AutoRAI in Miniatuur: Triumph Spitfire, wie kent hem nog?
Schaalmodel duurzamer dan de echte…
De zomer komt eraan en dat betekent: lekker open rijden! Ik denk dan meteen aan de Triumph Spitfire, een auto uit de tijd dat ik nog geen rijbewijs had. Wat een leuk open sportautootje is dat toch.
Triump allang ter ziele
Het automerk Triumph is allang ter ziele, dus grote kans dat je de Spitfire helemaal niet kent. De auto was van 1962 tot 1980 in productie en Triumph heeft bijna 315.000 exemplaren gebouwd. Wij tonen je het prachtige miniatuur van Chrono in de schaal 1 op 18.
British Leyland
Bij de eerste aanblik is de Spitfire van Chrono het hélemaal. De fraaie wielen, de naad over de zijkant van het voorspatbord, de tankdop in het midden achter het opgevouwen kapje en de standaard buitenspiegel die bijna alle merken van British Leyland destijds monteerden…
“De Spitfire van Chrono is het hélemaal: fraaie wielen, de tankdop midden achter en de standaard buitenspiegel van British Leyland”
Lange achterkant met liggende achterlichten
Chrono heeft de Spitfire Mk IV (1970-1974) nagemaakt, dus die met de hoge voorbumper en de lange achterkant met liggende achterlichten. En dat heeft het prima gedaan. Tot en met de lijstjes over de bovenkant van de achterspatborden, het British Leyland-logo op de voorspatborden, de typeplaatjes op de achterschermen en de merknaam Triumph op de nummerbordverlichting achter.
LEES OOK: AutoRAI in Miniatuur: Fiat-Abarth 1000 TC, een broekzakracertje
Verchroomde klinkjes
De motorkap – inclusief de voorspatborden – draait naar voren open. Daar hoef je overigens niet de verchroomde klinkjes aan de zijkant voor los te maken – die zijn op het model puur decoratief. In de neus huist een keurig motortje, met aan de rechterkant twee SU-carburateurs en links een oranje oliefilter en aan de voorkant van de motor een witte ventilator.
“Chrono heeft de Spitfire Mk IV (1970-1974) nagemaakt, dus met de hoge voorbumper en de liggende achterlichten.”
Houten dashboard
De portieren kunnen ook open. Het interieur, met eenvoudige deurpanelen en platte stoeltjes, is voorzien van een ‘houten’ dashboard. In de vorm van een decal weliswaar, maar toch leuk. Het stuur is gewoon zwart plastic, al had je in combinatie met het houten dashboard ook wel een houten stuurtje en een houten pookknop verwacht, want dat waren populaire accessoires destijds…
Hang- en sluitwerk
Het hang- en sluitwerk is prima in orde. De motorkap draait soepel open en dicht en ook de deuren sluiten netjes aan op de rest van de carrosserie. Prijzen? Reken op ongeveer 50 euro. De Spitfire is er in diverse kleuren, ook van het merk Sun Star, dat het merk Chrono en dus het miniatuur van de Spitfire heeft overgenomen.