Autotest – BMW M4 CS (2017)
Let it (CS)now, let it (CS)now, let it (CS)now...
Fijn, in het weekend dat we de BMW M4 CS rijden, komt de sneeuw met bakken uit de lucht en daalt de temperatuur tot het vriespunt. En de auto staat op semi-slicks. Jawel, het maken van deze test was best een avontuurtje.
Best apart merk, dat BMW
BMW is eigenlijk best een apart merk. Aan de ene kant zetten ze vol in op elektrificatie met auto’s als de BMW i3 en op een volstrekt andere afdeling met blauwrode M als uithangbord staat maximaal rijplezier met een overdosis peekaa’s centraal. Het zijn juist wel de producten van die M-afdeling waardoor BMW wereldwijd wordt gerespecteerd als producent van begeerlijke rijmachines. BMW zou daarom volstrekt krankjorum zijn om het M-label de rug toe te keren.
CS-label
Gelukkig is BMW dat allerminst van plan, ook niet in deze CO2-gevoelige tijd. Echt leuke auto’s maken mag nog. En BMW doet dat met verve met types als de M2, M3, de nieuwe M5 en natuurlijk de M4 die standaard 317 kW (431 pk) heeft. In een gekke bui bracht BMW de op 700 stuks gelimiteerde M4 GTS uit met 368 kW (500 pk). Uiteraard was die in no time uitverkocht. En nu introduceert BMW het CS-label voor de M3 en M4.
“OLED-achterlichten geven een prachtig schouwspel. We krijgen er een kerstgevoel bij, maar dat zal aan de tijd van het jaar liggen.”
Beperkte tijd in productie
Dat we in een M4 CS kunnen rijden is best bijzonder, want er komen van de totale productie maar twintig exemplaren naar Nederland. BMW bouwt de M4 CS-uitvoering van juli 2017 tot 2019.
Scherpe besturing
BMW heeft de M4 CS op diverse fronten aangepakt en scherper gemaakt. Het ABS, de wielophanging, de besturing, het differentieel, de DCT-bak en de stabiliteitscontrole zijn stuk voor stuk overgoten met een pikanter M4 CS-sausje. De besturing is relatief zwaar en scherp. Dat merk je direct bij het wegrijden al, maar biedt ontzettend veel gevoel.
Iets kleiner stuurwiel graag
Het alcantara stuurwiel is vrij fors en zou wel een kleinere diameter mogen hebben. Maar het is wel een feest om in je handen te houden. En yes, BMW installeert nog altijd een fatsoenlijke handrem. Geen petieterig elektronisch knopje, maar het analoge spul. Hell yeah! Dat betekent dat je in de sneeuw heerlijk kunt spelen, ook al heb je die handrem niet eens nodig om hem dwars te krijgen.
“De zespitter ademt uit via een titanium sportuitlaatsysteem. Niet alleen voor het gehoor erg prettig, maar ook voor het zicht.”
Titanium sportuitlaat
De 3,0-liter zescilinder met twee turbo’s levert in CS-specificatie 338 kW (460 pk ), dat is 7 kW (10 pk) meer dan het vermogen van de BMW M4 met Competition Package en zelfs 21 kW (29 pk) meer dan de gewone M4. Die extra 10 pk’s maken niet zozeer het verschil. De trekkracht wel. De M4 CS heeft een koppel van 600 Nm; 50 Nm meer dan de Competition Package-variant. De acceleratie is indrukwekkend, ongeacht de versnelling en het toerental. De zespitter ademt uit via een titanium sportuitlaatsysteem met elektronische kleppen, dat we kennen van de M4 met Competition Package. Niet alleen voor het gehoor erg prettig, maar ook voor het zicht, want het uitlaatsysteem heeft vier uitlaateindstukken met een diameter van 80 mm per pijp.
Klappen
De zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling houdt de zespitter uitstekend in bedwang. De intensiteit van verzetswisselingen kun je zelf bepalen. In standje ‘zo snel mogelijk’ krijg je lekkere klappen in de rug. De aandrijflijn houdt van toeren maken. Hoe meer toeren hoe beter. En niet alleen de acceleratie maakt indruk, ook de mechanische geluiden. Nee, aan beleving ontbreekt het zeer zeker niet.
“De acceleratie is indrukwekkend, net als alle mechanische geluiden.”
Wielspin
Wielspin in één, twee en zelfs in het derde verzet? Wen er maar aan. Door het extra koppel heeft de zescilinder een overload aan power. Je moet dus heel goed weten wat je doet en wanneer je op het gas kunt gaan. Doe je dat laatste te vroeg, dan straft de M4 CS je direct af met overstuur, dus het uitbreken van de achterkant. Het ESP dient dan als subtiel vangnet, maar schakel ESP uit en je staat er alleen voor. We praten nu vooral over het gedrag op droog asfalt. Met ijs en sneeuw op de weg is het nog vele malen erger, maar wel leuk. Je merkt uitstekend hoe goed de balans in de auto is. Corrigeren is kinderspel. Een onveilig gevoel geeft de auto je niet. Jij bent de baas, zolang je deze Duitse herder maar respectvol behandelt.
