
Autotest – Audi A5 Coupé
RIJPLEZIER!

De tweede generatie van de Audi A5 Coupé heeft een dubieuze eigenschap: je wil overal harder rijden dan toegestaan. Bochten aanvallen, hard optrekken. De kans dat jij eerder een krimp geeft dan de auto is groot. RIJPLEZIER!
Sportieve, zakelijke rijder
En toch is dat niet eens de primaire gedachte waarmee Audi de A5 Coupé in de markt heeft gezet. De sportieve, zakelijke rijder is in eerste instantie de doelgroep. En als je zakelijk zegt, zeg je ook meteen comfort. Het knappe: die eigenschap bezit de A5 Coupé óók. Het contrast tussen de overtuigende kracht op de korte stukjes en de zuinige stilte op de lange afstanden is bijna ongelooflijk.
Forse bagageruimte
Aan de buitenkant wordt de Audi A5 Coupé nog steeds gekenmerkt door de lange motorkap. Wel anders is de grille aan de voorzijde, die is een stuk breder geworden. Verder is de bagageruimte verrassend uitgebreid met nog eens 10 liter extra, wat neerkomt op 465 liter in totaal. Een weelde in zo’n sportieve coupé.
Afwerking op Audi-niveau
De afwerking is helemaal op Audi-niveau. Top dus. De Duitsers hebben de virtuele cockpit – met 8,3-inchdisplay voor het MMI navigatie plus-systeem – nu ook naar de A5 Coupé gebracht. De rijmodi (besturing, gasrespons, transmissie) kun je helemaal naar wens instellen, waarvan de Dynamic-modus wat ons betreft het meest in de smaak valt.
Geen DAB+?
We onderbreken de lofzang even voor wat kanttekeningen. Voor een auto van 80.964 euro (dat moet onze testauto kosten) is anno 2017 de afwezigheid van DAB+ toch vreemd. Een ander punt van kritiek: de navigatie is in z’n geheel niet meer van deze tijd. Eens te meer een reden om tegenwoordig ‘gewoon’ de navigatie van je smartphone te gebruiken. Dat kan met Apple Car Play en Android Auto. Tot slot gaan de automaat en het start-stopsysteem slecht samen. Tip: uitzetten!
Standaard rijk uitgerust
Standaard is de Audi A5 Coupé behoorlijk uitgerust: een automatisch openende achterklep, warmtewerend glas, parkeerhulp achter, autonoom noodremsysteem, cruise control, 17-inch lichtmetalen wielen, automatische airco, rijstandenselectie en LED-achterlichten. En standaard betaal je 42.975 euro. Niet slecht vergeleken met z’n grootste concurrenten: de BMW 4 Serie Coupé (vanaf 41.217 euro) en de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (vanaf 42.266 euro).
Zes motorvarianten
De automaatvariant van de Audi A5 Coupé met 185 kW (252 pk) die wij reden beschikt over 62 pk meer vermogen dan de standaardversie. Er is keuze uit zes motoren, waarvan drie TFSI benzine- en drie TDI dieselmotoren. De vermogens wisselen van 140 kW (190 pk) tot 260 kW (354 pk).
Pluspunten Audi A5 Coupé
+ Kofferbakruimte
+ Rijbeleving
+ Afwerking
Minpunten Audi A5 Coupé
– Geen DAB+
– Navigatie
– Start-stopsysteem