Auto’s van toen: Lamborghini Countach LP400
Het andere uiterste
Vorige week ging het over de Lloyd LP400, maar jaren later verscheen nóg een auto met die typenaam. Maar dat is ook de enige overeenkomst met de Lamborghini Countach LP400.
Niet zo extreem
Iedereen kent de Lamborghini Countach. De supercar verscheen in 1974. Wat het eerste opvalt, is de vormgeving: voor die tijd zeer extreem. De naam Countach is dan ook een kreet van verbazing en ontzetting in het lokale Italiaanse dialect. Maar als je nu terugkijkt, zie je dat de LP400 lang zo extreem niet is als de latere versies. Eigenlijk was de LP400 best nog elegant.
“De naam Countach is een kreet van verbazing en ontzetting in het lokale Italiaanse dialect. Geen wonder met zo’n extreme vormgeving.”
Italian Wedge
De Countach LP400 is vormgegeven door Marcello Gandini van Bertone , die behalve de Miura ook de Alfa Romeo Carabo had ontworpen. De zogenoemde Italian Wedge-vorm van de Carabo en de Countach debuteerde al in 1970 als Lancia Stratos Zero. Maar daarover een andere keer.
“Nee, het zijn geen vleugeldeuren, maar zogenoemde schaardeuren, die naar voren en dus naar boven opendraaien.”
Alfa Romeo Carabo
De Lamborghini LP400 valt niet alleen op door zijn platte, brede wigvorm, maar ook door de deuren, die naar voren en dus naar boven opendraaien – nee, het zijn geen vleugeldeuren, maar zogenoemde schaardeuren. Ontwerper Gandini gebruikte ze al voor de Alfa Romeo Carabo.
Slangenmens
De Countach staat bekend om zijn slechte uitzicht, vooral naar achter. Maar dat boeit je natuurlijk niet als je je zo’n auto kunt veroorloven. Er zijn Countach-bestuurders gesignaleerd die met het portier omhoog en zittend op de brede dorpel, hun auto voorzichtig achteruit manoeuvreerden. Als een slangenmens, met een hand aan het stuur en een teen op het gaspedaal. Alles voor de show, nietwaar?
Plat én golvend
Zo op het oog gaf Gandini de Countach vooral platte, trapeziumvormige oppervlakken. Des te spannender oogt de vloeiend golvende taillelijn en de asymmetrisch gevormde achterwielkast. Wat een prachtige lichtmetalen wielen ook…
“In de loop der tijd pimpte Lamborghini de Countach steeds verder. Het moet gezegd: de Countach oogde steeds dramatischer.”
Vierliter V12
De naam LP400 is een verwijzing naar de V12-motor. LP is een afkorting van het Italiaanse Longitudinale Posteriore – plaatsing in lengterichting, achterin – en 400 staat voor de cilinderinhoud van vier liter. Het vermogen lag op 276 kW (375 pk).
“Er zijn Countach-bestuurders gesignaleerd die met het portier omhoog en zittend op de brede dorpel, hun auto voorzichtig achteruit manoeuvreerden. Alles voor de show, nietwaar?”
Countach krijgt vleugels
In de loop der tijd pimpte Lamborghini de LP400 steeds verder. Zonde, maar het moet gezegd: de Countach oogde steeds dramatischer. Niet alleen de motor werd steeds krachtiger, de carrosserie straalde dat ook uit. De wielkasten kregen een steeds bredere, hoekige rand, de wielen werden steeds grover, de kieuwen opzij werden echte flaporen en achter op de Countach groeide een grote vleugel – op sommige versies zelfs ook nog eentje voorop. In 1990 stopte Lamborghini de productie van de Countach. Van de LP400 had het 157 exemplaren verkocht. Van alle versies samen zijn er ruim tweeduizend geproduceerd.