AutoRAI in Miniatuur: Norev Citroën Ami 6
Jeugdsentiment: de Ami 6 van je ouders
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Ze blijven leuk, die plastic speelgoedautootjes van het Franse Norev. En het model van die gekke Citroën Ami 6 – je blijft ernaar kijken.
Jochie
In 1969 kochten mijn ouders bij Citroën-dealer Braam in Nieuwkoop een witte Ami 6. Als jochie van amper vijf had ik vooral oog voor de prachtige draaidisplay waarin de Citroën-dealer talloze miniaturen van Citroëns had staan – elke dealer had die volgens mij.
Norev
Allemaal ‘Les miniatures de Norev’, plastic en schaal 1 op 43. Natuurlijk mochten mijn broer en ik bij die gelegenheid weer ieder een speelgoedautootje uitzoeken – dat mochten we gelukkig heel vaak van onze ouders.
“Als jochie van amper vijf jaar had ik vooral oog voor de prachtige draaidisplay met Citroën-miniaturen.”
Witte Citroën Ami 6
Ik koos natuurlijk een witte Ami 6. Die gekke achterruit en al die plooien in de carrosserie, de ontwerper – Flaminio Bertoni – moet dronken, geniaal of gek zijn geweest toen hij de carrosserie van de op de 2CV gebaseerde Ami 6 tekende. Wát een bizarre vormgeving.
Schuin door de bocht
Ik herinner me dat mijn duim precies paste in de uitholling van de motorkap van mijn Ami 6 – waarom is juist dát mij bijgebleven? En dat het beugeltje op de voorbumper enigszins buigzaam was. En dat dit model – anders dan Dinky Toys – bleef drijven als je hem in het water liet crashen. En dat die bolle wielen – Norev monteerde de wielen vaak verkeerdom, met de wielmoeren aan de binnenkant – héél ver konden inveren. Je kon net zo schuin door de bocht op tafel als je vader in de echte Ami op straat. Alleen was dat laatste véél angstaanjagender.
“Het plastic Norev-model bleef – anders dan Dinky Toys – drijven als je hem in het water liet crashen.”
Geruild…
Sinds het miniatuur in het water had gelegen, piepte hij tijdens het rijden, want het plastic model had gewoon metalen asjes en die waren gaan roesten… Ik heb mijn witte, plastic Ami 6 van Norev mede daarom met iemand geruild. Ik had ook een Ami 6 Break – de stationwagon-uitvoering en die had ook een motorkap die open kon. Ook die is weg… Wat ervoor terugkwam? Ik wéét het niet meer.
“Eligor maakte jaren later de Ami 6 Berline en Break opnieuw, uit de mallen waarmee Norev oorspronkelijk de plastic auto’s maakte.”
Eligor
Gelukkig maakte het Franse merk Eligor jaren later de Ami 6 Berline en Break opnieuw, uit de mallen waarmee Norev oorspronkelijk de plastic auto’s maakte. Ik heb de beide Ami’s dus opnieuw aangeschaft, maar nu zijn ze van metaal. Wat voor deze modellen geldt, geldt ook voor de oude plastic Norevs: ze zijn heel natuurgetrouw verkleind. Alles wat ik me van de Ami 6 herinner, zie ik terug in de modellen.
Kapot gespeeld
Een oud-collega gaf me een paar jaar geleden een plastic zak met oude speelgoedautootjes van haar echtgenoot en daarin zat… een zalmkleurige plastic Ami 6. Van Norev! Redelijk kapot gespeeld, met vering die niet meer werkt, een afgebroken voorbumperbeugel en afgesleten chroom op de bumpers en wielen. Maar die wielen zitten wel op de juiste manier in het model. De afgeleefde plastic Norev staat, als een low rider, prachtig in de vitrine bij zijn metalen vriendjes van Eligor.
“De afgeleefde plastic Ami 6 van Norev staat, als een lowrider, prachtig bij zijn metalen vriendjes van Eligor.”