Autoportret: de BMW 130i Challenge Rallyauto van Hank
"Over een jaar wil ik kampioen zijn in de 130i Challenge-klasse"
In de rubriek ‘Autoportret’ van AutoRAI.nl leren we eigenaren kennen van bijzondere auto’s. In dit artikel spreken we met Hank Melse. Waar komt de passie voor rallyrijden vandaan? En wat zijn zijn doelen in de rallysport?
BMW 130i Challenge
De BMW 130i Challenge rallyauto is speciaal ontworpen voor rally- en race-evenementen en beschikt over indrukwekkende specificaties. De auto wordt aangedreven door een 3,0-liter zescilinder benzinemotor met een vermogen van 265 pk en 315 Nm koppel. De auto heeft achterwielaandrijving en is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak die is aangepast voor de rallysport. De auto zelf is uiteraard ook helemaal aangepast voor het rallyrijden en beschikt onder meer over een ander stuur, kuipstoelen en een FIA-goedgeeurde rolkooi.
Hydraulische handrem
De BMW 130i heeft verder een hydraulische handrem. Voor de fotoshoot werd de auto even naar buiten gereden, waarna er een 180 graden-draai volgde dankzij die hydraulische handrem en de rijkunsten van Hank. De BMW 130i Challenge rallyauto is ook voorzien van een volledig aangepast sportonderstel, speciaal afgestemd op de capaciteiten van de auto. Genoeg over de auto zelf. Het is tijd om Hank zelf aan het woord te laten.
Waar komt je autopassie vandaan?
“Van jongs af aan ben ik al bezig met auto’s en alles wat daar bij komt kijken. Ik heb heel erg veel gekart vroeger, met huurkarts. Ik was ook altijd bezig om in de omgeving van huis met allerlei soorten voertuigen te racen over gras en zandpaden. Al toen ik een kind was, was ik een echte snelheidsduivel. Ik begon met driften op circuits zoals Weeze Airport op mijn zestiende. Mijn vader was ook altijd bezig met auto’s, Porsches om precies te zijn. Hij rijdt mee in de historische rallyklasse.”
Waarom heb je gekozen voor de rallysport en niet voor het meer populaire circuitrijden?
“Na een aantal jaar driften in een competitie begon dat voor mij te vervelen. Bij het driften krijg je punten voor de stijl en voor hoe je de drifts uitoefent, net als bij kunstschaatsen. Je rijdt ook vaak op dezelfde banen. Het werd op een gegeven moment teveel van hetzelfde, dus het werd tijd voor wat anders. Ik heb vroeger veel gereden met allerlei voertuigen over weilanden en zandpaden, dus de keuze voor de rallysport was snel gemaakt. Ik vind vooral de samenwerking met de navigator heel erg leuk. Rallyrijden is een echte teamsport, met veel afwisselende parcoursen. Er is ook afwisseling tussen de ondergronden waarop je rijdt en dus is het belangrijk om een goede bandenstrategie te hebben.”
Waarom heb je gekozen voor een BMW 130i Challenge als rallyauto?
“Nadat de keuze was gemaakt om rally te gaan rijden, hebben we onze licentie gehaald met een Peugeot 206. Toen de licentie binnen was, begon de zoektocht naar een geschikte rallyauto. We hebben gekeken naar verschillende soorten auto’s, waarna we uitkwamen op een Opel Manta. De keuze was zo goed als gemaakt, toen rallyrijder en professioneel preparateur Jan Nijhof crashte met een BMW 130i Challenge rallyauto. Jan Nijhof besloot na de crash om zijn auto te verkopen. We besloten om de auto over te nemen en zodoende begon het rallyavontuur in de 130i Challenge rallyklasse, samen met navigator Joep. De 130i Challenge is een hele leuke klasse, want alle acht rallyteams hebben in grote lijnen dezelfde auto. Rallypreparateur Jan Nijhof helpt ons hier en daar nog wel eens met de auto en met de fijne kneepjes van het vak.”
Wat komt er na de 130i Challenge rallyklasse?
“Ik wil eerst deze klasse winnen”, begint Melse. “Ik wil eerst deze klasse uitspelen en daarna pas kijken naar andere leuke rallyuitdagingen. Wanneer we door zouden willen naar een andere klasse dan ga je naar de snelle R5 rallyauto’s met viercilinder turbomotor. Deze klasse is financieel gezien wel heel duur. Een betaalbaarder alternatief voor de 130i Challenge klasse is de GR Yaris Cup klasse. Deze auto’s zijn op het asfalt slomer, maar op onverhard terrein een stuk sneller dankzij onder andere de vierwielaandrijving.”
Wat is je beste prestatie tot nu toe in het rallyrijden? En waar wil je staan over een jaar?
“In ons debuutjaar in de 130i Challenge rallyklasse zijn we derde geworden van de acht deelnemende teams, dat was een hele mooie prestatie voor ons eerste seizoen. Ook wonnen we de Dwarsliggerstrofee, dit is een trofee voor het creëren van het meeste spektakel. Over een jaar wil ik kampoen zijn in de 130i Challenge rallyklasse. Op een aantal proeven waren we al sneller dan de concurrentie en we hebben het afgelopen jaar veel geleerd.”
Mocht je de rallyavonturen van Hank en Joep willen volgen kun je een kijkje nemen op www.instagram.com/adrenalineracers.
Fotografie: YN Automotive