AutoRAI in Miniatuur: Corgi Toys Datsun 240Z
De titel ‘Japanse Jaguar E-type’ is wat kort door de bocht, maar de 240Z ís een fraaie sportauto.
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Het ontwerp van deze prachtige, tijdloze Japanner wordt vaak toegeschreven aan Albrecht Goertz, maar feitelijk was Nissans eigen designer, Kumeo Tamura de kunstenaar. Best een beetje pijnlijk eigenlijk. Maar hoe dan ook: het is wél een heel mooi onderwerp voor een speelgoedauto.
Uit de opslag
Lang geleden – halverwege de jaren zeventig – mocht ik van mijn ouders weer een autootje uitzoeken bij Vroom & Dreesman. Ik koos vol overtuiging voor Corgi Toys 396, de rood-witte Datsun 240Z. Onlangs heb ik hem weer eens opgeduikeld uit de opslag – en met een ‘volwassen blik’ aanschouwd. Het model verkeert gelukkig nog in vrijwel perfecte staat, net als de doos.
“Corgi Toys maakte de automodellen bewust te breed, omdat een bredere Corgi Toys lekkerder in een kinderhand past dan een Dinky Toys.”
Stoer en breed
Het miniatuur oogt stoerder dan het origineel. Dat komt niet alleen door de kleuren en de brede wielen, hij is ook iets te breed. Maar dat staat hem goed. Corgi Toys’ designer van destijds, de Belg Marcel van Cleemput, schreef in zijn boek The Great Book of Corgi dat Corgi Toys de automodellen bewust te breed maakte, omdat kinderen auto’s vanuit een ander perspectief zien én omdat bredere Corgi Toys lekkerder in een kinderhand passen dan Dinky Toys. Ik ben in elk geval in die truc getrapt…
Whizzwheels
De lichtlopende ‘Whizzwheels’ passen goed bij dit model. De harde nylon bandjes hebben een verhoogd randje en de wieltjes draaien om een heel dun asje, zodat het model heel licht rijdt. Dat was destijds mode in de speelgoedautootjeswereld en Corgi Toys deed eraan mee.
“De ‘Whizzwheels’ draaien om een heel dun asje en de nylon bandjes hebben een verhoogd randje, zodat het model heel licht rijdt.”
Reservewiel
Hoewel de deuren grote kieren hebben, sluiten ze netjes, al is hier en daar toch een schilfertje verf verdwenen. De Datsun heeft een gelig wit interieur, met een echt reservewiel achterin. Jammer van de gekke oranje kooi die eroverheen ligt. Dat is trouwens hetzelfde materiaal als de ingezette achterlichten. Op de achterspoiler staan opschriftjes Datsun en 240Z – veel te groot, maar toch leuk.
Papieren stickers
Ik vind de Corgi Toys Datsun 240Z nog steeds een mooi ding – al speelt jeugdsentiment hier ook een rol. Ik heb er altijd heel voorzichtig mee gespeeld. Hij is dan ook vrijwel onbeschadigd, maar die papieren stickers die er oorspronkelijk op zaten, waren natuurlijk niet bestand tegen mijn vingers. Op een gegeven moment heb ik die er dan ook helemaal afgepulkt.
“Op de achterspoiler staan opschriftjes Datsun en 240Z – veel te groot, maar toch leuk.”
Twee versies
Corgi bracht de Datsun 240Z tussen 1972 en 1977 uit in twee versies. ‘Mijn’ tweekleurige versie, oorspronkelijk met racenummer 46 en rood-wit-blauwe stickers met de naam John Morton – destijds coureur voor Datsun in Amerika. En onder artikelnummer 394 een geheel rode versie met startnummer 11, die de East African Safari Rally-auto voorstelt. Deze versie is overigens voorzien van een andere voorbumper, met vier mistlampen erop.
‘Wat is ie waard?’
Een van de vreselijkste vragen die je kunt stellen, want ik verzamel autominiaturen omdat ik dat leuk vind, niet om er rijk van te worden. En geldwaarde is heel persoonlijk. Maar goed, op het doosje van mijn model heeft heel lang een stickertje geplakt gezeten met een prijs van 7,95 gúlden. Nu zie je ze op internetsites voor prijzen tot ongeveer veertig euro voor een onbeschadigd exemplaar in een eveneens onbeschadigd doosje. Een goedkoop, beschadigd exemplaar restaureren is óók een optie.
“Ik heb er altijd heel voorzichtig mee gespeeld. Hij is dan ook vrijwel onbeschadigd, maar de papieren stickers waren natuurlijk niet bestand tegen mijn vingers.”