Autotest – Audi Q3 (2019)
Weet deze wel voldoende emotie op te wekken?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De nieuwe Audi Q3 is misschien wel de belangrijkste Audi die in de afgelopen jaren ontwikkeld is. Het is qua soort en formaat precies het type auto waar men zo dol op is tegenwoordig. De Q3 is een potentiële bestseller, maar dan moet je wel positief opvallen in een wereld met bikkelharde concurrentie. En dat is aardig gelukt.
Zintuigen prikkelen
Met de vorige Audi Q3 was weinig mis, behalve dat hij qua binnenruimte nauwelijks meerwaarde bood ten opzichte van de Audi A3 Sportback en qua uitstraling redelijk onzichtbaar was tussen al die andere Audi-modellen. En dat terwijl een toenemend aantal concurrenten wél de zintuigen weet te prikkelen.
Sowieso werd Audi dikwijls verweten dat de modellen veel te veel op elkaar leken. Die kritiek hebben de Audi-designers zich aangetrokken, want tegenwoordig wordt er veel meer werk gemaakt van het design en ogen Audi’s een stuk spannender. Dat zie je nu ook bij de nieuwe Audi Q3.
Ten opzichte van de kleinere Audi Q2 en grotere Audi Q5 heeft de Audi Q3 een heel eigen karakter met unieke details. Lekker onderscheidend dus, mede dankzij die kunstzinnige lichtunits voor en achter.
Het model is ook iets langer en breder geworden, wat zorgt voor meer zitruimte op de achterbank en een fors grotere kofferbak met een inhoud van 530 tot 675 liter. De indeling van de bagageruimte is te variëren dankzij de verschuifbare achterbank. Ook is de rugleuning in drie delen neerklapbaar en op verschillende manieren verstelbaar. Super handig dus.
LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019)
Topklasse interieur
Het interieur is van topklasse. De afwerking is ongenaakbaar. De vormgeving en de gekozen materialen sluiten mooi op elkaar aan. En ieder knopje dat je bedient, geeft een bevredigende feedback. Precies zoals we van Audi gewend zijn.
Het digitale instrumentarium ‘virtual cockpit’ is standaard in combinatie met het navigatiesysteem MMI Plus. Het ziet er niet alleen prachtig uit met een ultra hd schermresolutie, maar je kunt ook zelf bepalen of je de traditionele tellers in beeld wilt hebben, of bijvoorbeeld de navigatiekaart in full-screen.
Samen met het centrale beeldscherm kun je heel veel zaken in beeld brengen, zonder dat de beeldschermen te nadrukkelijk aanwezig zijn en voor afleiding zorgen. En zoals het een Audi betaamt, kun je tegen meerprijs de modernste multimedia- en (online) connectiviteitsdiensten krijgen die vandaag de dag beschikbaar zijn.
Audi Q3 35 TFSI
In Nederland wordt veel verwacht van de Audi Q3 35 TFSI, de versie die wij rijden. Het gaat hier om een voorwielaandrijver met een 150 pk sterke 2,0-liter benzinemotor en (optionele) 7-traps automaat met dubbele koppeling. Er zijn en volgen krachtigere motorvarianten, maar je kunt je afvragen of die voor de doorsnee automobilist echt nodig zijn. Met 150 paardenkrachten komt de Audi Q3 zeer gemakkelijk op tempo. En dat alles in een fluisterstille cabine met nauwelijks motorgeluid en windgeruis.
Zoals we eerder bij andere Audi-modellen ook al opmerkten, reageert de S Tronic-automaat een tikkeltje traag bij het wegrijden vanuit stilstand, waardoor je geneigd bent meer gas te geven en je daardoor soms juist te snel optrekt. Vooral bij manoeuvreren is dat soms irritant. Een kwestie van wennen, maar eenmaal onderweg schakelt de S Tronic werkelijk boterzacht.
LEES OOK: Nederlander Bram Schot nu hoogste baas bij Audi
Weinig emotie
Verder is het in de nieuwe Audi Q3 echt zoeken naar iets dat niet bevalt. Het is allemaal zó goed. Het enige is dat het rijden in de Audi Q3 weinig emotie oproept.
De Q3 35 TFSI laat zich opvallend licht en soepel bedienen, biedt een zeer vertrouwenwekkend, voorspelbaar en comfortabel rijgedrag en voelt met zijn uitgebreide reeks assistentiesystemen daarom ook heel veilig.
Maar er is nauwelijks communicatie tussen mens en machine. Je voelt je tijdens het rijden soms meer een passagier dan een bestuurder. Voor automobilisten die houden van autorijden, is deze Audi Q3 wellicht iets te saai. De sportieve rijstand ‘Dynamic’ die je met een simpele vingerbeweging inschakelt, verandert daar niets aan.
Dat neemt niet weg dat de vorige Audi Q3 is vervangen door een veel betere, ruimere en mooiere generatie die aanzienlijk positiever opvalt in het inmiddels overvolle SUV-segment. Het zou zomaar kunnen dat Audi A3-rijders massaal overstappen naar de Audi Q3 als volgende leaseauto.
Prijzen
De prijzen van de Audi Q3 beginnen bij 44.220 euro voor de 35 TFSI met voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak. Voor de versie met een automaat betaal je minimaal 45.160 euro.
De duurste versie op de prijslijst is de Audi Q3 45 TFSI quattro. Deze heeft een motorvermogen van 230 pk, standaard automaat en vierwielaandrijving. De 190 pk sterke Audi Q3 40 TDI quattro met automaat is overigens de enige dieselversie in het aanbod.
Zoals bekend bij Audi moet je veel leuke gadgets wel tegen meerprijs bijbestellen. Zo heb je bijvoorbeeld het optiepakket Pro Line S voor 5.300 euro. Dan krijg je al het leuke op het gebied van multimedia en navigatie, led-lampen voor en achter, sportief getint S-line interieur, climate control, cruise control, parkeerhulp, alarmsysteem en dat soort zaken.
LEES OOK: Officieel: volledig elektrische Audi Q4 komt in 2020