Autotest – Citroën Berlingo (personenuitvoering) (2019)
De terugkeer van de ludospace?
Wie twintig jaar geleden een praktische, no-nonsense gezinsauto zocht, kon bijna niet om de ludospace heen. Het waren ruime, betaalbare gezinsauto’s die vaak de basis deelden met een bestelauto. Een van de populairste modellen was de Citroën Berlingo die ondertussen toe is aan zijn derde generatie. Kan deze vriendelijke ruimtereus opboksen tegen de MPV’s en SUV’s van deze wereld?
Ideaal vakantievervoer
In 1996 bleken de Citroën Berlingo/Peugeot Partner een schot in de roos. Beide modellen combineerden de praktische elementen van een bedrijfsauto met het comfort van een personenauto. Door de hoekige uitstraling, talloze opbergruimtes en twee schuifdeuren was de auto voor veel gezinnen het ideale vakantievervoer. Maar tijden veranderen en wie vandaag de dag op zoek gaat naar een praktische gezinsauto komt al snel uit bij een SUV, die toch vaak krapper is dan de ludospaces en MPV’s van weleer.
Veel personalisatiemogelijkheden
Ondanks dat een ludospace vooral gericht is op praktisch gemak is de Berlingo op talloze manieren te personaliseren. Standaard heeft de auto airconditioning, een automatisch noodremsysteem, Lane Departure Warning, automatische verlichting en Bluetooth. Daarnaast kun je kiezen voor bijvoorbeeld navigatie, DAB+, een groot panoramadak, inductielader, park assist, verwarmbare voorstoelen en airconditioning op de tweede zitrij.
Zeven zitplaatsen
Onze testuitvoering heeft vijf zitplaatsen (optioneel zeven) en valt op met zijn gekleurde bumperdelen, dakdragers en lichtmetalen wielen. De oranje details steken erg af tegen de beige carrosseriekleur, maar ze kunnen het formaat van de auto niet verbloemen. De Berlingo is 4,4 meter lang en 1,84 breed, maar oogt door zijn hoekige koetswerk vrij fors. Overigens doet de Berlingo XL daar nog een schepje bovenop, want die is maar liefst 4,75 meter lang.
”Hij valt op met zijn gekleurde bumperdelen, dakdragers en lichtmetalen wielen. De Berlingo is op talloze manieren te personaliseren.”
Erg ruim van binnen
Trek je het bestuurdersportier open, dan valt pas op hoe ruim de Berlingo is. De instap en zitpositie zijn vrij hoog en je zit vrij rechtop achter het stuur. De zittingen zijn vrij kort, maar dat wordt enigszins gecompenseerd door de rechte zithouding. Eenmaal achter het stuur kijk je uit over een breed, overzichtelijk ingedeeld dashboard. Het 8-inch touchscreen staat rechtop het dashboard en is lichtelijk naar de bestuurder gekanteld.
XTR
Daaronder vinden we de gescheiden klimaatcontrole die we herkennen uit diverse Peugeot-modellen. Ons testexemplaar is voorzien van het XTR-pakket waardoor de met stof beklede stoelen voorzien zijn van oranje biezen en het dashboard een diepgroene kleur kreeg. Smaakgevoelig, maar het vrolijkt de boel wel op.
Veel opbergmogelijkheden
De auto is voorzien van talloze opbergmogelijken, het is immers een ludospace. Kijk maar naar het dubbele dashboardkastje, lades onder de stoelen, opbergvakken in de vloer, een grote ruimte tussen de voorstoelen (past een kleine koffer) en een groot opbergvak op het instrumentenpaneel. Daarnaast heeft deze auto het zogenoemde Modutop, waarbij je naast een groot panoramadak ook nog diverse opbergmogelijkheden in het dak krijgt.
Twee schuifdeuren
Achterin komt het praktische gebruiksgemak van de Berlingo pas echt tot zijn recht. Via twee schuifdeuren heb je toegang tot drie losse stoelen en erg veel beenruimte. De zittingen van de stoelen zijn vrij kort en ook de rugleuning staat vrij rechtop. De stoelen zijn helaas niet te verschuiven, maar wel met een makkelijke beweging neer te klappen.
Bagageruimte van 2.693 liter
Aan de achterzijde van de auto vind je een losse bagageklep in plaats van twee losse portieren. De bagageklep is erg groot, wat lastig kan zijn op krappe parkeerplaatsen. Gelukkig is er een los te openen achterruit aanwezig waarmee je toegang tot de bagageruimte hebt. De standaard bagageruimte meet 597 liter. De Berlingo ontloopt nauwelijks de C5 Aircross (standaard 597 liter) of de Grand C4 Picasso (640 liter).
De ware aard
Wanneer je echter de drie stoelen opvouwt en de dubbele bagagebodem op de vloer legt, dan komt de ware aard van de Berlingo naar boven. Je hebt dan een gigantische ruimte van 2.693 liter tot je beschikking. Meer dan genoeg voor een paar rechtopstaande fietsen, verhuisdozen of vakantiespullen. Daarnaast is er nog een los opbergvak in het dak aanwezig waarin je kleine spullen kan opbergen. Dat vak is via de bagageruimte en de kofferbak bereikbaar. Ideaal dus voor mensen die vaak eropuit trekken en veel spullen meenemen.
Moeite met oneffenheden
Onderweg verloochent de Berlingo zijn bedrijfsautoroots niet. De 1.5 BlueHDi dieselmotor met 73 kW (100 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak laat zich bij het accelereren nadrukkelijk horen, maar op kruissnelheid is hij verrassend stil voor een dieselmotor. Gemiddeld verbruikt de motor tijdens onze testperiode (normaal weggebruik, files, 10 a 12 graden Celsius) 5,7 liter op de 100 kilometer. Het onderstel is vrij soepel, maar het heeft soms moeite met het absorberen van stevige drempels of oneffenheden.
Insturen
Ook bij het insturen helt de koets al snel over, maar dat is niet gek gezien de hoge carrosserie. Tijdens het rijden werken de veiligheidssystemen verrassend goed en de lane assist laat met lichte stuurbewegingen merken dat hij aanwezig is. Het parkeren met de Berlingo gaat soepel, maar dat is mede te danken aan de optionele ‘bird view’ parkeercamera’s.
Veel concurrentie
Is de Berlingo dan een waardig alternatief voor een SUV of MPV? Ja en nee, de Berlingo is nog steeds een lekkere no-nonsense ludospace. De auto blinkt niet uit met zijn rijgedrag of zitpositie, maar dat maakt hij goed met zijn praktische gebruiksgemak. Mede door de BPM streeft de auto echter zijn doel voorbij en moet hij opeens concurreren met veel luxere auto’s.
Prijzen
Een Berlingo kost minimaal 28.620 euro en voor nagenoeg hetzelfde bedrag heb je bij Citroën ook een Grand C4 Spacetourer (28.490 euro) of een C5 Aircross (31.390 euro). De kans is klein dat we deze personenuitvoering van de Berlingo veel gaan tegenkomen. Jammer, want een ludospace is een verfrissend concept binnen de groeiende wirwar aan SUV’s. Ohja, mocht het design van deze Berlingo niet in de smaak vallen, dan bieden Opel en Peugeot exact dezelfde modellen aan met een iets ander design. Opel heeft de Combo Tour en Peugeot de Rifter.
Lees ook: Autotest – Citroën C5 Aircross (2019)