Autotest – Audi A6 Limousine (2018)
Audi A6 Limousine: (reken)kracht in overvloed
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Audi hanteert een zogeheten top down strategie. Dat wil zeggen dat technologie uit de nieuwe Audi A8 ook zijn weg vindt in modellen onder die A8. Zo ook in de nieuwe Audi A6 Limousine en A6 Avant: extreem belangrijke modellen voor Audi want wereldwijd heeft de A6 een gigantische fanbase. In Portugal maakt AutoRAI.nl-redacteur Bart Oostvogels kennis met de nieuwe – als je 100-serie meerekent – alweer achtste generatie Audi A6. Een auto die slimmer is dan ooit, maar is slimmer per definitie ook beter?
Prettige karaktermix
Rijdende computers, die richting gaan we op. Net als de nieuwste Apple- en Android-smartphones kunnen auto’s steeds meer, ze doen steeds meer en nemen meer en meer taken uit handen van de bestuurder. De een kwijlt ervan, de ander pinkt er een traantje om weg. Als autofabrikant moet je aan de wensen van beide personen voldoen. Een lastige opgave die in de Audi A6 Limousine tot een verrassend prettige karaktermix heeft geleid, want in de A6 komt de computergeek en in zekere zin ook de conservatieve stuurman aan zijn trekken.
“Analoge meters zijn passe in de Audi A6. Alles is digitaal, ook het instrumentarium.”
Audi A6 Limousine beschaafd sportief
Noemen we de Audi A6 Limousine daarmee sportief? Ja en nee. Een lekker potje sturen in de heuvels rondom Porto kan prima in de A6. Het gripniveau is mede door fijne banden en quattro-vierwielaandrijving uitstekend. Maar alles blijft binnen de grenzen van wat we onder sportief rijden verstaan. Beschaafd sportief is misschien de betere omschrijving. Geen sportschoen, maar een degelijke, sportieve met leder afgewerkte sneaker waarop je best even hard kan lopen maar al snel weer op wandeltempo (lees: cruisesnelheid) de reis vervolgt. In dat laatste – het comfortabel cruisen over langere afstanden – is de A6 een uitblinker. Kilometers vreten, dat wil je doen in de A6. Allesbehalve verrassend: dat doen vrijwel alle Audi A6-kopers.
“In de nieuwe Audi A6 komt de computergeek en in zekere zin ook de conservatieve stuurman aan zijn trekken.”
Smartphonetijdperk
Aan het kilometervreterkarakter van de A6 voegt Audi voortaan een high tech randje toe, niet zo heel vreemd in dit smartphonetijdperk. Gaan zitten in de nieuwe Audi A6 is genoeg om te weten hoe. Displays, displays en nog een displays. Analoge meters zijn passe in de Audi A6. Alles is digitaal, ook het instrumentarium. De Audi Virtual Cockpit ziet er gelikt uit, maar is wel optioneel. Kost dat? 3.800 euro, als onderdeel van het Pro Line-pakket waar ook uitgebreide navigatie onder valt. De twee touchscreens op de middenconsole zijn standaard. Internetten in de A6 kan ook. Moet in deze klasse van de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse ook wel, want zelfs in een Opel Karl is dit tegenwoordig al mogelijk.
Audi A6 Limousine interieur
De afwerking van het interieur is opnieuw van hoog niveau. Alles steekt degelijk in elkaar en het interieur ademt sfeer uit, onder meer bereikt dankzij sfeerverlichting en een optionele parfumdispenser die het interieur verrijkt met wat eau de parfum.
Twee displays in meer Audi-types
De twee onder elkaar geplaatste touch displays geven je als bestuurder maar ook als passagier het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn. “Het onderste display verschijnt in meer toekomstige auto’s van Audi”, belooft Renald Lassowski, Technical Project Manager Audi A6.
“Krijg je de rillingen op je rug van vette vingers? Ai! Dan is met regelmaat de displays poetsen een aanrader.”
Vingerkracht
De displays in de Audi A6 Limousine zijn goed afleesbaar – ook als de zon fel schijnt – en zijn verrassend vriendelijk in gebruik. Zelfs bij een eerste kennismaking lijkt het op het bedienen van een tablet of smartphone. Wel is enige vingerkracht vereist om een ‘knop’ in te drukken op het display. Het is zeer zeker een touch display, maar Audi heeft er wel een weerstand in verwerkt waardoor je een schokje voelt als je iets indrukt. Erg knap en fijn. Krijg je de rillingen op je rug van vette vingers? Ai! Dan is met regelmaat de displays poetsen een aanrader. Hoogglans zwart is nu eenmaal gevoelig voor vette vingertoppen. Vaker spraakbesturing gebruiken helpt om dit tegen te gaan en werkt bovendien erg prettig.
Lekkere zitpositie
Zitten in de Audi A6 Limousine is een feest. De voorstoelen zitten erg fijn en het meubilair achterin laat ook weinig te wensen over. Daarbij heb je ook nog meer been- en hoofdruimte. Bijzonder prettig is de verstelbaarheid van de stuurkolom. Binnen no time heb je een lekkere zitpositie gevonden, belangrijk als je veel kilometers maakt.
“De voorstoelen zitten erg fijn en het meubilair achterin laat ook weinig te wensen over.”
Geen lichtgewicht
Onderweg zul je een ding ongetwijfeld merken: de nieuwe Audi A6 is geen lichtgewicht. De 286 pk sterke A6 55 TDI quattro weegt bijvoorbeeld dik 1.900 kilogram. Dat is fors, ook al heeft Audi een lichtere multimaterialenmix toegepast voor het stijvere chassis, bestaande uit aluminium en staal. Computers, luxueuze materialen en veel isolatie maken de auto zonder meer comfortabeler maar ook zwaarder. Knap is dat Audi het voor elkaar krijgt om de auto lichtvoetig aan te laten voelen.
