AutoRAI in miniatuur: Van lelijke eend tot dromedaris
Wie heeft een terreinauto nodig om pret te hebben op het strand?
Normaal zou de zomer nu op zijn eind lopen, maar we rekenen op een lekkere nazomer. Lekker open rijden dus. Veel ‘opener’ dan de Citroën Méhari is niet mogelijk.
Méhari: ‘dromedaris’
Sinds de zomer van 2016 is in Frankrijk de Citroën e-Méhari te koop. De naam verwijst naar de oorspronkelijke Méhari, ‘dromedaris’, uit 1968: een plastic autootje op basis van de 2CV, de lelijke eend. De echte was twintig jaar in productie, de miniaturen kun je nog steeds nieuw kopen.
[gallerij-1]
Plastic
Plastic dus. Net als het origineel is ook het miniatuur – schaal 1 op 43 – dat de Franse fabrikant Norev uitbracht, van plastic – dat overigens altijd kromtrekt. Het bijzonder goed getroffen model was echter vooral bedoeld als speelgoed: hij veert als de echte, de motorkap kan open, het dak kan eraf en als je geluk hebt, staat er een reservewiel in de kuip achter de passagier.
[gallerij-2]
Binnenstebuiten
Over wielen gesproken: Norev monteerde op vrijwel alle modellen de wielen ‘binnenstebuiten’: de wielmoeren zitten aan de kant van de bodemplaat. Later maakte Norev het model van ander plastic, dat niet kromtrekt, en nog later ook van metaal. Maar sindsdien ontbrak het reservewiel en monteerde Norev lelijke lichtlopende wielen. Een sterk opgewaardeerde versie is nog steeds te koop.
[parallex-1]
Solido
Het eveneens Franse merk Solido kwam jaren later óók met een Méhari. Weer een prima model, maar anders dan Norev bracht Solido het model in talloze versies uit, ook in brandweer- en legerversies en zelfs als 4×4, want die waren er ook. Ze zijn nog steeds nieuw te koop. De oplettende kijker ziet dat de geheel gele versie van Solido ook deurtjes heeft, opgerolde zijwanden en het nieuwe grilletje.
Niet lang geleden verschenen en dus gemakkelijk te vinden: de Méhari van Mondo Motors en Altaya. De laatste heeft zelfs mooie spiegeltjes.
[gallerij-3]
[parallex-2]