trendy design en de nieuwste snufjes, dan kun je niet om de Dacia Duster heen. Maar klanten willen wel luxe, want de meeste kopers kiezen de duurste uitvoering. Reden voor Dacia om een bomvol uitgeruste versie te lanceren met zo’n beetje alle mogelijke opties: de Série Limitée Blackshadow.
Wat valt op?
Wij rijden de dieselaangedreven Dacia Duster dCi 110 EDC 4×2 Blackshadow met automaat. Behalve de versie met vierwielaandrijving (+500 euro) kun je hem niet duurder krijgen. Onze testauto is voorzien van zo’n beetje alles wat Dacia te bieden heeft.
Wat dan?
Denk aan een multimediasysteem met touchscreen, navigatie, bluetooth en usb, lederen bekleding, achteruitrijcamera, parkeersensoren en cruise control. Onze testauto is ook voorzien van stoelverwarming en een reservewiel: de enige twee opties de je kunt aanvinken.
Verder onderscheidt de Blackshadow zich met in hoogglans zwart uitgevoerde buitenspiegelkappen, B-stijlen en grille. Hij heeft een verchroomd uitlaatsierstuk, getinte ramen achter en zwarte 16-inch lichtmetalen wielen met een fraai design.
LEES OOK: Autotest – Dacia Sandero Stepway Easy-R
Hoe rijdt die?
De Duster is vooral gebouwd voor Oost-Europa, Rusland, India en Zuid-Amerika waar het model immens populair is, maar waar ook de wegen doorgaans van slechte kwaliteit zijn. De Duster voelt dan ook als een robuuste auto die prima tegen een stootje kan. Ook is de besturing wat aan de zware kant, de banden met grof profiel maken veel rolgeluid en de vering is stevig maar comfortabel. Hij rijdt wat dat betreft meer als een terreinwagen dan een moderne “Europese” crossover.
Maar wel met verouderde techniek toch?
Absoluut niet! Dacia staat dan wel bekend als het ‘goedkope budgetmerk’ van Renault, maar de aandrijflijn behoort tot het modernste dat in het magazijn van Renault te vinden is. De 1,5-liter dCi turbodiesel met 110 pk en 240 Nm in combinatie met de prettige EDC-automaat met dubbele koppeling wordt in talloze Renault-modellen en zelfs in de Mercedes-Benz A-klasse geleverd.
Ook in de Duster presteert deze motorcombinatie uitstekend. Je hebt in alle omstandigheden voldoende kracht en hij accelereert mooi lineair zonder onderbreking. Door het gebrek aan geluidsisolatie klinkt hij wel een stuk rauwer dan we gewend zijn van deze krachtbron, maar verder is er niets mis mee. Gemiddeld rijden we 6,5 l/100 km. De Blackshadow is overigens de enige uitvoering die met een dieselmotor leverbaar is. Voor benzinerijders is er de TCe 125 turbomotor.
Allemansvriend
Welke motorversie je ook kiest: met de Dacia Duster raak je snel bevriend. Na een kwartiertje rijden, is het alsof je al jaren eigenaar bent van deze auto. Heeft ook te maken met de eenvoud van het interieur. Zoals we gewend zijn van Dacia is het interieur grotendeels gemaakt van goedkope materialen en eenvoudige knoppen. Veel simpeler qua opzet kom je zelden tegen. Maar eerlijk waar: we kunnen ons er geen seconde druk om maken. Dat basale is ook de charme van deze auto.
Wel jammer is dat het navigatiescherm slecht afleesbaar is. Het zit niet alleen te laag, overdag reflecteert het ook behoorlijk. Je vraagt je af waarom het scherm niet hoger geplaatst is, maar dan zouden de ventilatieroosters ook moeten worden verplaatst en dat wordt dan weer te dure ingreep. Want ja, we hebben het wel over Dacia. En bij Dacia draait alles om kostenbesparing.
LEES OOK: Dacia Logan MCV nu ook als stoere Stepway
Wat kost dat dan?
Dacia vraagt een kleine 29.000 euro voor de Duster dCi 110 EDC 4×2 Blackshadow. Best opmerkelijk, want echt budget kun je deze Dacia niet meer noemen. Maar als je kijkt wat je daadwerkelijk allemaal krijgt, óók qua binnenruimte, dan is hij nog steeds veruit te voordeligste auto in zijn klasse. De prijs wordt overigens wel behoorlijk gepushed door de dieselmotor. Voor exact dezelfde uitvoering met een benzinemotor betaal je ruim 6.600 euro minder.
Conclusie?
De Dacia Duster is een auto met een lange adem. Geïntroduceerd in 2010, vernieuwd in 2013 en ‘still going strong’. De SUV van het Roemeense budgetmerk is wereldwijd zelfs de bestverkochte auto binnen de gehele Renault Group waartoe Dacia behoort. En we begrijpen waarom. Want ondanks het feit dat dit een eenvoudig ontworpen auto is, zonder poespas en dure techniek, biedt hij heerlijk veel zitruimte en een riante kofferbak. Het is een perfecte gezinsauto voor een eerlijke prijs. Bovendien is de vierwielaangedreven versie op onverharde wegen tot veel meer toe in staat dan menigeen verwacht.
LEES OOK: Autotest – Dacia Logan MCV TCe 90 (2017)