Een hybride!?
Wat ook resulteert in meer gewicht is de lithium-ion batterijn die achterin de A6 ligt onder de 530 liter grote bagageruimte. Hold the phone!? Is de A6 een hybride? Niet helemaal: elke A6 is een zogeheten Mild Hybrid. Een krachtige startgenerator wekt bij remmen energie op en kan de motor ondersteunen bij accelereren of juist ontlasten door systemen aan boord van stroom te voorzien. Bij de versies met zescilinders installeert Audi een 48 volt-systeem. De vierpitters hebben een 12 volt-systeem.
“Knap is dat Audi het voor elkaar krijgt om de auto lichtvoetig aan te laten voelen, terwijl de auto vrij zwaar is.”
Brandstof besparen
Sven Gross, mede verantwoordelijk voor de motoren in de nieuwe Audi A6, stelt dat dit zogeheten MHEV-systeem resulteert in een lager brandstofverbruik. “Bij de 48 volt-versie bespaart het systeem 0,7 liter per 100 kilometer en bij de 12 volt-unit gaat het om ongeveer 0,3 liter per 100 kilometer.”
Geen startgeluid
Het belangrijkste: je hebt als gebruiker geen omkijken naar het MHEV-systeem. Leuk detail overigens is dat je door dit systeem geen traditioneel startmotorgeluid hoort die de benzine- of dieselmotor aanzwengelt. Uit het niets wordt de motor gestart. Een wat vreemde gewaarwording als je anders gewend bent.
“Je hebt als gebruiker geen omkijken naar het MHEV-systeem.”
Motorenaanbod
Motoren, laten we daar eens op ingaan. Audi heeft er tot nu toe vijf aangekondigd, waarbij er twee per direct bestelbaar zijn en vanaf juli worden geleverd: de 50 TDI quattro en de 55 TFSI quattro, respectievelijk een 3.0 V6 TDI met 286 pk en 620 Nm en een 3.0 TFSI V6 met 340 pk en 500 Nm. De 50 TDI kost 76.995 euro en de 55 TFSI is er vanaf 78.745 euro. Later volgen nog de 45 TDI (3.0 V6 TDI met 231 pk), de 40 TDI (2.0 TDI met 204 pk) en een 2.0 TFSI met 245 pk.
Met deze motorvarianten hebben we gereden:
Audi A6 40 TDI quattro – 204 pk
Deze versie komt pas later dit jaar maar is het wachten meer dan waard. Vooral de zakelijke rijders gaan zich zonder twijfel vermaken. Heerlijk stille aandrijflijn, smeuïge zeventraps S tronic-automaat, voldoende koppel (400 Nm). Perfect voor het Nederlandse verkeer. Meer power heb je niet nodig. Althans…
Audi A6 50 TDI quattro – 286 pk
…als je gereden hebt met de 50 TDI quattro met 620 Nm dan wil je al snel niet anders meer. Dit is de overtreffende trap van een kilometervreter. Wat een powerhouse. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 5,5 seconden. Deze topdiesel heeft een achttraps tiptronic-automaat die ook snel en vlot schakelt maar zo nu en dan wel wat bedenktijd nodig heeft. Is allesbehalve storend overigens. Een heerlijke cruiser, die wel wat aan de prijs is.
Audi A6 55 TFSI quattro – 340 pk
Fan van een V6 die geen diesel maar benzine lust? Audi heeft voor dik 78 mille een hele fijne 3.0 TFSI V6 in de aanbieding: de 55 TFSI. De zespitter produceert 340 pk en 500 Nm en maakt van de Audi A6 een luxesedan met een sportief randje. Vermogen is er in overvloed. Zuinig? Nee dat niet, maar hij is wel zo smeuïg als traditionele volle boter. Het V6-geluid klinkt wat op de achtergrond.
Conclusie
De nieuwe Audi A6 is een soort mini-A8, niet alleen om te zien maar ook om te rijden. Alleen voegt Audi een vleugje sportiviteit en een flinke scheut high tech toe aan de hele beleving. Voor het benoemen van alle highlights kunnen we een nog twee keer zo lange tekst maken. Belangrijkste is: er is iets meer stuurgevoel, er zijn meer instelmogelijkheden dankzij optionele adaptieve dempers en alle benzine- en dieselmotoren hebben voldoende kracht, met name onderin het toerengebied. Daarnaast heeft de nieuwe Audi A6 door de nodige hard- en software ook meer rekenkracht dan voorheen. Dat maakt hem slimmer en veiliger – er zijn tot wel 39 rijhulpsystemen mogelijk! De twee displays verrijken het interieur en zijn eenvoudig in gebruik. Tellen we alles bij elkaar op, dan is de uitkomst vrij helder: de nieuwe Audi A6 is beter, slimmer, ruimer, luxueuzer en comfortabeler en om die redenen uitstekend vervoer. De A6 is meer dan ooit een rijdende computer, waarvan vooral de techfans zullen smullen.
“Alleen voegt Audi een vleugje sportiviteit en een flinke scheut high tech toe aan de hele beleving.”
Toekomst
Audi breidt het A6-gamma in de toekomst verder uit. De orderboeken van de Audi A6 Avant openen in juli waarna de levering snel zal starten. Een nieuwe Audi S6 en RS6 worden later aan het programma toegevoegd. “Het succes van de S6- en RS6-modellen is dermate groot dat we haast verplicht zijn om met opvolgers te komen”, zegt Sven Gross. Naar verwachting vindt de marktintroductie van deze types plaats in 2019.