
AutoRAI in Miniatuur: vertederende Fiat 600 Multipla
Vertederend miniatuurtje
![]() |
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |

De Fiat 600 Multipla – de éérste – was een heel bijzonder autootje, eigenlijk de eerste MPV ooit. Metro heeft er voor een kioskserie in schaal 1 op 24 een vertederend miniatuurtje van gemaakt.
Fiat 600 als basis
De Fiat 600 Multipla verscheen in 1956, toen er van het fenomeen MPV nog helemaal geen sprake was. Zoals de naam al zegt, is hij gebaseerd op de Fiat 600, een heel klein gezinsautootje. We hebben de 600 Multipla in schaal 1 op 43 al eerder belicht.
Schaal 1 op 24
Nog niet zo lang geleden was 1 op 43 de standaardschaal voor miniatuurauto’s, enkele jaren geleden verschoof de focus naar 1 op 18 – ongeveer tweeënhalf keer zo groot – maar ook de ‘tussenschaal’ 1 op 24 is weer in opkomst, ook voor zogenoemde kioskseries. Dat zijn goedkope uitgaven met een tijdschriftje, die vooral in het buitenland via tijdschriftenwinkels worden verkocht. Metro is een grote producent voor die series. Deze 600 Multipla is een kleine vijftien centimeter lang. En hij mag gezien worden, wat een leukerdje…
“In de schaal 1 op 24 is deze 600 Multipla een kleine vijftien centimeter lang. En hij mag gezien worden, wat een leukerdje…”
Zelfmoorddeurtjes
Vooral door de kleuren is de 600 Multipla van Metro een vertederend miniatuur. Net als de voorportieren van de echte, scharnieren die van dit miniatuur – heel realistisch, met scharniertjes ónder de taillelijn – aan de achterzijde. Ach, voorin zit je tóch al in de kreukelzone. De andere portieren kunnen niet open, maar door de zelfmoorddeurtjes kun je nog redelijk het interieur bekijken.






Spartaans interieur
Destijds was een auto gewoon een vervoermiddel, dus de luxe die we nu verwachten, was er nog niet in auto’s voor de gewone man. En dat is ook te zien aan het spartaanse interieur van dit miniatuur. Weliswaar tweekleurige bekleding – skai waarschijnlijk – op de zitplaatsen, maar kaal blik in carrosseriekleur. Helemaal goed dus.
Motor achterin
De motorkap – de motor zit achterin – kan ook open en daaronder gaat in een relatief grote ruimte een heel klein ‘torretje schuil. Die is uitgevoerd in metallic grijs en zwart en ziet er eigenlijk best goed uit – zeker voor de prijs van dit model. Overigens is deze Multipla er ook van White Box en ik denk dat die uit dezelfde mal komen. Een euro of twintig is al genoeg om een exemplaar aan te schaffen.
“ De motorkap – de motor zit achterin – kan ook open en daaronder gaat in een relatief grote ruimte een heel klein ‘torretje schuil”