Audi R8 ook met elektrische aandrijving
Audi heeft geen kapriolen uitgehaald met het design van de tweede generatie R8. Het merk heeft zich vooral geconcentreerd op de techniek en het interieur van de fonkelnieuwe sportwagen. De prestaties zijn uiteraard van nóg hoger niveau. Opvallend is de aankondiging van een elektrische variant.
De nieuwe Audi R8 neemt afscheid van de V8-motor en is vanaf nu alleen leverbaar met V10-krachtbronnen met een inhoud van 5,2 liter. In de standaardversie bedraagt het vermogen 397 kW (540 pk). De Audi R8 V10 Plus – te herkennen aan de vaste achterspoiler – is 449 kW (610 pk) sterk.
Quattro
De sportwagen van Audi is standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De aandrijfkrachten kunnen in extreme gevallen 100 procent naar de voor- of achteras kan worden gestuurd voor optimale tractie onder alle omstandigheden. De sterkste uitvoering sprint van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en bereikt een top van 330 km/u. De Audi R8 maakt volop gebruik van aluminium en met carbon versterkte kunststoffen (CFRP). De V10 Plus weegt daardoor 1.454 kilo, ofwel 50 kilo minder dan zijn voorganger.
R8 e-tron
Op termijn volgt de elektrisch aangedreven Audi R8 e-tron met twee zeer krachtige elektromtoren. Samen leveren ze 340 kW (462 pk) en 920 Nm trekkracht, goed voor een sprint van nul naar honderd in minder dan vier seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als je het rustig aan doet, is met een volle accu een actieradius van zo’n 450 kilometer mogelijk. Audi levert de R8 standaard met full-led koplampen, een volledig digitaal instrumentarium (Audi Virtual cockpit) en MMI navigatie. Zeer geavanceerde laserkoplampen zijn optioneel. De levering start komende zomer.