Auto’s van Toen: Nissan Z-modellen – deel 2
50 jaar Z-cars: De Datsun en Nissan Z-cars, deel 2
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Datsun 240Z die we vorige week bespraken, was de eerste van een hele reeks sportauto’s van Nissan, die tot de dag van vandaag doorloopt. Wij kunnen er niet genoeg van krijgen, en we zijn niet de enigen.
Tweede generatie: Datsun 280ZX
De opvolger was de 280ZX, die van 1978 tot 1983 in productie was. De auto léék nog wel op zijn voorganger, maar alleen de 2,8-litermotor (97 kW/132 pk en 195 Nm) en de vijfversnellingsbak waren overgenomen. De auto was wat groter en luxer uitgevoerd en vanaf 1980 was hij leverbaar met een zogenoemd targa-dak en vanaf 1981 ook met een turbomotor. Met opties als met leder beklede sportstoelen en een hi-fi-audiosysteem raakte Nissans sportauto steeds verder verwijderd van het principe van de sportieve, voordelige sportauto die de Datsun 240Z oorspronkelijk was.
“Met opties als met leder beklede sportstoelen en een hi-fi-audiosysteem raakte Nissans sportauto steeds verder verwijderd van het principe van de sportieve, voordelige sportauto die de 240Z oorspronkelijk was”
Derde generatie: Datsun/Nissan 300ZX
In 1984 verscheen een compleet nieuwe Z-car, de 300ZX, met een nieuwe 3,0-liter V6-motor, zonder (125 kW/170 pk) én met (168 kW/228 pk) turbo en in een korte versie van 441 cm en een lange van 461 cm. Deze derde generatie van Nissans sportauto was strakker vormgegeven, oogde minder karakteristiek dan voorheen en was opnieuw van meer luxe voorzien. Hij had een betere wegligging, meer vermogen en accelereerde sneller, maar was inmiddels meer een Gran Turismo dan een sportauto. In 1986 en 1987 werd de auto steeds een beetje geüpdatet, met bredere wielkasten, bumpers in carrosseriekleur en andere uiterlijke en technische wijzigingen. Inmiddels had Nissan de merknaam Datsun uitgefaseerd, zodat ook de nieuwe Z-cars Nissan heetten.
“Deze derde generatie van Nissans sportauto was opnieuw van meer luxe voorzien en was inmiddels meer een Gran Turismo dan een sportauto”
Vierde generatie, Nissan 300ZX
In 1990 verscheen de tweede generatie van de 300ZX, ofwel de vierde generatie van de Z-car. De auto was weer helemaal opnieuw vormgegeven en voorzien van een drieliter V6, nu met 24 kleppen. De twin-turboversie was voorzien van onder meer vierwielbesturing. Deze generatie van de 300ZX verscheen in 1993 in Japan en Amerika ook als roadster. Nissan stopte de productie van de 300ZX in 2000.
Vijfde generatie: Nissan 350Z
In 2003 verscheen na een paar Z-loze jaren de Nissan 350Z. Deze volledig nieuwe Z was gebaseerd op Nissans revolutionaire FM-platform (Front Midship – met de motor midscheeps voorin). De 350Z werd zoals de typenaam weer aangeeft, aangedreven door een 3,5-liter V6 benzinemotor die 211 kW (287 pk) en 370 Nm koppel produceerde. Vanaf 2005 leverde de opgewaardeerde versie van deze motor 220 kW (300 pk) en 353 Nm. En in 2005 groeide het vermogen naar 228 kW (306 pk). In 2004 introduceerde Nissan van de 350Z een cabrioversie.
“ In 2003 verscheen na een paar Z-loze jaren de volledig nieuwe Nissan 350Z”
Zesde generatie: Nissan 370Z
In 2009 vergrootte Nissan de inhoud van de motor uit de 350Z naar 3,7 liter en veranderde daarom ook de naam in 370Z. Niet alleen het vermogen, ook de vormgeving werd veranderd, onder meer met een schuiner aflopende achterzijde. Een jaar later verscheen ook van de 370Z een roadster.