“We krijgen de M4 CS mee op Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. En ja, dat kun je best racebanden noemen met beperkt profiel.”
AutoRAI TV: BMW M4 CS Engine sound
Grip of geen grip
Met alle systemen ingeschakeld, kan iedereen eenvoudig met de auto rijden. Als je je maar realiseert dat alle 460 pk’s rechtstreeks naar de achterbanden gaan. BMW installeert af fabriek Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. En ja, dat kun je best racebanden noemen met een beperkte hoeveelheid profiel. Zonder meerprijs levert BMW ook Michelin Pilot Super Sports, die wat bruikbaarder zijn onder natte omstandigheden. Bij nat weer verliezen de Pilot Sport Cup 2-banden best snel grip. Laat staan bij sneeuw. Gelukkig weten we uit een eerdere rit bij droog weer naar het circuit van Assen dat de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden uitstekend grip bieden. Dus wees gerust: het is een uitstekende keuze, maar wees rustig met het gas als het nat is.
Fantastische motorkap
Het design van de BMW M4 CS is bruut en allesbehalve subtiel. Iedereen mag weten dat het om een CS gaat. BMW heeft de fantastische motorkap, het dak, de specifieke splitter onder de voorzijde, de herkenbare rand van de achterspoiler, de diffuser onder de achterzijde en zelfs de eendelige aandrijfas vervaardigd van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). A, omdat het super oogt en B, omdat het gewicht bespaart. De auto weegt 1.580 kilogram en dat is ongeveer 30 kilo lichter dan een standaard M4 met DCT. Zo’n M4 CS is dus nog altijd geen lichtgewicht, maar door het lichtvoetige karakter merk je nauwelijks dat er wat vet op de heupen zit.
“Dat we in een M4 CS kunnen rijden is best bijzonder, want er komen maar twintig exemplaren naar Nederland.”
Lusjes
Het interieur is net als de buitenkant bijzonder. Er is bijvoorbeeld nauwelijks sprake van portierafwerking. BMW gebruikt samengeperste natuurlijke vezels met een oppervlakte in carbon look. Simpel, maar doeltreffend. Hetzelfde geldt voor de ‘lightweight’ deurgrepen in de vorm van lussen, uiteraard voorzien van M-kleuren, net zoals de gordels.
“Jij bent de baas, zolang je deze Duitse herder maar respectvol behandelt.”
Verlicht M-logo
Je vindt in het interieur vooral heel veel alcantara en leder. Schitterend om te zien en om in te zitten zijn de lichtgewicht M-sportstoelen, bekleed met Merino-leder en Alcantara en voorzien van een verlichte BMW M badge in de rugleuning. Jawel: een verlicht M-logo! De CS heeft met het oog op gewichtsbesparing geen armsteunen, minder speakers en een eenvoudiger airco. Iets minder luxe dus, maar dat past bij het ruigere karakter.
“Van portierafwerking is nauwelijks sprake. BMW gebruikt samengeperste natuurlijke vezels met een oppervlakte in carbon look.”
Kerstgevoel
De achterzijde oogt lekker dik, met achterlichten met OLED-techniek (Organic Light Emitting Diode). Start de M4 CS op en de OLED-lampjes gaan één voor één aan als een vinger die over een piano ratelt. Een prachtig schouwspel. We krijgen er een kerstgevoel bij, maar dat zal aan de tijd van het jaar liggen.
DTM-wielen
Je blijft naar de BMW M4 CS kijken, want er zijn zoveel mooie details. De DTM-wielen in de kleur Orbit Grey (19-inch vóór en 20-inch achter) zijn schitterend om te zien. Ook de standaard M-remmen met blauw gelakte remklauwen vallen op. Dit exemplaar heeft de optionele koolstof-keramische M-remmen met goudkleurig geanodiseerde remklauwen. Ze kosten 7.794 euro, maar bieden wel gereduceerde fading-gevoeligheid en hoge thermische belastbaarheid, ook in extreme situaties.
“Niet om in de garage te zetten, maar om van te genieten. Ook in de winter.”
Conclusie
De BMW M4 CS is geen hardcore sportcoupé, maar wel een auto die je met heel veel plezier tot het randje van overstuur brengt en daar soms overheen laat gaan. Comfort of sportief rijden: het kan allemaal, zelfs met een acceptabel brandstofverbruik van 1 op 10. De BMW M4 CS is zonder meer een heerlijke allrouder die je een speciaal gevoel geeft. Hij rijdt merkbaar lekkerder, is iets sneller, ziet er adembenemend fijn uit en klinkt stoer. Ook is deze versie door de beperkte productieplaatsen een toekomstig collector’s item. De investering van bijna 150 mille waard dus. Niet om in de garage te zetten, maar om van te genieten. Ook in de winter. Monteer dan wel andere banden en have fun. Dat heb je met deze BMW M4 CS gegarandeerd.
Pluspunten
+ Geluid + Bruut design + Lichtgewicht CFRP-componenten + Stuurprecisie + Rauw randje
Minpunten
– Niet voor de beginnende bestuurder – Uiteraard niet goedkoop – Beperkt leverbaar – Stuurwiel mag kleiner
Hier stonden we heel even vast…
Fotocredit: Anja van der Kruk