Autotest – Audi A6 Avant 55 TFSI e (2021)
367 pk maar lekker zuinig
Veel pk’s zijn leuk, maar daar moet je in Nederland dankzij ons belastingstelsel een hoge prijs voor betalen. Audi heeft een oplossing: de 367 pk sterke A6 Avant 55 TFSI e heeft dankzij een hybride-aandrijflijn op papier een lage CO2-emissie. Maar is het in de echte wereld ]nog wel een leuke auto om in te rijden?
Geen hoge BPM boete
Een auto met een hoge uitstoot krijgt in Nederland een hoge BPM-boete. Een dikke V6 resulteert dus in een hele dure auto. Audi heeft de V6 uit de 55 TFSI daarom ingewisseld voor een 252 pk sterke 2,0-liter viercilinder, die samenwerkt met een elektromotor.
In totaal komt het systeemvermogen uit op 367 pk en 500 Nm. Het BPM bedrag? Slechts 720 euro. Ter vergelijking: in de A6 allroad 55 TFSI ligt nog wel een V6 en is de BPM-boete dik 20 mille.
Dik aangekleed
Toch hangt er aan de plug-in hybride A6 Avant nog een flink prijskaartje: 85.800 euro. Dat komt dus niet door de BPM boete, maar omdat hij meteen heel dik aangekleed is. Je krijgt namelijk meteen de stoere Competition-uitvoering.
Bij deze uitvoering zijn alle sierlijsten zwart, waardoor de A6 ineens heel gemeen oogt. Niet alleen de sierlijsten rondom de ramen zijn zwart, maar ook de dakrails, spiegelkappen, de sierlijst tussen de achterlichten en zelfs de gehele grille is zwart. Het enige wat niet zwart is zijn de vier ringen van het Audi-logo aan de voorkant.
Naast de stoere donkere designelementen krijg je ook Matrix LED-koplampen en 19-inch wielen met felrode remklauwen. Daarnaast is hij voorzien van een sportonderstel, waardoor hij 22 millimeter lager staat.
Mooie materialen
Zoals we gewend zijn van Audi ziet het er aan de binnenkant ook goed uit. De S-line stoelen zien er goed uit en zijn zeer geschikt om er meerdere uren achtereen op te zitten. Overal in het interieur zijn kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt en straalt de klasse er vanaf.
Er geen fysieke knoppen meer aanwezig, alles bedien je via twee grote schermen. Via het bovenste scherm bedien je het infotainmentsysteem. Door middel van haptic feedback voel je duidelijk of je iets juist hebt aangetikt met je vingers, net zoals bij je smartphone.
Het onderste touchscreen is voor de bediening van de verwarming en ventilatie. Zo hoef je nooit naar een menu te zoeken als je even snel de temperatuur wilt veranderen. Dat hebben ze handig gedaan bij Audi, maar toch missen we soms wel het gemak van fysieke knoppen. Je moet nog steeds af en toe je ogen van de weg halen om te kijken waar je je vinger moet plaatsen op het scherm.
Minder bagageruimte
Het grote voordeel van de Avant is uiteraard de grote bagageruimte. Omdat het accupakket achterin ligt, moet je het wel met minder doen dan je normaal gewend bent in de A6. De laadvloer ligt duidelijk hoger en daarom is de bagageruimte niet 565 liter maar 405 liter groot. En als je de achterbank naar voren klapt heb je geen 1680 maar 1535 liter.
51 kilometer
Het accupakket neemt dus wat ruimte in, maar je kunt daardoor wel 51 kilometer volledig elektrische rijden. Dat haal je natuurlijk alleen in de meest gunstige omstandigheden. Wij komen niet verder dan veertig kilometer. Maar wij zitten dan ook veel op de snelweg.
De elektrische aandrijflijn is vooral in de stad fijn om te hebben.. De 2,0-liter viercilinder is daar vrij dorstig en de elektromotor kan dan mooi zijn werk overnemen. Bovendien zorgt het direct verkrijgbare koppel voor een snelle en geruisloze acceleratie en kan de elektromotor energie terugwinnen tijdens het afremmen.
Het accupakket van 14.1 kWh kun je tot 7,4 kW laden. Een lege accu laden duurt zo’n 2,5 uur. Via het scherm in het interieur kun je aangeven wanneer de auto moet laden. Dit doe je natuurlijk het liefst zodra het daltarief ingaat.
Conclusie
Wil je weten hoe de Audi A6 Avant 55 TFSI e rijdt? Bekijk dan snel onze rijtest video: