Dit is de AutoRAI Auto van het Jaar 2025!
Deze auto maakte het meeste indruk!
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Het jaar 2025 is voorbijgevlogen. Elke maand leek sneller te gaan. Aangezien 2026 in de startblokken staat, kijken we naar de auto die ons het meest wist te overtuigen. Met andere woorden: de AutoRAI Auto van het Jaar 2025. Welke auto is dat geworden? Hier het verlossende antwoord!
Geen eenvoudige klus
Een eenvoudige klus was het niet. Met de complete redactie van AutoRAI.nl hebben we uitgebreid gesproken over welke auto deze titel zou moeten krijgen. Welke auto’s werden er allemaal genoemd?
De Zeekr 7X bijvoorbeeld. Een familie-auto die met een 800V-boordnet extreem snel kan snelladen. En ook de Mercedes-Benz CLA kwam voorbij. Ook interessant, want tot wel 773 km (WLTP) rijbereik en DC-snelladen met een vermogen tot 320 kW. Oef, dat is niet misselijk hoor! We zijn ook gecharmeerd van de Smart #5: een elektrische SUV die veel value for money biedt. In hetzelfde rijtje kan de Xpeng G6. Die SUV kan in zijn nieuwste versie tot wel 451 kW snelladen en heeft ook een boordnet van 800V. En dat voor 42.000 euro. Niet slecht. Maar heel goedkoop willen we deze modellen niet bestempelen.
Ook leuk: de Renault 4 E-Tech Electric. Een leuke EV met retrolook en fijne rijeigenschappen. Ook leuk en een vleugje retro: de Hyundai Inster. Ondanks de compacte buitenmaten is het interieur van deze auto bijzonder goed doordacht en vooral lekker ruim. Een buitenbeentje in onze lijst wat de Kia PV5. Een slimme, next-gen bedrijfswagen die ook met reguliere zitplaatsen verkrijgbaar is. Goed en slim ontworpen. Zal ongetwijfeld een succes gaan worden.
De AutoRAI Auto van het Jaar 2025 is… – AutoRAI TV
Ook heel goed: de Kia EV3 en Skoda Elroq
En dan komen we uit bij de Kia EV3. Slim gebouwd, comfortabel en rijdt prettig. Niets mis mee. Hetzelfde geldt voor de Skoda Elroq: feitelijk een ingekorte Skoda Enyaq met een veel fijnere vanafprijs, zonder in te leveren op comfort en rijbereik. Niet voor niets zijn de Skoda Elroq en Kia EV3 een van de bestsellers van dit moment in Nederland.
Betaalbaar elektrisch vervoer
Op onze shortlist verscheen ook de BYD Dolphin Surf. Een uitstekende elektrische hatchback die te koop is vanaf 22.990 euro, maar de versie die je wil hebben is de Comfort. Die heeft namelijk een elektromotor met 156 pk en een actieradius tot 310 kilometer op een volle lading stroom (WLTP). Zonder meer een puike kleine EV, die met zijn uitstraling wellicht wat kopers afschrikt.
Ook de Leapmotor B10 wordt vast en zeker een klappertje. Wat veel auto voor je geld! Hier gaan Nederlanders van smullen, maar qua design steelt hij onze harten niet. Wel met zijn value for money. Maar er was een auto die onze redactie met zijn design, comfort, bouwkwaliteit, ruimte, scherpe prijs en value for money wél wist te raken. En dat is een auto die nog maar weinig mensen kennen.
AutoRAI Auto van het Jaar 2025: Firefly!
De AutoRAI Auto van het Jaar 2025 is de… Firefly, een model van zustermerk NIO. Wat een verdraaid handig en vooral goed gebouwde auto is dat!
Waarom wint de Firefly?
Waarom wint de Firefly? Dat heeft vooral te maken met value for money. Het is bizar wat je krijgt voor je euro’s in deze auto. En upgraden naar een duurdere versie is helemaal niet nodig. Feitelijk zit alles er al op wat je maar hebben wilt. Hij is ruim, extreem goed doordacht, comfortabel, heeft een goede frunk, kan snel laden, biedt prima prestaties en is ook nog eens heel mooi gebouwd. Bovendien is de Firefly een zogeheten Software Defined Vehicle (SDV). Dat houdt in dat deze auto gedurende zijn levenscyclus altijd kan worden verbeterd. Dat is vergelijkbaar met de oudste Tesla Model S’en. Die hebben nog steeds de nieuwste software aan boord. Hetzelfde principe geldt voor deze Firefly.
Deels Chinees, maar vooral een Europeaan
Oke, dus wij roepen een Chinees uit tot winnaar? Ja en nee. Op papier is dit inderdaad een Chinees automerk, maar de ontwikkeling van deze Firefly vond gewoon in Europa plaats, te weten in München. We hebben ook gesproken met het ontwikkelingsteam van deze auto, en dat waren hoofdzakelijk Duitsers. Deze Firefly is met het oog op de Europese markt ontwikkeld, alleen wordt hij gebouwd in China. In China is deze auto overigens niet aan te slepen. Het is er een regelrechte hit. Hij kost er ook omgerekend maar 16.000 euro. Koekoek! In Nederland is dat minimaal 29.900 euro, of je moest tijdens Black Friday – eind november, begin december – goed hebben opgelet. Op dat moment vroeg Firefly voor voorraadmodellen een bedrag van 24.900 euro. Voor dat geld had je helemaal een extreem goede deal. De Firefly scoort sowieso goed met zijn prijsstelling. Je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld. En ook nog een auto die heel goed scoort op diverse punten.
Prijzen van laag naar hoog
- BYD Dolphin Surf- vanaf 22.990 euro
- Hyundai Inster – vanaf 24.295 euro
- Leapmotor B10 56,2 kWh – vanaf 27.995 euro
- Firefly – vanaf 29.900 euro
- Renault 4 E-Tech Electric – vanaf 29.990 euro
- Skoda Elroq 52 kWh – vanaf 34.990 euro
- Kia EV3 – vanaf 36.995 euro
- Kia PV5 Passenger: vanaf 39.995 euro
- Mercedes-Benz CLA – 48.089 euro
- Smart #5 – vanaf 48.440 euro
- Zeekr 7X – vanaf 52.990 euro
De Firefly in het kort
Nog even heel snel wat feiten over de Firefly op een rij. Hij is gebouwd op een geheel nieuw TF1 platform dat specifiek voor BEV-toepassingen is ontwikkeld. De auto heeft een 41,2 kWh batterijpakket en een elektromotor met een vermogen van 105 kW en een maximumkoppel van 200 Nm. Daarmee accelereert de Firefly in 8,1 seconden van 0-100 km/u. Er is keuze uit de rijstanden Eco, Comfort en Sport.
Standaarduitrusting
Standaard zit er feitelijk alles al op en aan. Denk aan navigatie, een achteruitrijcamera, zesspaaks 18-inch lichtmetalen wielen, LED-verlichting voor en achter, verwarmbare stoelen met stoffen/pu bekleding, een verwarmbaar stuurwiel, een 7.1 Dolby Atmos sound system met 14 speakers, Waterfall Ambient Lighting sfeerverlichting, extra opbergruimte onder de voorstoel en een 3-fase 11 kW boordlader.
Als je kiest voor de Comfort-topversie, dan krijg je een panoramadak, een elektrische achterklep, een verlicht Firefly-logo, microvezelbekleding voor de stoelen, elektrisch bediende voorstoelen met ventilatie- en massagefunctie, tienspaaks 18-inch velgen en een slim geursysteem. Zaken die wij eigenlijk niet hebben gemist in de door ons gereden First Edition.
Garantie Firefly
Je krijgt ook nog 5 jaar tot 150.000 kilometer fabrieksgarantie op de auto, 96 maanden tot 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket en een anti-corrosiegarantie van 120 maanden. In principe is de batterij net als bij NIO-modellen wisselbaar, alleen zijn de accuwisselstations in Nederland daar niet op berekend. Die zijn dus alleen voor NIO toegankelijk. Heel veel zaken zijn bovengemiddeld goed, maar natuurlijk zijn er ook verbeterpunten.
Wat kan er beter?
- De bandenkeuze is niet optimaal, dat had Firefly beter kunnen doen. Liever ruilen we de Giti’s om voor rubber van Continental, Michelin, Pirelli of een ander goed aangeschreven bandenmerk.
- De ‘hoedenplank’ rammelt wat. Dit is ook een flexibel element, geen stevige plank.
- Je hebt geen reguliere snelheidsbegrenzer of normale cruise control, en dat is jammer: want de adaptieve cruise control werkt vrij nerveus en remt op merkwaardige momenten. Lijkt ons simpel in te bouwen via een over-the-air-update. Dus Firefly, zeker doen!
- Je kan ook niet heel laag zitten als bestuurder
- De besturing biedt niet heel veel gevoel, vooral rond de middenstand, maar onplezierig is het niet.
- De binnenspiegel kan niet heel ver naar beneden, een nadeel als je wat kleiner bent en wat dichter op het stuurwiel zit.
- Een warmtepomp heeft de auto niet, omdat het accupakket volgens Firefly uitstekend geïsoleerd in de auto ligt.
- En tot slot: een trekhaak monteren is niet mogelijk
Wat is er goed aan de Firefly?
- Hij is slechts 4 meter lang, maar de binnenruimte is enorm.
- De auto weegt 1.467 kg, relatief licht voor een BEV en dus gunstig voor je wegenbelasting
- De auto heeft ook een flinke wielbasis, waardoor hij aanvoelt als een soort mini-SUV.
- Je hebt een 92 liter grote frunk, daar heb je wat aan!
- Daarnaast heb je een 404 liter grote bagageruimte achter, klap de rugleuningen in 40/60 verhouding neer en er ontstaat 1.253 liter
- Op de achterbank kan je ook als volwassen uitstekend zitten.
- Er zitten verborgen opbergvakken onder de stoel van de bijrijder en onder de achterbank
- Het interieur geeft een echt huiskamergevoel
- Het materiaalgebruik is van uitzonderlijk hoog niveau, hetzelfde geldt voor de bouwkwaliteit. We durven dit zelfs premium te noemen.
- Het infotainmentsysteem met 13,2-inch touchscreen is een van de beste op de markt: snel, logisch en vooral fraai vormgegeven. Complimenten voor dit Aster softwaresysteem, alles steekt bijzonder logisch in elkaar.
- Het navigatiesysteem houdt ook rekening met laadstops onderweg
- Rijhulpsystemen kan je eenvoudig de mond snoeren met een simpele swipe en druk op de knop, alleen de rijstrookassistent uitschakelen vergt nog een eenvoudige extra handeling in het menu.
- De auto heeft onafhankelijke MacPherson-voorwielophanging en een 5-link constructie voor de achteras: uniek in dit segment! Hij stuurt daarom heel volwassen.
- Ook leuk: achterwielaandrijving en 143 pk. En ESP kan deels uit.
- Je krijgt een 41,2 kWh LFP accupakket en een range van 330 kilometer (WLTP)
- De auto kan 100 kW DC snelladen
- Vehicle to load: check!
- 3-fase 11 kW boordader: ook check!
- Je hebt keuze uit one-pedal-driving tot stilstand of normaal rijden: goed dat je kan kiezen
- De auto heeft een gunstig energieverbruik, ook bij lagere temperaturen. 15 kWh per 100 kilometer is uitstekend haalbaar.
- Verder valt de extreem kleine draaicirkel van 9,4 meter op
- Veilig is de auto ook: 7 airbags, heel veel rijhulpsystemen en toepassing van extra sterk staal en aluminiumlegeringen
- En Firefly komt zijn belofte na door de auto regelmatig te updaten: in de nieuwste update is bijvoorbeeld ook batterijvoorverwarming toegevoegd.
Veel nieuwkomers in 2026!
Kortom: heel veel sterke punten en om die reden – kijkend naar value for money – bestempelen wij deze Firefly als de AutoRAI Auto van het Jaar 2025. Ook 2026 wordt een bijzonder interessant autojaar! In dat jaar maken we bijvoorbeeld kennis met de nieuwe Renault Twingo, Skoda Epiq, Volkswagen ID.Polo, Cupra Raval, Kia EV2, Smart #2 (opvolger Fortwo) en de Porsche Cayenne. Andere nieuwkomers zijn de Nissan Juke, Honda Super N en Honda 0-familie, Lexus ES, de nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio, BMW 3 Serie, BMW iX3, Leapmotor B03X en B05 en Hyundai IONIQ 3. En wat denk je van Jaguar? Dat merk schijnt in 2026 ook weer van zich te laten horen.
Een fantastisch 2026 toegewenst!
Kortom: die auto’s wil je niet missen! Blijf ons dus vooral volgen! Een geweldig 2026 toegewenst namens het complete team en we zien elkaar in 2026!