Autotest – BMW Alpina (2021) – De ultieme daily driver!
Snelste productiestationwagen ter wereld nu officieel verkrijgbaar in Nederland
Goed nieuws voor echte autoliefhebbers: er is eindelijk een officiële Alpina-dealer in Nederland. Voor de stijlvolle maar krachtige BMW Alpina-modellen kun je voortaan bij BMW- en Mini-dealer Dusseldorp Automotive terecht, en hoef je niet meer de grens over om eigen importeur te spelen. Bij Dusseldorp BMW Apeldoorn krijgen we maar liefst drie Alpina-sleutels overhandigd, zodat we meteen goed kennis kunnen maken met het bijzondere merk.
Dusseldorp Automotive
Het is voor het eerst dat de in 1965 opgerichte autobouwer een eigen dealer in Nederland krijgt. Dusseldorp kreeg de afgelopen jaren steeds meer aanvragen voor Alpina-modellen en heeft daarom besloten om de modellen officieel te importeren. De Dusseldorp-vestigingen in Den Haag en Apeldoorn hebben nu – naast het BMW- en Mini-logo – het Alpina-logo aan de gevel hangen.
Alpina BMW
Je ziet ze wel eens rijden in ons land, maar hoe zat dat ook alweer met Alpina? Het merk wordt vaak gezien als huistuner van BMW, maar dat is onjuist. Zo is het wel begonnen, maar sinds 1983 is het een officiële autofabrikant, met eigen chassisnummers. De auto’s staan ook niet als BMW, maar als Alpina op kenteken. Het mag dan ook als geen verassing komen dat Alpina meer dan alleen een paar cosmetische aanpassingen doorvoert op BMW-modellen.
Samenwerking BMW
De Alpina-fabriek is gevestigd in het Duitse dorpje Buchloe, op een uur afstand van het BMW-hoofdkantoor in München. Er werken zo’n 300 medewerkers en er rollen jaarlijks zo’n 1.500 tot 2.000 auto’s van de fabrieksband.
Alpina werkt extreem nauw samen met BMW en Alpina-modellen worden zelfs in elkaar gezet op de bestaande productielijnen van BMW. Het productieproces gaat als volgt: een BMW-model wordt op de BMW-productielijn voorzien van een Alpina-aandrijflijn en onderstel. Zodra de auto van de band is gerold bij BMW, gaat hij door naar de Alpina-fabriek in Buchloe, waar onder andere de cosmetische aanpassingen plaatsvinden.
Dit gestroomlijnde proces zorgt soms wel voor een lange levertijd. Zo wordt bijvoorbeeld de gigantische BMW Alpina XB7 SUV in de BMW-fabriek in de Amerikaanse staat South Carolina gebouwd. Daar moeten de Alpina-onderdelen dus eerst naar toe worden gescheept vanuit Buchloe, waarna de volledig geassembleerde auto weer naar Buchloe moet voor de laatste details.
Personaliseren
In Buchloe worden de herkenbare 20-spaaks velgen gemonteerd, maar ook andere elementen, zoals de bekende voorbumper waar Alpina op staat. Dit is ook de fase waar klanten de auto kunnen personaliseren. Klanten kunnen het interieur geheel naar eigen smaak samenstellen, zoals dat ook bij merken als Rolls-Royce gaat. Alpina heeft zelfs de zelfde leerleverancier als de chique Engelse autofabrikant.
Wolf in schaapskleren
In tegenstelling tot BMW M-modellen, zijn Alpina’s ingetogen gestyled. Dat is voor een groot deel de charme van het merk en maakt ze bovendien aantrekkelijk om zakelijk te rijden. Niet alleen omdat je ze ook kunt leasen bij Dusseldorp, maar vooral omdat je met een BMW M4 of Audi RS6 toch wat vreemd voor de dag komt bij een klant. Dat is bij de meeste Alpina’s absoluut niet het geval. Terwijl ze qua vermogen niet onderdoen, zoals we zelf hebben mogen ervaren.
Om kennis te maken met de line-up van Alpina mogen we drie modellen back-to-back proberen. We volgen een mooie route die dwars door Twente uitgestippeld is. We beginnen meteen goed en stappen in de BMW Alpina B5. Vanaf de Dusseldorp Alpina-showroom in Apeldoorn zetten we koers richting de Sallandse Heuvelrug.
BMW Alpina B5 Touring
Terwijl Audi hoge ogen gooit met de RS6 Avant, weigert BMW een M5 Touring op de markt te brengen. Alpina vult het gat mooi in met de Alpina B5. Het recept is inmiddels bekend: men neemt een BMW 5 Serie Touring en gooit er een Alpina-sausje overheen.
De saus bestaat uit een 621 pk en 800 Nm sterke 4,4-liter achtcilinder, die zorgt voor een 0-100-tijd van 3,6 seconden en een topsnelheid van 330 km/u. Dat lees je goed ja, de Alpina B5 is een kanon. Het is zelfs de snelste productiestationwagen ter wereld.
Met de B5 kun je een uitstekend rondetijd neerzetten op de Nürburgring, maar een Alpina kan meer dan dat. Een groot verschil met M- AMG- en RS-modellen is het comfort dat een Alpina biedt. De reis naar het circuit vinden ze eigenlijk veel belangrijker bij Alpina.
