AutoRAI in Miniatuur: Unimog 406 van Corgi Toys
Alleskunner van (klein) formaat
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Na een lange periode van droogte zou het nu weer moeten zijn gaan regenen – hevige buien die de droge grond niet zomaar kan verwerken worden verwacht. Dan is een Unimog 406 een uitgelezen speeltje.
Vakantiezakgeld
Ik kocht mijn Unimog 406 van Corgi Toys – hé, óók nummer 406 – als klein mannetje tijdens de vakantie van 1976 – toen het ook al zo heet en droog was. Hij kostte me een groot deel van mijn vakantiezakgeld, maar wat was ik wég van dat autootje. Jeeps en Land Rovers, die hoekige karren had ik wel gezien, maar die gele Unimog trok mijn aandacht.
Tractorbanden
Wat meteen opvalt, zijn de zacht rubberen tractorbanden met ruig profiel. En dat leuke huifje achterop. En de Unimog is van een handzaam formaat, prima geschikt voor mijn kinderhandjes van destijds. Maar boven alles oogt het model net zo stoer als de echte Unimog 406. En het miniatuur is al bijna 45 jaar oud!
“Corgi Toys heeft veel werk gemaakt van het chassis; de Unimog 406 is de moeite van het omdraaien meer dan waard!”
Mooi chassis
Het Unimogje kan enorm veren – dat konden destijds alleen de plastic Norevs. Corgi Toys heeft veel werk gemaakt van het chassis van de Unimog 406. Hij is de moeite van het omdraaien meer dan waard! De assen zijn niet zoals gewoonlijk dunne ijzerdraadjes die zo licht mogelijk moeten draaien, maar dikke, gegoten T-vormige constructies die midden onder de auto aan het chassis zijn bevestigd. Ze hebben een enorme veerweg – precies zoals je dat wilt onder een stoere terreinauto. De wielen zitten met een busje in de assen bevestigd. De wielen worden omlaag geduwd door een keurige schroefveer. De onderkant van het model is net zo mooi als de bovenkant!
“Wat meteen opvalt, zijn de zacht rubberen tractorbanden met ruig profiel”
Twee uitvoeringen
Dat chassis is niet voor niets zo ingenieus, want de Unimog was er niet alleen als korte Pickup, maar ook als kiepauto (409), als trekker met een zwanenhals-oplegger (nummer 1145), en als sneeuwschuiver (1150) – allemaal varianten die hetzelfde chassis gebruiken. De versie met sneeuwploeg heb ik nog niet in mijn bezit, maar de andere twee wel. De zwanenhalstrekker is op dezelfde manier uitgevoerd als de Unimog uit mijn vakantie. De kiepauto is van wat latere datum en is duidelijk simpeler uitgevoerd, zonder vering en met standaard Corgi Toys-wielen en hard plastic banden. Hij is er overigens ook in de fraaiere oudere uitvoering.
“De Unimog was er niet alleen als Pickup, maar ook als kiepauto, trekker met een zwanenhals-oplegger en als sneeuwschuiver”
Op zoek?
Inmiddels vindt men me te oud om met de autootjes te spelen – hahaha! – dus meestal staan ze keurig in de vitrinekast. Maar ik geniet nog elke dag van die prachtige Corgi Toys-Unimogs. Ik ga toch maar weer op zoek naar de ontbrekende sneeuwschuiverversie, het liefst in dezelfde kleurstelling. Maar wat zou dat kosten? Op veilingsites worden ze als opknapper voor bijna niets aangeboden, maar je ziet voor de zwanenhalsversie en de sneeuwschuiver – onbeschadigd in een evenmin beschadigd doosje – prijzen van honderd en nog veel méér euro. Pick-ups en kiepertjes zweven rond de dertig, veertig euro voor een mooie in doos. Maar voor minder vind je ze ongetwijfeld ook – bijvoorbeeld op de NAMAC-beurs, die volgende week, zaterdag 11 augustus, weer plaatsvindt in Houten.