Nieuwe Audi TT: boordevol innovatie
Voor de lancering van de nieuwe Audi TT nodigde het Duitse merk de Nederlandse pers uit voor een uitgebreide workshop. De coupé vertoont weliswaar veel overeenkomsten met zijn iconische voorganger, maar toch is er veel veranderd. De auto moest lichter en minimalistischer worden voor nog meer focus op de bestuurder.
Bij de nieuwe Audi TT staat de bestuurder nog nadrukkelijker centraal. Ten opzichte van de vorige generatie is werkelijk alles verwijderd wat overbodig is en voor afleiding kan zorgen. Het resultaat is een lichtere auto zonder poespas. Het mooiste voorbeeld hiervan is de Virtual Cockpit. In de middenconsole ontbreekt elk spoor van een beeldscherm, want het digitale instrumentenpaneel heeft een dubbelfunctie. Het toont alle gebruikelijke tellers zoals de snelheidsmeter en de toerenteller, maar functioneert ook als navigatie- en multimediasysteem. De bestuurder bedient de Virtual Cockpit via knoppen op het stuurwiel of via de MMI-besturing. Audi heeft bovendien de MMI-controler verder geoptimaliseerd voor extra bedieningsgemak. De Nederlander Edwin Ollefers is coördinator ‘Interface-design’ bij Audi en speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het interieur. “Het draait allemaal om de beleving van de bestuurder. Zo zijn de draaiknoppen van de (stoel)verwarming in de ventilatoren geïntegreerd. De plaatsing van de knoppen is niet de meest gebruikelijke, maar het draagt wel bij aan de beleving in het interieur. Het voegt emotie toe.” Geen onnodige lijnen De eerste generatie van de TT was de reden voor Jürgen Löffler, Senior Designer van het exterieur, om vijftien jaar geleden bij Audi te solliciteren. Met trots vertelt hij over het ontwerp van de nieuwe TT: “We hebben de auto een stuk moderner en sportiever ontworpen, terwijl de iconische uitstraling van de oude TT is behouden. Het is nu een echte sportauto geworden.” Ondanks de moderne uitstraling is het volgens Löffler een tijdloos design: “Als je naar de eerste generatie TT kijkt, is het zelfs na zestien jaar nog een mooie auto. We wilden de nieuwe TT ook een ‘long life design’ meegeven, zodat het over zestien jaar nog steeds een mooie auto is. Dat is maar goed ook, aangezien van de eerste en tweede generatie gezamenlijk meer dan 500.000 exemplaren zijn verkocht en ze voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwenen zijn.” Löffler gaat verder: “Het exterieurontwerp is zo minimalistisch mogelijk. Er mochten geen onnodige lijnen over het carrosserie lopen. Neem bijvoorbeeld de achterspoiler die geen sluitingslijn lijkt te hebben omdat we hierin het remlicht hebben verwerkt.” Optimaal lichtbeeld In de verlichting komt weer de focus op de bestuurder terug. Negentig procent van alle informatie die de bestuurder tot zich neemt, komt uit zicht. Daarom is de nieuwe Audi TT voorzien van zogenoemde Matrix led-verlichting. De koplamp bestaat uit 25 losse matrix-leds die individueel gedempt worden bij tegemoetkomend verkeer. Zo schijnt de lichtbundel om de tegenligger heen om de bestuurder te allen tijde optimaal zicht te bieden. Op dieet De minimalistische aanpak draagt bij aan het gunstige gewicht van de auto. Door het gebruik van aluminium en hoogwaardig staal in de carrosserie wist Audi het gewicht verder te verlagen. De motor, het uitlaatsysteem, de aandrijflijn en de remmen zijn ook lichter gemaakt. De nieuwe TT is hierdoor maar liefst 160 kilo lichter dan de eerste generatie. Bovendien is de coupé 25 procent stijver dan zijn voorganger. Voor quattro-vierwielaandrijving is nieuwe soft- en hardware ontwikkeld. Dit alles komt de rijeigenschappen van de Audi TT volledig ten goede, waar het bij een sportieve, bestuurdergerichte auto uiteindelijk om draait.