Audi Q8 e-tron: zelfde recept, betere ingrediënten
Aanzienlijke toename in actieradius
De Audi e-tron was het eerste volledig elektrische productiemodel van Audi. Toen hij net uitkwam volstond een typeaanduiding zonder verdere toevoeging, maar inmiddels heeft de e-tron er wat broertjes bij gekregen. Daarom heet hij vanaf nu Q8 e-tron, maar er is meer dan alleen een naamswijziging.
Facelift
Audi grijpt de naamswijziging naar Q8 e-tron aan om enkele wijzigingen door te voeren op het model. Dat begint vooraan bij de grille, die – afhankelijk van de gekozen uitvoering – deels in de carrosseriekleur of zilverkleurig is uitgevoerd en waarvan het bovenste gedeelte een vlak paneel is. Boven dat paneel zit een ledstrip die dient als een soort extra spotlight voor het Audi-logo vooraan.
Overigens verdient dat Audi-logo het wel even om in de spotlights te staan, want het is namelijk de eerste keer dat het merk zijn nieuwe tweedimensionale logo op het exterieur van een model aanbrengt. Aan de achterkant van de Q8 e-tron blijft er meer bij hetzelfde, afgezien van een licht gewijzigd inzetstuk in de achterbumper en het lettertype van de modelaanduiding. Audi stapt namelijk over op een nieuw, slanker lettertype voor al zijn modellen en de Q8 e-tron mag het spits afbijten.
Meer actieradius voor Audi Q8 e-tron
Sinds de introductie van de eerste e-tron is er veel gewijzigd op de EV-markt. Zeker in de top doe je met een actieradius van circa 400 kilometer echt niet meer mee. Gelukkig gaat het basismodel, de Q8 e-tron 50, er al aardig op vooruit. Die krijgt namelijk een accupakket met een nettocapaciteit van 89 kWh in de bodem en twee krachtigere elektromotoren met een systeemvermogen van 340 pk. Daarmee komt de Q8 e-tron 50 voortaan 491 kilometer ver op één acculading, de Sportback is dankzij zijn gestroomlijndere carrosserie zelfs nog iets efficiënter en haalt 505 kilometer uit hetzelfde accupakket. Ter vergelijking: voorheen was die actieradius krap 300 kilometer.
Boven de Q8 e-tron 50 staan nog twee versies: de Q8 e-tron 55 en de SQ8 e-tron. De Q8 e-tron 55 heeft een vermogen van 408 pk en een accupakket met een nettocapaciteit van 106 kWh, waarmee hij 582 kilometer op één acculading moet kunnen halen. De Sportback schopt het zelfs tot 600 kilometer. Voor de SQ8 e-tron ligt de actieradius dankzij zijn drie elektromotoren (503 pk) wel wat lager. Die ligt namelijk op 494 kilometer voor de SUV en 513 kilometer voor de Sportback.
Andere verbeteringen
De hogere actieradius is niet alleen te danken aan een groter accupakket, maar ook aan een verbeterde aerodynamica. Zo heeft de Q8 e-tron een cW-waarde van 0,27 (was: 0,28) en is de Sportback zelfs nog gladder (0,24 t.o.v. 0,26). Die verbetering is te danken aan extra luchtgeleiders rondom de wielkasten en afsluitbare shutters in de grille. Ook verbeterde Audi de efficiëntie van de elektromotoren, waardoor ze minder stroom verbruiken.
Marktintroductie Audi Q8 e-tron
De marktintroductie van de Audi Q8 e-tron staat gepland voor februari 2023. Later deze maand kunnen de nieuwe Q8 e-tron modellen al worden besteld. De prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt.