Autotest – Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 diesel (2019)
Aantrekkingskracht
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wat is dat toch met die Italiaanse auto’s? Op de een of andere manier hebben ze een bepaalde aantrekkingskracht. De iconische 8C Competizione is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar ook een sportsedan als deze Giulia weet je hart op een gegeven moment te raken, maar niet met alles.
We lusten er pap van
Het lijkt wel alsof wij – de Nederlanders – alles uit Italië geweldig vinden. De pizza’s, de pasta’s, de wijn, de parmaham, het land zelf. We lusten er pap van. We zijn er massaal verliefd op. Ook op de auto’s. Nou ja, niet allemaal. Maar er komen heerlijke auto’s uit Italië. Heerlijk door opwindend design, door spraakmakende prestaties of juist door een machtig geluid. En niet te vergeten: Italiaanse flair. Ferrari, Maserati, Lamborghini maar ook Alfa Romeo zijn er groot mee geworden en teren enorm op successen uit het verleden.
Rijdende sigaren
Alfa Romeo is een merknaam die boekdelen spreekt. Tijdens de jaarlijkse klassiekerrit Mille Miglia rijdt de historie van dit beroemde Italiaanse automerk gewoon op de Italiaanse straten. Van de sensuele 6C’s tot de spartaanse 8C’s, een soort van rijdende sigaren. Luxueuze cruisers, pure racers en sportauto’s. In alle soorten en maten. Alfa Romeo heeft ze allemaal gebouwd.
“Als je parkeert, dan kijk je toch nog even over je schouder. ‘Die is van mij’, denk je dan.”
Gamma
Van dat soort modellen is bij het hedendaagse Alfa Romeo weinig meer over. De 4C is uit productie, de Mito is alleen nog uit voorraad leverbaar en de Giulietta mag bijna met pensioen. De SUV Stelvio en sedan Giulia zijn op dit moment de belangrijkste modellen voor het merk. In 2020 volgt de compacte SUV Tonale, een zeer belangrijke auto voor Alfa Romeo om verder te groeien.
Sexappeal
Één ding doet Alfa Romeo nog steeds goed: dat sportieve randje en de flair van vroeger toepassen in huidige types. Sexappeal, zoals dat leuk heet. Ook deze Giulia heeft het. Het is lastig uit te leggen hoe dat komt. Het is een gevoel. Deze Giulia Veloce Veloce Q4 Diesel oogt helemaal prettig, dankzij sportievere bumpers, fraaie wielen en knalgele remklauwen. Het fraaie bruine leder steekt mooi af tegen de donkerblauwe exterieurkleur. Kortom: er staat wel wat. En als je parkeert, dan kijk je toch nog even over je schouder. ‘Die is van mij’, denk je dan. Nu is er in dit verhaal niets van ‘ons’ bij, maar we doen het toch, vaak onbewust, ook al hebben we deze Giulia maar een paar dagen te leen.
Comfort en sportiviteit
Deze Giulia is duidelijk een auto voor mensen die van een sportief sturende auto houden. Dynamisch, zo kunnen we het ook noemen. Ondanks de wat lichte besturing heeft de auto toch veel stuurgevoel, een goed onderstel waarin zowel comfort en sportiviteit kunnen floreren en – niet te vergeten – de looks.
Sportieve diesel
Sportiviteit zit hem in dit geval ook in de aandrijflijn. In de Veloce Diesel lepelt Alfa Romeo een 2,2-liter dieselmotor met 210 pk (154 kW) en 470 Nm. Genoeg cavalli om in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid te halen van 235 km/u. De standaard achttraps automaat schakelt uitstekend. Zelf schakelen is best leuk dankzij de forse aluminium schakelflippers. De startknop zit zoals bij Ferrari’s op het stuurwiel. Ook leuk.
“De startknop zit zoals bij Ferrari’s op het stuurwiel.”
Bedenktijd
Praktisch is de Giulia ook. Voorin kun je uitstekend zitten. Lekker laag ook. En ook achterin is er voldoende been- en hoofdruimte over. Het infotainmentsysteem draait alweer wat jaartjes mee en kan een update gebruiken. Het navigatiesysteem raakt soms de kluts kwijt en heeft soms bedenktijd nodig, maar je komt altijd op je eindbestemming aan. Het systeem werkt intuïtief en is eenvoudigte bedienen. Bovendien ondersteunt het Apple CarPlay en Android Auto. Dus je kunt ook via Google Maps navigeren. De plastic en daardoor goedkoop ogende draai-selectieknop op de middenconsole blijft een dingetje, maar dat wordt bij de eerstvolgende opfrisbeurt opgewaardeerd. De knop laat zich wel kinderlijk eenvoudig bedienen.
Lastig te verkopen
Realiserend dat deze dikke diesel in Nederland lastig te verkopen is, neemt niet weg dat deze Giulia gewoon een dijk van een auto is. Niet perfect, maar wel gewoon heel goed. Goedkoop is ie overigens niet. Alfa Romeo moet er door de fikse BPM-boete minimaal 59.200 euro voor vragen, terwijl de basisdiesel met 136 pk ‘slechts’ 43.950 euro kost. Wie zichzelf op de Veloce-variant trakteert, geeft zichzelf een prettig cadeau. Overigens is er ook een Veloce met 2.0 Turbo-benzinemotor met 280 pk (59.000 euro).
“Je voelt iets voor deze Giulia, of hij laat je volkomen koud.”
Chemie
Aantrekkingskracht. Dat heeft met chemie te maken. Zonder chemie is een gezonde relatie ommogelijk. De klik moet er zijn. Zo ook bij auto’s. Je voelt iets voor deze Giulia, of hij laat je volkomen koud. Na ongeveer 500 kilometer in deze Giulia bouw je toch een soort van band op, omdat de basis gewoon heel goed is. De bravoure van de vroege sigarenracers van Alfa Romeo ontbreekt, maar de flair en het sportieve karakter is gebleven. Wie voor de Giulia valt, geven we dus absoluut geen ongelijk.