AutoRAI in Miniatuur: Renault Avantime van Norev
Een rijdend zonneterras in miniatuur
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Je ziet de Renault Avantime niet vaak in het echt. Er zijn van augustus 2001 tot in maart 2003 ook maar zo’n achtenhalf duizend gebouwd. Gelukkig heeft Norev de auto in een grotere oplage in miniatuur gemaakt. En wat is ie mooi!
Eerder verknipt dan versneden
Je kunt de Avantime beschouwen als de coupéversie van de Renault Espace 3 (1997-2002). Coupé is Frans voor ‘gesneden’; in de autowereld staat het voor een sportiever gelijnde versie, met een lagere daklijn, zitplaats voor twee en twee portieren. Zo bezien is de Avantime eerder verknipt dan versneden, want eigenlijk kun je dit geen coupé noemen, met vier hoog geplaatste, riante fauteuils en een glazen panoramadak van een vierkante meter. Een rijdend zonneterras, niet direct wat je sportief noemt.
“De Avantime van Norev is een hebbeding, ook als je niet van miniatuurauto’s maar wel van decoratieve kunst houdt.”
Decoratief
Een fascinerend model dus, leuk dat het Franse Norev er in schaal 1 op 43 een schitterend miniatuur van heeft gemaakt. Dit is echt een hebbeding, ook als je niet van miniatuurauto’s maar wel van decoratieve kunst houdt. Net als de echte is de miniatuur-Avantime er in diverse originele kleuren: grijs, rood, gifgroen, blauw, paars, zwart… allemaal metallic. Die combineren mooi met de aluminiumkleurige dakstijlen en dakrand, die weer sterk contrasteren met de donkere ruiten van het model. Net als de echte heeft de Norev-Avantime een enorm panoramisch dakraam. Alle ruiten zijn keurig afgewerkt met een zwart randje, om de raamrubbers en -randen van de echte na te bootsen. Chapeau!
Prachtige illusie
Al dat ‘glas’ geeft je ook een mooi inkijkje in het interieur. De stoelen, het dashboard en de rest van het interieur zijn in al hun welvingen prachtig weergegeven. Bijna helemaal in één kleur weliswaar, maar je zou haast denken dat je de kussens van de stoelen met de nagel van je pink kan indrukken. Niet doen, want dan ben je een illusie armer. Verder zou je denken dat Norev is vergeten om de stootstrip op de flanken en de bumperinzetten zwart te bedrukken, maar op de echte waren die ook in carrosseriekleur uitgevoerd. Goed dus!
“Al dat ‘glas’ geeft een mooi inkijkje in het interieur. Dat is in al zijn welvingen prachtig weergegeven.”
Achterlichten
Ook de wielen zien er zeer voorbeeldgetrouw uit, met zes rechte spaken met een profieltje, mat aluminiumkleurig. De creatief gevormde achterlichten, met een losstaand driehoekje hoog op de hoek van het achterspatbord, heeft Norev niet helemaal nagemaakt. Het grootste deel is natuurlijk uitgevoerd als transparante rood plastic inzet, maar dat ene stukje is natuurlijk niet efficiënt in grote productieaantallen te monteren en is dus gegraveerd in de carrosserie en voorzien van een tipje metallic rode verf. Toch netjes.
Chroom en ijs
Norev maakte de Avantime niet alleen in vrijwel alle echte fabriekskleuren, maar óók als de Solero-reclameauto’s in de reclamekaravaan van de Tour de France – er zijn twéé versies. En er is ook een volledig verchroomde Avantime – aan de mijne ontbreken helaas de spiegels. En de afschuwelijke vraag die bijna iedereen stelt: “Wat is ie waard?” Nou, ’t is maar net wat je zelf vindt, natuurlijk. Aanbieders op internet zijn het duidelijk ook niet met elkaar eens, met prijzen tussen twintig en vijftig euro. Goed zoeken dus en je hoeft heus niet de hoofdprijs te betalen.
“Het grootste deel van de creatief gevormde achterlichten zijn een transparante rood plastic inzet, het driehoekje erboven is een tipje metallic rode verf. Netjes.”