Autotest – BMW M4 Competition Coupe (2021)
Comfortabel, maar ook furieus, hyperalert en explosief snel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wie kan zich de BMW M3 CSL nog herinneren? Of de BMW M3 Coupé uit 2010 (E92)? De CSL-versie had 360 pk, de E92 M3 had 420 pk. Stuk voor stuk waren dat heerlijke auto’s, maar de BMW M4 Competition Coupé gaat nog een stapje verder.
Grote verschillen
De verschillen tussen de nieuwe M4 Competition Coupé en de M3 CSL en M3 uit 2010 (codenaam E92) kunnen niet groter zijn. De M3 CSL had een ongeblazen 3,2-liter zes-in-lijn benzinemotor, in de E92 M3 lepelde BMW een atmosferische V8-motor. Tegenwoordig liggen vrijwel alle motoren aan de beademing, met een of meerdere ademmodules.
510 pk en 650 Nm voor BMW M4 Competition Coupé
De 3,0-liter zes-in-lijn in de BMW M4 Competition Coupé heeft twee turbo’s en schopt het daardoor tot een maximumvermogen 375 kW (510 pk) en maximumkoppel 650 Nm. Twee turbo’s, geoptimaliseerde directe brandstofinjectie, koeling en oliesmering voor circuitgebruik en modelspecifiek uitlaatsysteem met elektronisch geregelde kleppen zijn zomaar wat kenmerken van de aandrijflijn van de M4 Competition Coupé.
Elektronica
En dan zijn er nog verschillen op het gebied van elektronica. De M3 CSL en E92 M3 waren nog redelijk old school, daar waar de M4 vol zit met elektronica om het comfort aan boord te verbeteren of juist om de dynamische prestaties naar een hoger plan te tillen. De tijden zijn echt veranderd, dat is duidelijk.
Meerdere gezichten
Door de komst van al die elektronica kan een auto meerdere gezichten hebben. En precies dat heeft BMW bereikt met deze M4 Competition Coupé. Het is een comfortabele coupé die je perfect elke dag kunt rijden. Wie een beetje rustig aan doet, haalt zelfs 1 op 11 gemiddeld. Maar wie alles in standje ‘scherp’ zet, ervaart de auto op een totaal andere manier. De auto is dan furieus, hyperalert en explosief snel.
Normale automaat
Wie daarnaast ook nog de elektronische hulpmiddelen uitschakelt, moet zeer zeker zijn hoofd erbij houden, want 650 Nm aan koppel resulteert ook bij lagere toerentallen in absurde acceleratiekrachten. Best bijzonder, want schakelen gebeurt in de Competition-uitvoering met een conventionele achttraps automaat. Die schakelt op verzoek verbluffend snel, want deze M Steptronic transmissie heeft drie schakelprogramma’s. In de meest sportieve stand is een gesimuleerde agressie voelbaar, waarbij de automaat een kunstmatig stootje geeft bij schakelacties.
Compleet programma
BMW levert ook een handbak, maar dan lever je wel in aan vermogen. Dat leggen we graag even uit. In het aanbod van de BMW M4 is de keuze tegenwoordig reuze. Je hebt allereerst een BMW M4 Coupé met 480 pk en handbak. Daarboven positioneert BMW de M4 Competition Coupé met 510 pk en achttraps automaat. Deze laatste sprint in 3,9 seconden naar 100 km/u, 0,3 seconde sneller dan de reguliere M4 Coupé.
‘Topless’ kan ook
En dan is er ook nog een BMW M4 Competition Cabrio, dus 510 pk maar dan ’topless’. En voor wie twee deuren toch net te weinig vindt, heeft BMW ook nog een zeer fijne M3 in de aanbieding, ook met 480 of 510 pk. Om het af te maken komt BMW in 2022 ook nog met een M3 Touring. Kortom: keuze in overvloed wat betreft M-versies van de 4 Serie en 3 Serie.
Op smaak brengen
Wie in de markt is voor een M4, veel kilometers maakt en maximale prestaties wenst, moet wat ons betreft kiezen voor de Competition-variant. Die is gewoon van alle markten thuis, helemaal als je wat budget hebt om hem op smaak te brengen. De door ons gereden auto in de kleur M Sao Paulo Gelb metallic komt onder de streep uit op een kleine 174.000 euro, terwijl de prijs begint bij ongeveer 130.000 euro. Dik 40 mille aan opties dus, zit er op deze M4. We lichten er een paar uit:
- Volleder ‘Merino’ Schwarz / Schwarz – 2.995 euro
- 19/20 inch LM Dubbelspaak (Styling 826M)Bicolor Jet Black – 2.082 euro
- M Carbon-keramisch remmen – 8.754 euro
- M Interieurlijsten Carbon Fibre – 1.335 euro
- M Carbon kuipstoelen – 4.057 euro
- BMW Laserlicht – 1.602 euro
- M Carbon exterieur pakket – 5.018 euro
- M Driver’s Package – 2.616 euro
- BMW Head-Up Display – 1.228 euro
Kuipstoelen
Geen broodnodige opties, maar wel zeer fijne opties als je het geld kan missen. In het bijzonder de M Carbon kuipstoelen zijn een echte aanrader. De stoelen zien er fantastisch uit en zitten voortreffelijk. In- en uitstappen is door de harde zijwang van de zitting wat lastig, maar als je eenmaal zit, dan is het hemels. Voor het eerst levert BMW een M Race Track Pack. Hiermee snoep je ongeveer 25 kilogram van het totaalgewicht af, onder meer dankzij M Carbon keramische remmen, lichtere M lichtmetalen wielen en de M Carbon kuipstoelen.
Karakter volledig te ’tweaken’
Rijden in de BMW M4 Competition Coupé is een beleving op zich. Je kunt rijden met gesloten of geopende vlinderklippen in de uitlaat. Wie van een showtje houdt, zet ze lekker open. Dan klinkt deze zes-in-lijn verdraaid goed. Lekker rauw en vol karakter. Alles aan de auto is te ’tweaken’, van zwaarte van de besturing, tot het gevoel in het rempedaal. Op die manier kun je de auto helemaal naar eigen smaak aanpassen. Je kunt ook twee set-ups programmeren onder de knoppen M1 en M2 op het stuurwiel. Zo activeer je met een druk op de knop een comfortabele of juist uiterst sportieve set-up.
Rijhulpsystemen
Ook diverse rijhulpsystemen zijn aanwezig, zoals Park Distance Control, Front Collision Warning en Lane Departure Warning, plus Speed Limit Info standaard. Opties zijn onder meer het systeem Driving Assistant Professional met de Steering & Lane Control Assistant, BMW Drive Recorder, BMW Head-Up Display met M specifieke informatie en Parking Assistant met Reversing Assistant. Leuk om te hebben, maar het blijven hulpmiddelen.
Conclusie review BMW M4 Competition Coupé
Gelukkig heeft BMW goed begrepen wat het woord ‘hulpmiddel’ betekent. In plaats van continu actieve veiligheidssystemen, treden de systemen pas in werking als dat echt noodzakelijk is. Op verzoek kan alles zelfs uitgeschakeld worden, ideaal voor op het circuit. Al die elektronica vormt zodoende geen belemmering in de rijbeleving, maar een aanvulling voor diegenen die wat ondersteuning wensen als ze voluit gaan. Die keuze is briljant, want je creëert op deze manier een auto die zowel de rookies als de pro’s kan bekoren. De BMW M4 Competition Coupé is zo’n auto. Een auto die je in alle comfort van A naar B brengt, maar ook een auto die je kippenvel geeft als je de grenzen opzoekt.