Auto-abonnement grijs gebied: auto ‘leasen’ zonder BKR-registratie, hoe kan dat?
Wint het auto-abonnement van private lease?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het auto-abonnement rukt op in Nederland. Een interessante ontwikkeling, want in tegenstelling tot private lease blijft een BKR-registratie bij een auto-abonnement uit. Dat is best opvallend, want een auto-abonnement lijkt in vele opzichten sterk op private lease. Toch zijn er verschillen.
BKR-registratie en auto-abonnement
Wacht heel even… BKR-registratie? Dat behoeft wat uitleg. Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft inzicht in alle leningen die in Nederland zijn versterkt. In dit systeem registreren kredietaanbieders leningen boven 250 euro die langer dan 1 maand lopen. BKR registreert ook zakelijke leningen waarvoor iemand persoonlijk aansprakelijk is. Een auto-abonnement is formeel gezien geen lening.
Private lease
Iemand die een auto via private lease rijdt, krijgt een BKR-registratie. Want de overeenkomst is vaak voor minimaal 12 maanden, hoewel een looptijd van 48 of zelfs 60 maanden gebruikelijker is. Met private lease betaal je een vast maandbedrag inclusief verzekering, belasting en onderhoud. Je moet alleen zelf tanken of laadkosten betalen.
Haken en ogen
Dat klinkt best verleidelijk, maar private lease heeft ook haken en ogen. Een private leasecontract is namelijk sterk van invloed op de hoogte van je hypotheekaanvraag. Met private lease is het goed mogelijk dat je tienduizenden euro’s minder kan lenen. Dat komt omdat banken kijken of je al financiële verplichtingen hebt. Banken checken hiervoor het BKR-register. Daarnaast is er bij private lease sprake van kilometerbeperking. Je mag per jaar maar een vooraf afgesproken aantal kilometers afleggen. Ga je over die grens heen, dan moet je bijbetalen.
Populariteit van private lease neemt af
Sinds de komst van het auto-abonnement neemt de populariteit van private lease af. Hoe kan dat? Want een auto-abonnement is kort door de bocht niets meer dan een verkapte vorm van private lease, waarbij de aanbieder van het abonnement een ander risico neemt. Het principe is in grote lijnen gelijk, want de gebruiker betaalt per maand een vast bedrag, inclusief service en onderhoud, dekking voor slijtage, wegenbelasting (indien van toepassing), een uitgebreide verzekering en nog veel meer. Je betaalt als gebruiker alleen zelf de brandstof of energie en eventuele verkeersboetes.
Auto-abonnement
Dat komt verdacht veel in de buurt van private lease, toch? Er is wel een groot verschil. Met een auto-abonnement krijg je geen BKR-registratie. Een auto-abonnement is vaak al na 1 maand opzegbaar, maar in de praktijk rijden mensen vaak tot wel twee jaar met een auto. Mensen betalen in dat geval dus 24 maanden lang een vast bedrag per maand. Dat zonder BKR-registratie. Niet verwonderlijk dus dat private lease aan populariteit inlevert en het auto-abonnement wint aan populariteit.
Waarom geen BKR-registratie met auto-abonnement?
Het auto-abonnement is nog vrij nieuw en voor de Nederlandse wet grijs gebied. Omdat er geen sprake is van een private leasekeurmerk, is die BKR-registratie niet nodig. Een auto-abonnement is op papier ook geen leaseconstructie. Private lease gaat vrijwel altijd via een leasemaatschappij. Een auto-abonnement is vaak van de fabrikant zelf, dus zonder tussenkomst van een leasemaatschappij. De optie om de auto over te nemen aan het einde van het contract – zoals bij private lease wel het geval is – wordt bij een auto-abonnement nooit aangeboden. De auto wordt bij een abonnement ook alleen op eigen naam geregistreerd. Bovendien zijn de algemene voorwaarden ook net even anders. Mogelijk veranderen deze regels in de nabije toekomst, maar vooralsnog hoeft iedereen die kiest voor een auto-abonnement niet te vrezen voor een BKR-registratie.
Omdat de fabrikant eigenaar blijft van de auto – en je ook geen eigenaar kunt worden aan het einde van het contract – wordt het auto-abonnement niet gezien als een lening. Het auto-abonnement heeft nog een voordeel: want de kilometers die je mag afleggen, liggen stukken hoger dan bij private lease.
Een voorbeeld
Bij Volvo – een van de aanbieders van een auto-abonnement (Care by Volvo) – is het bijvoorbeeld mogelijk om een kilometerpakket te selecteren tot 65.000 per jaar. Bij extra gereden kilometers betaalt de gebruiker dan 0,13 eurocent per kilometer. Als de gebruiker minder kilometers maakt, volgt er een verrekening. Bovendien kan het pakket elke maand aangepast worden, naar boven en naar beneden.
Naast Volvo bieden al meer fabrikanten auto-abonnementen aan. Denk aan Lynk & Co, Polestar en Skoda. Elke maand komen daar nieuwe aanbieders bij.