
Een auto importeren uit het buitenland: zoveel scheelt het
Is het echt zo voordelig?

Interesse in een nieuwe auto? Dan mag je steeds dieper in de buidel tasten. De BPM stijgt al jaren en het einde lijkt nog lang niet in zicht. Veel autokopers importeren daarom jonge auto’s met een lage kilometerstand uit het buitenland. Naar verluidt kan dat zomaar duizenden euro’s BPM schelen, maar is dat echt zo? We nemen de proef op de som!
BPM: wat is het ook alweer?
De Belasting van Personenauto’s en Motorvoertuigen betaal je in Nederland bij aanschaf van een nieuwe auto. Deze aangeschafbelasting wordt met behulp van de WLTP-meetmethode berekend aan de hand van de CO2-uitstoot. Er is de laatste jaren veel commotie rondom de (in Europa unieke) BPM-constructie. Dankzij de invoering van de WLTP-cyclus in 2018 blijft de BPM op nieuwe auto’s stijgen, waardoor deze in Nederland een stuk duurder zijn dan in de omringende landen.
De BOVAG en RAI Vereniging pleiten voor een eerlijke belastingconstructie, maar vooralsnog lijkt er niets te veranderen. Het gevolg is dat het wagenpark in Nederland snel verouderd, de verkoop van nieuwe auto’s daalt, en de import en verkoop van occasions floreert.
Voordeel bij oudere auto’s
Bij het importeren van een jong gebruikte auto moet er ook BPM betaald worden. Daarbij wordt er rekening gehouden met een afschrijvingspercentage: hoe ouder de auto en hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de BPM. Bij auto’s die minimaal drie maanden oud zijn en 2.000 kilometer hebben gelopen is er al een klein prijsverschil merkbaar. Dat prijsverschil is via de Online BPM calculator bij Dasimport te berekenen. Let er wel op dat jongere auto’s met lagere kilometerstanden door de Belastingdienst Douane nog steeds als nieuw worden bestempeld. Op dat moment moet hetzelfde BPM-bedrag als bij een nieuw, in Nederland gekochte auto betaald worden. Let er verder ook op dat er in Nederland een hoger BTW-tarief geldt dan in Duitsland (21% versus 19%).
Hoe werkt het?
Tijd om de proef op de som te nemen. Via de bekende Nederlandse autoverkoopwebsites zoeken we naar een van de populairste importauto’s: de Volkswagen Golf. Om het verschil tussen de Nederlandse en geïmporteerde auto zo duidelijk mogelijk te maken kiezen we voor de GTI-versie, die zijn qua uitvoering en opties vaak zeer compleet. In Nederland valt ons oog op een origineel Nederlands exemplaar bij een Volkswagen-dealer. De GTI is van februari 2017 en heeft 28.500 kilometer op de teller. Hij is voorzien van een DSG-transmissie, metallic lak, standaard 17-inch lichtmetalen wielen en een klein infotainmentsysteem. De auto staat voor 29.840 euro te koop.
Luxer uitgerust, lagere prijs
Via Dasimport.nl vinden we ook een Golf GTI uit februari 2017 bij een Duitse Volkswagen-dealer. Dit exemplaar heeft 33.507 kilometer op de teller staan en is een zogenoemde Performance-versie met 245 pk. De auto heeft 18-inch lichtmetalen wielen, een panoramisch schuif/kanteldak, bi-xenon koplampen en een rijker aangekleed interieur. Voor deze Duitse Volkswagen Golf GTI ben je inclusief BPM, BTW en importkosten 25.724 euro kwijt. Een prijsverschil van iets meer dan 4.000 euro.
Wat is het voordeel?
Is het importeren van een auto uit Duitsland dan echt zo voordelig? Dat ligt echt aan de auto die je zoekt. In Duitsland is het aanbod van jong gebruikte auto’s veel groter. Houdt er daarbij wel rekening mee dat bepaalde uitrustingsniveaus kunnen afwijken. Wil je echt profiteren van een prijsverschil dan loont het vooral om uit te kijken naar minimaal één jaar oude auto’s. Bij jongere exemplaren is het prijsverschil marginaal. Desalniettemin loont het altijd om tijdens je zoektocht ook een blik op de Duitse automarkt te werpen. Via de bekende verkoopsites is heel erg makkelijk om aantrekkelijke Duitse auto’s te vergelijken. Vervolgens kunnen importbedrijven zoals Dasimport.nl het invoertraject eenvoudig uit handen nemen. Voor je het weet staat het exemplaar dat jij zoekt bij jou voor de deur.
Lees ook: Kabinet overweegt opnieuw BPM-verhoging