Rijden met een hengst, kat of ezel
30 automodellen met dierennamen
Iedereen kent de lelijke eend, de kever en de snoek. Maar er zijn ook talloze andere modellen die naar dieren zijn vernoemd. Dit zijn enkele voorbeelden.
Spider
Vooral Italiaanse autofabrikanten noemden en noemen hun open sportauto’s Spider. Er zijn diverse modellen van onder meer Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lamborghini en Maserati met de naam of toevoeging Spider. Maar ook NSU had beginjaren zestig een (Wankel) Spider en Renault een Sport Spider.
Panda
De evergreen Fiat Panda (1980 tot nu) is heel wat sympathieker dan de beer waarnaar hij is vernoemd.
De schorpioen en het prairiepaard
Ford maakte gretig gebruik van dierennamen. Iedereen kent de Fords Scorpio (schorpioen) en Mustang (wild prairiepaard). De Ford Puma was een leuk sportautootje op basis van de Fiesta, die van 1997 tot en met 2002 in productie was. En Ford bouwde ook jarenlang de Cougar – een Amerikaanse ‘sportauto’ en grote broer van de Puma. Al vanaf 1967 verkocht Ford het type Cougar, maar dan onder de merknaam Mercury. Dat model zal de vijftigers onder ons aanspreken omdat we allemaal wel met het speelgoedautootje van Matchbox hebben gespeeld.
Ford kan er wat van
Andere typenamen van Ford: Thunderbird (dondervogel), Bronco (wild paard), Falcon (valk) en Taurus (stier).
‘Wat blijft er over als een Opel Manta verbrandt?
De Opel Manta uit de jaren zeventig was een fraaie coupé met de techniek van de Opel Ascona. Het tweede model van de Manta had in de jaren tachtig een goede reputatie in de rallysport. Maar in Duitsland ontstond het fenomeen Mantawitz (Manta-mop). Bijvoorbeeld: ‘Wat blijft er over als een Opel Manta verbrandt? Antwoord: een gouden kettinkje en een huilende kapster.’ Voor de New Kids was de Manta dus een perfecte keuze.
Kleurspoeling
Een andere Opel-met-dierennaam is de Tigra (tijger), een kek coupétje voor veelal oudere dames met een kleurspoeling. Van de tweede Tigra kan het dak open, maar dat is niet goed voor je kapsel.
De vos of de wolf
Volkswagen introduceerde in 2005 de Fox (vos), een Braziliaans model dat de Lupo (wolf) verving. Concerngenoot Porsche maakt voor de Cayman (kaaiman) gebruik van een dierennaam.
Stierenrassen
Lamborghini gebruikt voortdurend dierennamen: Murciélago (vleermuis), Gallardo, Miura en Huracán (stierenrassen of namen van beroemde stieren).
Het Verre Oosten
Ook Hyundai had een Pony. Met dit uiterst conservatieve model maakte het merk in 1979 zijn opwachting in Nederland en België.
Frans voor ‘slak’
Een ander licht bedrijfsautootje was de Nissan S-Cargo – ‘escargo’ is Frans voor ‘slak’. De traagheid van het bestellertje (1989-1991) viel best mee, want hij was gebaseerd op de Nissan Sunny. Het feit dat de fabrikant voor zijn eigen product een weinig flatteuze naam koos, woog minder zwaar dan de link met de vorm van de auto. Die was namelijk geïnspireerd op de Besteleend.
Van 1957 tot 2002 had Nissan altijd wel een middenklassemodel genaamd Bluebird (Amerikaanse blauwe lijster) in het gamma.
Ook een jonge hengst gezien?
Mitsubishi noemde in de beginjaren zeventig in Europa zijn modellen Colt (jonge hengst), dus je had de Mitsubishi Colt Lancer en Colt Galant. De compacte Colt Lancer was succesvol in de Safari Rally. Tegenwoordig is de Colt een compact model. Over de typenaam Starion gaat het verhaal dat het Stallion (hengst) had moeten zijn, maar door een foutje in de communicatie (hebben Japanners ook moeite met de uitspraak van de r en de l?) is het toch Starion geworden.
Populaire gazelle
De naam Gazelle was in de auto-industrie vrij populair, want niet alleen de gelijknamige Nederlandse fietsenfabriek maakte een bestelautootje met die naam, ook Singer gebruikte de naam voor diverse modellen. Het Indiase Standard – een nakomeling van het Engelse Standard-Triumph-concern – noemde zijn versie van de Triumph Herald die het in Madras maakte, Gazel.
Minx
Hillman – concerngenoot van onder meer Singer – bracht in de jaren zestig de Minx (kat) op de markt.
Militair
Op basis van de Mini ontwikkelde BMC in de jaren zestig de Moke (ezel), een militair voertuigje, dat stapelbaar moest zijn en aan een parachute uit een vliegtuig kon worden gedropt. Een militaire carrière was voor de Moke niet weggelegd, maar als strand- en vakantieautootje ken je hem wel.
DAF Pony
Ook de DAF Pony was oorspronkelijk bedoeld als militair voertuigje. Het was door het verplaatsbare stuur ook van opzij of aan de achterzijde bestuurbaar. Ook dit militaire pad liep dood en de Pony verscheen halverwege de jaren zestig in een oplage van ongeveer zevenhonderd als licht bedrijfsautootje op basis van de DAF 44.
Kameel
Citroën bracht de Méhari (kameel) op de markt, een terreinautootje op basis van de 2 CV en vergelijkbaar met de Moke. Hij was verkrijgbaar van 1968 tot 1988 en werd wél door het Franse leger en de Gendarmerie ingezet. Zijn eenvoudige carrosserie was van een bijzonder plastic: ABS. Als het gescheurd was of er was een stuk uit de carrosserie geslagen, dan kon je een deel van het plastic met verdunner vloeibaar maken en de schade herstellen. Niet helemaal zelfherstellend, maar je kon een heel eind komen.