Autotest – BMW 6 Serie Gran Turismo (2017)
Zalig, gewoon zalig.
BMW biedt met de 6 Serie Gran Turismo een bijzondere auto aan. Echte alternatieven zijn er ook niet. Vooral als het om design gaat, is de 6 Serie GT een uniek aanbod. Toch maakt zo’n BMW 6 Serie Gran Turismo je ook om heel andere redenen hebberig.
Naamwijziging
Eerst maar eens even wat ophelderen. BMW leverde tot voor kort de 5 Serie Sedan, de 5 Serie Touring en de 5 Serie Gran Turismo. Sinds de komst van de nieuwe 5 Serie Sedan en Touring positioneert BMW de 5 GT anders en noemt hem voortaan 6 Serie Gran Turismo. De opvolgers van de 6 Serie Coupé, Gran Coupé en Cabrio – die eind 2018, begin 2019 volgen – gaan 8 Serie heten. De 6 Serie GT krijgt dus het rijk alleen in de 6-reeks.
“De huiskamersfeer wordt aangevuld met techniek die je anno 2017 en voor deze prijs in een auto verwacht.”
Hoge crossover
Dus BMW 6 Serie Gran Turismo is de naam van deze ingetogen crossover – als je hem überhaupt zo kunt noemen. Geen enkel ander merk heeft een auto met deze vorm en daklijn. De Audi A7 Sportback komt in de buurt, maar is meer een mix tussen een vierdeurs coupé en een gran turismo. De 6 Serie GT is een hoge crossover met de styling van een coupé en de kwaliteiten van een gran turismo.
Ongekend comfort
De naam 6 GT is uiteraard niet voor niets gekozen. Het comfortniveau is ongekend hoog. Is een BMW 7 Serie je te duur? Dan is zo’n 6 Serie GT een waardig alternatief. Zelfs de beenruimte doet niet onder voor die in een 7 Serie, mede dankzij de wielbasis van 3,07 meter.
Langer dan een 5 Serie
De auto is gebaseerd op het platform van de BMW 5 Serie, alleen moet die het stellen met een wielbasis van 2.975 mm. De 6 GT is dus beduidend ruimer. Ook fijn: een elektrisch bedienbare kofferklep is standaard voor de 6 Serie Gran Turismo. De bagageruimte is ruim genoeg voor de vakantiebagage van een gezin met drie kinderen.
“Rijden in de 6 GT is gelijk aan zitten voor de open haard op een zacht kleed met een glaasje wijn in de hand en borrelnoten binnen handbereik. Genieten…”
Open haard
Rijden in de 6 GT is gelijk aan zitten voor de open haard op een zacht kleed met een glaasje wijn in de hand en borrelnoten onder handbereik. Genieten… Van de rust, van het design, eigenlijk van het leven. De afwerking is van verbluffend hoog niveau. Waar je ook kijkt: harde plastics zijn een zeldzaamheid in de 6 GT. Aluminium, hout, leder, zachte kunststoffen, het zit er allemaal in en alles sluit perfect op elkaar aan.
Haarscherpe graphics
De huiskamersfeer wordt aangevuld met techniek die je anno 2017 en voor deze prijs – vanaf 72.000 euro – in een auto verwacht. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal, boven op het dashboard prijkt een 10,25-inch lcd-kleurenscherm met haarscherpe graphics en de aanpasbare sfeerverlichting laat je nog meer genieten van het uitzicht, of dat nu buiten of in de auto is. Je raakt namelijk niet uitgekeken op de verfijnde details. Neem de verlichte (!) speakers van Bowers & Wilkins of de stiknaden op het stuurwiel.
“De aandrijflijn houdt zich perfect op de achtergrond, maar als je een beroep doet op de kracht, dan krijg je die overtuigend gepresenteerd.”
Doorgedraaid
Het audiosysteem bedienen met een draaiknop of druktoets? Het kan nog steeds bij BMW, maar zodra je gewend bent aan gebarenbediening, gebruik je niets anders meer. Voor het dashboard met je vinger rondjes draaien is voldoende om het volume te regelen (rechtsom is harder, linksom is zachter). Het werkt allemaal perfect.
