Fotoreportage: een unieke Porsche Gulf-combo – 911 (1966) en 911 Targa (2018)
Porsche PTS-kleur ‘Gulf blue’
Een bijzonder gezicht, twee totaal verschillende Porsches gehuld in dezelfde opvallende kleurtint Gulf blue. Het gaat hier om de 991.2 Targa uit 2018 en de 911 uit 1966. Redacteur en huisfotograaf Yannick zocht ze op.
Gulf blue
Een opvallende overeenkomst tussen deze twee wagens is uiteraard de kleur die ze beide sieren: Gulf Blue. De bijzondere tint van Porsche is inmiddels synoniem geworden met het merk en roept vaak beelden op van legendarische raceauto’s uit de jaren zestig en zeventig. De kleur staat bekend om zijn diepe blauwe tint en wordt in de racerij vaak gebruikt in combinatie met een oranje streep die refereerde aan het olie- en brandstofmerk Gulf.
Porsche 911 Targa
De Porsche 911 Targa, ook wel bekend als de 991.2 onder autokenners, maakte zijn debuut in 2016. Dankzij het opvallende Targa-dak is het een ware blikvanger. Onder de motorkap van dit krachtige voertuig huist een indrukwekkende 3,0-liter zescilinder boxermotor, goed voor een vermogen van 370 pk. Met deze brute kracht weet de 991.2 Targa in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en heeft hij een indrukwekkende topsnelheid van 291 km/u.
Een klassieke 911
De klassieker op de foto is een Porsche 911 uit 1966. Een tijdloze klassieker. Of zeg maar gerust een icoon in de autogeschiedenis. Standaard is de 1966 911 uitgerust met een 130 pk sterke 2,0-liter zescilinder boxermotor. Goed voor een 0-100-tijd van 8,5 seconden en een topsnelheid van 211 km/u.
Wolf in schaapskleren
De 911 in kwestie wijkt duidelijk af van de standaardconfiguratie. De auto is volledig aangepast voor rallydoeleinden. Het onderstel is vervangen, waardoor zelfs de meest uitdagende verkeersdrempels zonder enige moeite kunnen worden overwonnen. Tijdens de fotoshoot werd dit al snel duidelijk toen de 911 Targa soepel achterbleef in de binnenspiegel na het nemen van een aanzienlijke verkeersdrempel.
Daarnaast heeft hij een flinke motorupgrade gekregen. De motorinhoud is vergroot naar 2,7-liter. Met zes gaskleppen, één voor elke cilinder, kan elke cilinder afzonderlijk van brandstof worden voorzien, waardoor het maximale vermogen uit de motor wordt gehaald. Mede hierdoor is het vermogen van de auto verdubbeld tot 260 pk, waardoor deze klassieke 911 een echte wolf in schaapskleren is.