Autotest – Dacia Duster 1.6 bi-fuel (2018)
Op LPG! Ook voor particuliere kopers interessant
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Geld overhouden aan het einde van de maand? Met een Dacia Duster op LPG is dat net een beetje makkelijker. Vanaf zo’n 9.000 kilometer per jaar ben je al voordeliger uit dan rijden op benzine.
Wow!
Zeg nou zelf, dit is toch best een imponerend front? Een grille met chromen blokjes en dan geflankeerd door heel modern ogende koplampen geven de Dacia Duster een eigen karakter. Een stel dikke dakrails en de grote spiegels met kappen in de kleur van de skidplates maken het stoere plaatje compleet.
Stof bijten
‘Another one bites the dust(er)’ is een ietwat versleutelde titel van een song van de band Queen, waarmee Dacia de Duster een vleugje rock geeft. En het is een knipoog naar andere vergelijkbare SUV’s van andere merken die vaak duurder zijn. De Duster, in de rijke uitvoering Prestige op deze foto, heb je vanaf 20.890 euro. Dat is inclusief LPG-installatie af fabriek, achteruitrijcamera, mistlampen voor, parkeersensoren achter en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Daarmee laat de Dacia Duster inderdaad veel anderen in het stof bijten.
Leuk rijden niet duur
De Dacia Duster is na zijn recente facelift het rijdende bewijs dat leuk rijden niet per se duur hoeft te zijn. Zelfs niet als je de opties graaft. De Dacia Handsfree Card komt bijvoorbeeld op slechts 195 euro. Dan heb je geen sleutel nodig om de deuren te ontgrendelen en te sluiten en de motor te starten. Met de card op zak gaan de deuren zelfs automatisch van slot en op slot als je de Duster nadert of er van weg loopt. Alsof je een Mercedes-Benz hebt om maar eens wat anders te noemen.
Comfortabel genoeg
De Duster rijdt daarbij verrassend plezierig. Vooral rijgeluiden zijn behoorlijk goed gedempt en de vering is zeer comfortabel. Dus als je daarvan fan bent, dan voel je je zeker thuis in de Dacia Duster. Het harde kunststof van dashboard en portierbekleding is eigenlijk het enige waaraan je merkt dat de prijs ergens vandaan komt. En de auto mist wat dynamiek. De 1,6-liter viercilinder van 114 pk levert voldoende vermogen, maar maakt van de Duster beslist geen sprinter. Maar wil je dat ook?
Lachen aan de pomp
Dacia levert de Duster met de 1.6 motor met LPG-installatie. Anno december 2018 is het de even de enig leverbare variant, in afwachting van de Duster met een nieuwe 1.3-liter turbobenzine van 140 pk die in 2019 zijn opwachting maakt. Op LPG is de 1.6 wel heel fijn voor de portemonnee. Voor iets meer dan 18 euro zat de LPG-tank vol en daarmee reden we zo’n 400 kilometer, bij een LPG-verbruik van 1 op 11. Op benzine zal hij vast wat zuiniger zijn, maar daar maal je niet om als je ziet dat je voor die brandstof bijna een euro per liter meer betaalt. En de Duster rijdt ook nog eens soepel op LPG. Rij je meer dan 9.000 kilometer per jaar dan heb je de hogere wegenbelasting er al uit. Vanaf dat moment ben je per kilometer goedkoper uit dan op benzine.
Link met Renault
Het interieur is van het kaliber no-nonsense. Dus geen frivoliteiten en een instrumentarium met grote tellers voor toerental en snelheid, gewoon vrij traditioneel van opzet. De display in de middenconsole is de bedieningspoort naar audio, navigatie en aangesloten telefoon. Het is hetzelfde R-Link infotainmentsysteem als van Renault. Logisch, want Dacia is onderdeel van de Renault Groupe. En dus zijn er meer componenten van Renault, zoals de motor en aandrijflijn.
Vind maar eens een vergelijkbare SUV
Dacia ontwikkelt en levert modellen die betaalbaar zijn en praktisch. Een voorbeeld is de MCV. Een grotere auto vind je niet voor net iets meer dan tien mille. Ook vind je geen SUV voor rond de 20.000 euro die zo ruim is en een vergelijkbare uitrusting heeft ls de Duster. Sterker nog die is er al vanaf 18.780 euro in een wat minder rijke uitvoering. Je hebt er gewoon een prima auto aan waarvan je best wel eens lang plezier kan hebben.