AutoRAI TV: 4 redenen waarom de BMW 6 Serie Gran Turismo best wel doorgedraaid is
Gedeeltelijk autonoom rijden
De BMW 6 Serie GT kan ook gedeeltelijk autonoom rijden. Zijn je handen los van het stuurwiel, dan volgt er na vijf seconden een melding om het stuurwiel weer aan te raken. Beter is om één hand subtiel aan het stuurwiel te houden. De auto houdt dan automatisch koers, al is het nemen van scherpere bochten op de snelweg nog niet mogelijk. Toch kun je kilometers afleggen zonder een enkele ingreep. Het adaptieve deel van de cruisecontrol kun je uitschakelen, net als de meeste veiligheidssystemen. Zo bepaal je helemaal zelf op welk gebied je hulp toelaat of niet. Want hulp biedt de 6 GT maar al te graag. Toch komt de stuurman die liever alles zelf doet ook aan zijn trekken. Zo zien we het graag.
Koppel met een dikke vette hoofdletter
We zijn onderweg in de 630d, voorzien van een smeuïge zes-in-lijn dieselmotor met een vermogen van 195 kW (265 pk) en een koppel van 620 Nm. Een ware koppelkoning dus. De aandrijflijn met Steptronic-achttrapsautomaat houdt zich perfect op de achtergrond, maar als je een beroep doet op de kracht, dan krijg je die overtuigend gepresenteerd. De sprint naar 100 km/u duurt zo’n zes tellen en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u.
Langere afstanden: kom maar op
Deze auto is gemaakt om lange afstanden af te leggen. Het brandstofverbruik is echter gevoelig voor de rijsnelheid. Wie aanhoudend 130 km/u rijdt, komt niet verder dan 1 op 14. Toch kan dat voor een auto van dik 1.900 kilogram nog best door de beugel. Op een tank (66 liter) haal je ongeveer duizend kilometer, al is het ons gelukt om met zijdezachte voet 1.120 kilometer af te leggen.
Luxury Line
Ons testexemplaar is een Luxury Line-uitvoering. Wat kunnen we zeggen: deze uitvoering doet zijn naam eer aan. Als extra heeft deze auto het Entertainment System Professional achterin, met twee onafhankelijke 10,2-inch kleurenschermen (in hoek verstelbaar) en een Blu-ray-speler. Wedden dat de kids zich stil houden? De auto heeft verder ook de BMW Display Key waarmee je de actuele status van de auto kan bekijken. De paarsbruine kleur op deze 6 GT heet Royal Burgundy Red Brillanteffekt en geeft de auto een eigentijdse uitstraling. De Nappa-lederen bekleding tot slot is mede door het sierlijke ruitpatroon pure eyecandy.
“De perfecte keuze voor als je een 7 Serie net iets too much vindt.”
Conclusie
De 6 Serie Gran Turismo is er voor prijzen vanaf 72.741 euro (630iA met 190 kW/258 pk). De 630d GT die wij rijden, is er voor 82.018 euro met achterwielaandrijving en 88.034 euro met xDrive-vierwielaandrijving. Met de nodige opties lopen die prijzen eenvoudig op naar meer dan 100.000 euro. Wél prijzig dus, maar de BMW 6 Serie Gran Turismo overtuigt op alle fronten. Het design moet je mooi vinden, maar om te rijden is deze 6GT pure verwennerij voor jezelf en voor je passagiers. De ideale familieauto? Hij komt extreem dicht in de buurt. De perfecte keuze voor als je een 7 Serie net iets too much vindt.
Pluspunten
+ Verbluffend comfortabel
+ Fantastische afwerking
+ Uniek design
+ Ruimte in overvloed
+ Sublieme werking infotainmentsysteem
Minpunten
– Nog altijd zwaar
– Duur in aanschaf
– Dure opties