Auto’s van toen: Skoda 130 LR
720 kilogram zware Skoda ging uit z'n dak!
De Skoda 130 LR betreedt de rallycircuits in 1985 en moet het succesverhaal van zijn voorganger, de 130 RS, voortzetten. Maar vrijwel niemand kent hem.
Narcis Podsedníček
Eerst even een terugblik. Skoda en motorsport zijn al sinds 1901 met elkaar verbonden. Op 30 juni 1901 wint Narcis Podsedníček de zware race van Parijs naar Berlijn op zijn Laurin & Klement motorfiets. Vanaf 1905 behalen de automobielen van Laurin & Klement zeges in bergraces en endurancewedstrijden. Laurin & Klement kun je nu kennen als luxe uitrustingsniveau van hedendaagse Skoda-modellen.
Wallachian Winter Rally
De geschiedenis van de 130 LR begint op eigen grond, tijdens de 10de Wallachian Winter Rally van 1985. Zijn eerste grote internationale succes volgt tijdens de 32ste Acropolis Rally, een van de moeilijkste rally’s ter wereld.
Aluminium motor
De Skoda 130 LR wordt aangedreven door een aluminium motor met een achtpoorts cilinderkop. Zijn maximale vermogen bedraagt 130 pk. Dat lijkt niet veel, maar besef wel dat de 130 LR vederlicht is. Aluminium wordt namelijk ook gebruikt voor de motorkap en de portieren en de ruiten zijn van kunststof. Het resultaat is een leeggewicht van slechts 720 kilogram. Dat is weinig voor een vierdeurs sedan.
130 RS versus 130 LR
De 130 pk sterke motor is achter in de auto geplaatst en zijn aandrijfkrachten worden via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen geleid. De 130 LR heeft een nieuwe achteras met instelbare rijhoogte. De voorwielophanging wordt stevig onder handen genomen en er zijn acht soorten remmen om uit te kiezen, afhankelijk van het gebruik en het type wegdek. Met als resultaat dat de 130 LR aanzienlijk beter rijdt én efficiënter remt dan zijn voorganger.
Oud-coureur John Haugland
“De rijeigenschappen gingen er met sprongen op vooruit”, weet oud-coureur John Haugland zich te herinneren. Zijn grootste succes boekte hij achter het stuur van de Skoda 130 LR. Hij bewaart vooral warme herinneringen aan zijn klasse-overwinning in de felbevochten RAC Rally door Groot-Brittannië in 1985 en 1986. “De auto was eenvoudig te besturen en reed erg fijn. Het chassis was geoptimaliseerd in samenwerking met SACHS Motorsport en dat was een grote sprong voorwaarts. De auto schitterde vooral op onverharde trajecten.”