Audi R8 V10 Plus: baas boven baas
De nieuwe R8 V10 Plus! Snellere Audi’s dan deze kun je momenteel niet kopen.
Audi introduceert met de nieuwe Audi R8 de allersnelste productieauto ooit in de geschiedenis van het merk. Geen enkel ander sportmodel van Audi heeft zoveel affiniteit met het circuit. De Audi R8 LMS – de nieuwe GT3 raceauto – is tegelijk ontwikkeld. Daardoor hebben de productie Audi R8 en zijn autosportafgeleide versie qua prestaties aanzienlijke vooruitgang geboekt dankzij de nauwe samenwerking tussen de race engineers, autosportspecialisten en designers. De naakte cijfers spreken boekdelen: 0-100 km/u in 3,2 seconden, 0-200 km/u in 9,9 seconden, een top van 330 km/u. Dat alles is mogelijk dankzij een 5,2-liter V10 die in de Audi R8 V10 Plus maximaal 449 kW/610 pk levert. Er is ook een iets minder krachtige versie. De tiencilinder levert dan van 397 kW/540 pk.
Ook zuiniger
Audi claimt voor de nieuwe R8 een tot dertien procent lager verbruik, onder meer dankzij geavanceerde technologieën als Cylinder on Demand (CoD). Dit systeem schakelt vijf cilinders uit bij rustig rijden om brandstof te besparen. Ook een start-stopsysteem en een nieuwe vrijloopfunctie bij gas los leveren verbruiksvoordeel. En het lage gewicht is een pre. De R8 V10 Plus weegt slechts 1.555 kg dankzij een van aluminium en carbon gemaakte body (Audi Space Frame). Een nieuw ontwikkelde (water)gekoelde quattro-vierwielaandrijving. Het autosport-DNA van de nieuwe Audi R8 uit zich onder andere in de ophanging, met dubbele aluminium wishbones. Voor de R8 V10 plus is de afstelling extra sportief, terwijl elektronisch gestuurde schokdempers (Audi magnetic ride) voor beide uitvoeringen beschikbaar is. Virtueel instrumentarium De Audi virtual cockpit is op basis van individuele voorkeuren instelbaar en laat alle informatie via 3D-weergave zien. Indien gewenst kan het scherm aangepast worden naar enkel een grote toerenteller met aanvullende meters voor zaken als de bandentemperatuur en het actuele koppel. MMI navigatie plus met MMI touchscreen is standaard voor de nieuwe R8. De R8 V10 is er vanaf 222.300 euro. Voor de krachtiger ‘Plus’ versie tel je minimaal 250.900 euro neer.