Auto’s van toen: Volkswagen Corrado bestaat dertig jaar
Geen groot succes, maar wel indrukwekkend
De Volkswagen Corrado wordt dit jaar dertig! De wat? De Corrado was geen groot succes, maar Volkswagen is nog steeds trots op de sportieve coupé op basis van de Golf II.
Herfst 1988
De Corrado verscheen in de herfst van 1988 en was bedoeld als opvolger van de Scirocco II. Maar qua prijs sloot hij niet op zijn ‘voorganger’ aan en dus veranderde Volkswagen de plannen. Het hield de Scirocco II nog even in productie, maakte de Corrado wat exclusiever en positioneerde hem bóven de Scirocco II in het modellengamma.
Exclusief
Volkswagen liet zijn sportieve 2+2 – ook heel exclusief – op bestelling produceren bij Karmann in Osnabrück. Hij bleef zo’n zeven jaar in productie – van 1989 tot 1995 – en bereikte een productieaantal van nog geen 100.000 stuks.
“Opvallend aan de Corrado was zijn beweegbare achterspoiler, die bij hogere snelheden automatisch omhoog komt en zo voor een nog betere wegligging zorgt.”
Techniek van Golf II
De Corrado is gebaseerd op de techniek van de Golf II. Bij zijn introductie werd hij aangedreven door een koppelrijke 1,8-liter viercilinder benzinemotor met een G-Lader, met een vermogen van 118 kW (160 pk). In 1991 kwamen er ook een 2,0-liter viercilinder (102 kW/136 pk) en een 2,9-liter VR6 (140 kW/190 pk). Die laatste gaf de coupé een topsnelheid van 235 km/u – best indrukwekkend! Een instapversie met een 85 kW (115 pk) sterke 2,0-liter viercilinder volgde in 1993.
G-Lader?
De G-lader is een spiraalcompressor in de vorm van een G – de naam zegt het eigenlijk al. Het voordeel van de G-lader is dat die bij veel lagere toerentallen werkt dan een turbo. Er is ook geen ‘turbogat’. De G-lader was echter kwetsbaar en daarom nam Volkswagen hem weer uit productie. Meer over de G-lader lees je in de AutoRAI-wiki.
“De G-lader was kwetsbaar en daarom nam Volkswagen hem weer uit productie.”
VR6-motor?
De VR6-motor is een compacte V6-motor met een blokhoek van slechts 15 graden – eigenlijk een combinatie van een V-motor en een lijnmotor (Reihenmotor in het Duits, vandaar die R). De VR6-motor bestaat uit één cilinderblok, waarop ook één cilinderkop en kleppendeksel is gemonteerd, net als een lijnmotor dus.
“De Corrado was oorspronkelijk bedoeld als opvolger van de Scirocco II. Maar Volkswagen positioneerde hem uiteindelijk bóven de Scirocco in het modellengamma.”
Achterspoiler
Opvallend aan de Volkswagen Corrado was destijds zijn beweegbare achterspoiler. Bij hogere snelheden komt die automatisch omhoog en zorgt zo voor meer druk op de achterwielen en een nog betere wegligging. De Corrado werd niet alleen in Europa geleverd, maar ook in de Verenigde Staten en Canada.