Alpina’s zijn echte Autobahn-cruisers. Het onderstel vangt oneffenheden in de weg op elke snelheid moeiteloos op en de besturing is strak maar niet onrustig. Er zijn weinig peformance-auto’s die zoveel comfort bieden.
BMW Alpina B3 Touring
Inmiddels zijn we met de B5 Touring vanaf Apeldoorn binnendoor naar het dorpje Hellendoorn gereden. Daar staan we aan de voet van de Holterberg: een van de mooiste – zoniet de mooiste – weg van Nederland, die dwars door het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug loopt. De B5 is ons wat te groot voor de scherpe bochten die voor ons liggen, dus we stappen over op de Alpina B3 Touring. Ook de B3 biedt het nodige comfort, maar is door zijn afmetingen zeer geschikt om flink hard een bocht in te smijten.
In de B3 Touring kom je ook geen power te kort. De 3,0-liter zes-in-lijn is goed voor 462 pk en een stevige 700 Nm. Binnen 3,6 seconden zit je op de 100 km/u en hij trekt door tot 303 km/u.
Het is wat ons betreft de ideale daily driver. Er is power, comfort en zat ruimte achterin om lekker met het hele gezin op vakantie te gaan. Als je in een sportieve bui bent en het gaspedaal diep intrapt, trekt de motor heerlijk door, maar rustig cruisen is ook geen probleem. Dankzij het indrukwekkende koppel hoeft je bijna geen moeite te doen om vooruit te komen, en draait de motor bij een snelheid van 100 km/u slechts zo’n 1.200 toeren.
Uiteraard hangt er een stevig prijskaartje aan al dit moois – mede dankzij ons belastingstelsel. De Alpina B3 begint in Nederland vanaf 129.294 euro. Voor dat geld heb je wel een auto waar je ongeveer alles mee kunt, behalve een modderpoel opzoeken. Al kom je dankzij vierwielaandrijving ook daar nog wel uit.
BMW Alpina B8
Het is tijd voor onze laatste auto wissel. In de BMW Alpina B8 Gran Coupé zetten we koers richting Laren (Gelderland). De reusachtige luxe sportauto is – in tegenstelling tot de B5 en B3 – wel een opvallende verschijning. Daar kan Alpina weinig aan veranderen, dat zijn nou eenmaal de lijnen van de auto.
In dezelfde week hebben we ook de BMW M8 Gran Coupé getest, dus we kunnen de auto’s mooi vergelijking. Het verschil met de M8 zie je meteen. De M8 schreeuwt om aandacht en is voorzien van allerlei stoere hoogglans zwarte designelementen, terwijl de B8 slechts voorzien is van Alpina-striping op de zijkant en subtiel gewijzigde voor- en achterbumpers.
De B8 heeft net als de M8 dezelfde 4,4-liter V8 onder de motorkap. Maar waar de M8 het ‘slechts’ met 750 Nm moet doen, beschikt de B8 over 800 Nm koppel. Dit maakt nog eens duidelijk waar de focus op ligt bij Alpina. De souplesse die het extra koppel levert tijdens een dagelijkse rit is belangrijker dan meer pk’s voor op het circuit. Met 621 pk zit het vermogen trouwens ook wel snor in de B8. Voor deze spectaculaire supersaloon moet je wel dik 220.000 euro neerleggen.
BMW Alpina XB7
Het enige model die we niet getest hebben is de XB7. Laat dit toevallig het eerste Alpina-model zijn dat al verkocht is en binnenkort op geel kenteken staat. Er zullen ongetwijfeld nog een paar volgen. Deze reus op wielen vult namelijk wederom een gat op in de BMW line-up. BMW denkt er namelijk niet aan om een M-versie van de X7 te maken. Gelukkig gooit Alpina ook in deze bolide de 621 pk sterke 4,4-liter V8, waardoor dat probleem opgelost is.
Het is moeilijk te geloven als je hem ziet staan, maar hij heeft slechts 4,2 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. En wie het aandurft kan geflitst worden op 290 km/u. Mede dankzij een CO2-uitstoot 316 g/km, is de vanafprijs 232.135 euro in ons land.
De SUV heeft drie zitrijen en is het ultieme statussymbool als je in de voetballerij, muziekindustrie of vlogscene zit. Een Lamborghini Urus of Audi RSQ8 zijn leuk, maar origineel zijn ze niet meer in deze kringen. Rij met de Alpina XB7 door de Pieter Cornelisz en alle carspotter struikelen waarschijnlijk over elkaar heen om je tegemoet te rennen. Onze verwachting is dan ook dat de XB7 in ons land goed gaat scoren in deze doelgroep. Lezen jullie mee Enzo en Memphis?
Conclusie
De eerste kennismaking met de nieuwe Alpina-modellen is uitstekend bevallen. De filosofie van Alpina spreekt ons aan. Peformance-auto’s zijn leuk, maar in dagelijks gebruik vaak een drama. Dat doet Alpina stukken beter. Dat de styling niet schreeuwerig is verdient ook punten wat ons betreft. Het woord Alpina onderaan de voorbumper zegt autoliefhebbers genoeg.
De orderboeken zijn per direct geopend. Geïnteresseerde kunnen terecht op: www.dusseldorpbmw.nl/alpina