AutoRAI in Miniatuur: Fiat 500
‘Rugzakje’ is klassieke evergreen
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Zowel Solido als Bburago maakt de klassieke Fiat 500 op grote schaal. En dan nog zijn het geen grote modellen. Deze sieraadjes staan broederlijk naast elkaar in mijn vitrine.
Witte wangen
Mijn witte exemplaar van Solido’s Fiat 500 – inmiddels al minstens een jaar of tien oud – heeft het dakje dicht – jammer, want een vouwdakje hoort toch open… De banden zijn voorzien van witte wangen en dat geeft een mooi klassieke uitstraling, net als het fraaie typelogo en de landensticker achterop.
“De vormen van de Solido-500 zitten er heel goed in. Dat het toch eigenlijk speelgoed is, zie je aan de minder goed sluitende deuren.”
Zelfmoorddeurtjes
De zelfmoorddeurtjes – het model stelt dus een 500D voor – kunnen open (ja, inderdaad, aan de voorzijde) en voelen solider aan dan die van de échte 500. Een dompertje is dat de driehoeksruitjes in het portier niet van ‘glas’ zijn voorzien.
Simpel interieur
Via het glasloze portier kun je het interieur goed bekijken. Dat ziet er heel keurig en eenvoudig uit, met stoeltjes in roodbruin met ivoorkleurige panelen op de rugleuning. Het dashboard heeft min of meer de carrosseriekleur. Het is altijd lastig om plastic en metaal exact dezelfde kleur te geven.
Lekker bolletje
Als je ‘m zo ziet staan, is het gewoon een lekker wit bolletje. De vormen van de Solido-500 zitten er heel goed in. Dat het toch eigenlijk speelgoed is, zie je aan de minder goed sluitende deuren. De achterklep kán ook open, maar die zit zó krap in de carrosserie, dat je die niet verder dan een halve centimeter kunt opentrekken.
“De Fiat 500 in schaal 1 op 16 is terug van weggeweest, zo is te lezen op de Solido-site.”
Terug van weggeweest
De Fiat 500 in schaal 1 op 16 is terug van weggeweest, zo is te lezen op de Solido-website. Wat meteen opvalt, is dat de Franse 500 witte zijvlakken op de banden heeft verloren. De zelfmoorddeuren hebben plaatsgemaakt voor conventioneel openslaande portieren van de 500F! Daardoor is het verschil met de 500 van Bburago minder duidelijk.
Bburago’s 500L
De Fiat 500 van Bburago is ook zestien keer verkleind, terwijl achttien keer gebruikelijk is. Bburago heeft de 500 al lange tijd in de collectie, tegenwoordig als 500F uit 1965 met gesloten kap én als 500L uit 1968 met het dakje open – helaas is van mijn oudere, rode 500L het dak gesloten.
Jonger en luxer
Dit is een jongere 500 dan de oorspronkelijke versie van Solido, en dus voorzien van normaal openslaande portieren. De grotere ‘luxe’ van deze 500L zie je af aan de verchroomde raamlijstjes. En Bburago heeft de portieren wél voorzien van ruitjes, zowel het driehoeksruitje als de draairuit.
“De motorkap van de Bburago kan open en dan zie je het torretje achterin hangen. Hij is zelfs van bougiekabels voorzien.”
Torretje
Van dit model kan ook de motorkap open – dat kan natuurlijk bij elke grote Bburago – en dan kun je het kleine torretje achterin zien hangen. Achterin? Ja, de motor en dus de motorkap zitten bij de oude 500 dus achterin! De motor is opgebouwd uit meerdere delen in verschillende tinten grijs. Er zijn zelfs bougiekabels gemonteerd. Ook van onder het Bburago-model kun je de motor en transmissie bewonderen – veel gedetailleerder dan de Solido.
De Bburago-500 kun je vinden voor prijzen vanaf een euro of twintig, de Solido voor rond de dertig.